Jadilah Pengikut Pecah Palak Mikir

Friday 18 July 2014

#PrayForMH17 Spekulasi Pakar Pensenjataan Yang Mampu Menembak Jatuh & Video Tragedi #MH17

Pesawat Malaysia Airlines MH17 yang membawa 295 penumpang beserta anak kapal yang dilaporkan terhempas di Ukraine dekat sempadan Rusia, dipercayai ditembak oleh peluru berpandu.

Menurut laporan agensi-agensi berita, pesawat Boeing 777-200 itu dalam perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur apabila nahas itu berlaku.

Penasihat Menteri Dalam Negeri Ukraine, Anton Herashchenko dalam Facebooknya berkata, pesawat itu dipercayai ditembak ketika terbang pada ketinggian 10,000 meter. di ruang udara negara itu.

Malaysia Airlines dalam Twitter mengesahkan kali terakhir pesawatnya MH17 dari Amsterdam itu dapat dikesan ketika ia berada di ruang udara Ukraine.

Berdasar sejarah tregedi ini bukan kali pertama berlaku rujuk pautan ini #MH17 Sejarah Pesawat-pesawat yang ditembak jatuh.


Spekulasi awal kemalangan Penerbangan Malaysia Airlines MH17 lebih berkisar kepada kemungkinan ditembak jatuh ketika pesawat melalui kawasan timur Ukraine.

Setakat ini, pegawai-pegawai Ukraine mendakwa kumpulan pemisah pro-Rusia, atau mungkin Rusia sendiri, merupakan pihak yang bertanggungjawap menembak jatuh dua pesawat Ukraine sebelum ini.

Seorang pegawai Ukraine juga memberitahu, kononnya ada puak pemisah telah menembak pesawat lain disebelum tragedi pesawat MH17 ditembak jatuh.

Persoalannya pensenjataan apakah yang mampu menembak jatuh sebuah pesawat komersial Malaysia, yang sedang bergerak pada ketinggian 33,000 kaki, seperti yang dicatatkan oleh penerbangan tapak pengesanan Flightaware.com?

Menurut pendapat pakar, Para pemberontak dan kumpulan pemisah biasanya hanya mempunyai senjata seperti pelancar roket di bahu?

"Pada ketinggian pelayaran biasa pesawat penumpang awam akan terkeluar dari julat jenis dikendalikan sistem pertahanan mudah alih yang kita lihat berkembang di tangan para pemberontak di timur Ukraine," kata penganalisis Pertahanan IHS Jane Nick de Larrinaga dalam e -mel.

Manakala pelancar roket di bahu, kalau jenis yang terbaikpun hanya boleh mencapai 15,000 kaki, kata seorang penganalisis dari pesara Tentera Udara Klonel Rick Francona,

"Ini menunjukkan peluru berpandu permukaan-ke-udara atau peluru berpandu udara-ke-udara dan saya rasa peluru berpandu permukaan-ke-udara mungkin terkaan terbaik sekarang," katanya.

Seorang penasihat Interior Ukraine Kementerian mendakwa, Mungkin sistem peluru berpandu yang dikendalikan oleh kuasa Rusia dan Ukraine, telah digunakan untuk menembak jatuh pesawat MH17.

Manakala menurut bersara Brig. Kej Kevin Ryan, pengarah Projek Pertahanan dan Perisikan di Pusat Belfer Sains dan Hal Ehwal Antarabangsa. "Kemungkinan Sistem peluru berpandu, yang dikenali sebagai SA-11 di Amerika Syarikat, juga dikendalikan oleh kedua-dua angkatan Rusia dan Ukraine, terbabit" 

"Malah kemampuan pensenjataan itu mampu menembak jatuh lebih daripada satu pesawat pada satu masa, diketinggian tersebut" katanya.

Kemungkinan lain termasuklah senjata buatan Russia S-200 peluru berpandu yang dikendalikan oleh tentera Ukraine, dan juga Rusia S-300 dan S-400 peluru berpandu. Senjata-senjata yang wujud diakhir-akhir ini adalah persenjataan Rusia seperti peluru berpandu bateri pertahanan Amerika Syarikat Patriot.

