Jadilah Pengikut Pecah Palak Mikir

Tuesday 25 December 2012

Gempar 60 Orang Diarahkan Domunique PKR Jadi Samseng Rampas 15 tan Sawit dan Ladang Felcra ?


Sungguh hebat tiba-tiba Sarawak digemparkan dengan kejadian  60 orang telah menceroboh memasuk ladang  kelapa sawit, dibawah rancangan Felcra dan merampas 15 tan hasil  sawit. Pada 19/12/2012. 

Menurut sumber dalang yang terlibat dalam arahan ini adalah Ajensi Peguam Dominique Ng & Assosiate dan kononnya dimiliki oleh Dominique Ng Khim Ho yang juga merupakan bekas ahli tertinggi PKR Sarawak. Yang kini jawatannya telah diisi oleh Baru Bian. Malah beliau juga merupakan bekas Adun Pandungan. Walaupun telah berberapa kali mengumumkan keluar PKR tetapi cerita di Sarawak masih kuat mengatakan dia masih ahli PKR.

Jika mengikut lapuran polis 3 lelaki telah datang bersama Surat Akuan Perguam mengenai hak tuntutan tanah  dan satu laporan polis! telah membenarkan mereka mengambil alih tanah dan merampas sebanyak 15 tan hasil sawit dengan menggunakan dua buah lori.

Malah hingga melibatkan seramai 60 oarang bertindak sebagai kumpulan yang bekerjasama dalam aktiviti yang mungkin boleh disifatkan sebagai samseng jika berlakunya salah guna kuasa!

Persoalan yang boleh ditimbulkan disini dimana pula surat Arahan Mahkamah?


Adakah dalam laporan di atas, perlapor  terlupa memasukkan Surat Arahan Mahkamah di dalam laporan polis yang dibuat. Sedangkan ada disertakan dengan surat arahan makamah

atau 

sememangnya tiada sebarang surat arahan Mahkamah dilampirkan semasa kejadian ini berlaku 

atau 

belum lagi melibatkan fasa proses dibawa ke mahkamah dan ini sekadar dengan surat peguam memberi arahan sahaja tetapi telah disalah guna kuasa oleh 3 individu dalam laporan polis, hingga berlaku peristiwa di atas.

Atau 

Sememangnya surat arahan peguam tersebut menyatakan hak tindakan yang membolehkan berlakunya peristiwa mengambil alih ladang dan merampas hasil sawit sebanyak 15 tan.

Walaupun 4 persoalan ini menimbulkan tanda tanya. Tetapi bolehkah 3 individu seperti laporan di atas bertindak merampas hasil Sawit bergitu sahaja. Siapakah mereka ini dengan kaitan tanah yang dimiliki oleh peserta yang menyertai program Felcra.

Dan kenapa ada sumber mengaitkan ada arahan dari Dominique Ng Khim Ho yang sudah tentu umum mengatakan dia adalah ahli politik PKR.

Dengan ini "Pecah Palak Mikir" menuntut Dominique Ng Khim Ho memberi penjelasan yang sebenar dalam tempoh 7 hari.....................

3 comments:

Anonymous said...

kalau PKR berkuasa habis le buah sawit kat felcra kena sapu, ni belum ada kuasa pun dah sapu 15 tan

Anonymous said...

PKR ke BN ke sama sama perampas. Yang kini perampas sawit, yang tanah FELCRA buat projek juga hasil rampasa atas hak rakyat tempatan..Same same HANTU rampas.. Jadi rakyat harus sedar, inilah Politik yg diarahkan oleh agenda dari Malaya..

zulkeplee @ ibrahim meni said...

Yang dah sah Dominique masa pilihan raya dulu Parti Bebas, kenapa dikait dengan PKR, salahkah kita minta bantuan kalau dia tempat yang sesuai dan mudah dirujuk untuk perkara ini, Siapa yang rampas, Felcra kah orang kampung, orang kampung lulusnya tinggi mana aje kalau banding dengan pihak Felcra dari Semenanjung. Siapa yang merampas, siapa yang putih mata.fikir-fikirlah biar pecah palak asalkan agama, bangsa, dan nusa tak tergadai

Isu Terkini

get this widget here