Apa yang dilihatan sekarang, pihak yang bertanggungjawap mungkin terdiri daripada kumpulan pemisah pro-Rusia yang mungkin telah mendapat senjata kawalan yang canggih dan telah dipergunakan untuk menembak jatuh sebuah pesawat.

The Buk dan lain-lain permukaan-ke-udara peluru berpandu adalah senjata yang kompleks yang memerlukan latihan yang banyak, sistem kawalan yang canggih, pelbagai kenderaan dan satu pasukan besar dan mahir untuk beroperasi.

"Ia memerlukan banyak latihan dan pelbagai penyelarasan komplek," katanya.

Yang membuat saya terfikir bagaimana jika kapal terbang itu benar-benar telah ditembak jatuh, kerana ini melibatkan pasukan tentera profesional, bergantunglag kepada situasi sama ada dengan sengaja atau secara tidak sengaja.

Persoalan yang berlegar sekarang apakah motif dan modus oprandi tersirat disebalik tembakan rambang terhadap pesawat penebangan awam ni? 






2 comments:

Anonymous said...

Bah. Pertama:

Kalau Presiden Putin benar yg. disasarkan, lagi mustahil pemberontak Russia yg. terlibat - aku memang syak betul KEGANASAN buas ini perbuatan si ZIONIS-Israel-HAIWAN BUAS dan penyokong Baratnya serta ejen tempatan dari PAP-DAPBANGKAI/PKRSODOM! Kerana si PENGGANAS ZIONIS-KEPARAT/Israel-NATO dah menguasai rejim Ukraine tu serta juga UN – sebab tu PM ZIONIS UK mahu UN yg. menyiasat supaya disyaki, Russia dpt. dipersalahkan dan NATO boleh beroperasi secara rasmi di Ukraine (lihat di http://www.intrepidreport.com/archives/12495 , Ukraine and Latin America: Same neocon cabal behind political disruption, By Wayne Madsen, March 24, 2014)!

Si rejim PENGGANAS Ukraine/Barat-NATO serta media ZIONIS memang cuba memanipulasi dan menyalahkan kumpulan pemberontak pro-Russia itu, tapi General pemberontak pro-Russia; Igor Girkin tu bukan maksudkan MH17 dlm. videonya, tapi kapalterbang tentera Ukraine, An-26! Disyaki MH17 ditembak jatuh oleh rejim Ukraine-NATO selepas kapalterbang tentera Ukraine AN-26 itu ditembak – dan ejen rejim Ukraine-NATO yg. MENYAMAQ masuk dlm. kumpulan pemberontak Russia itu, kemudiannya MENIPU Gen. Igor yg. tidak sendiri berada di tempat kejadian (lihat transkrip telefon antara Gen. Igor dan Kolonel Russia itu yg. kononnya dirisik rejim Ukraine), selepas MH17 hilang, kononnya MH17 yg. ditembak olehnya!

Lagipun dilapurkan rejim Ukraine kononnya serpihan MH17 adalah di beberapa tempat jarak jauh - jadi mungkin satu tpt itu adalah serpihan AN-26 - tapi sudah dibersihkan rejim Ukraine! Jadi disyaki, kumpulan Pemberontak pro-Russia ini telah diPERANGKAP – asalnya akan dituduh membunuh Pres. Putin (untuk menghancurkan kerjasama Russia dan kumpulan pemberontak ini) tapi bila rejim Ukraine tersalah tembak MH17 kita, maka mereka tetap menuduh kumpulan pemberontak ini utk. MENGHANCURkannya dan juga Russia yg. menyokongnya; serta membenarkan penglibatan NATO secara rasmi dlm. Ukraine.

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

Bah. Kedua:

Lihat kenyataan terbaru pemberontak pro-Russia ini yg. tidak disebarkan media besar ZIONIS di Barat – tetapi disiarkan di forum (anti-Russia) di https://forums.darkfallonline.com/showthread.php?395205-Malaysian-Airines-boeing-777-shot-down&p=6336980:

Igor Girkin, a Ukrainian separatist leader also known as Strelkov,……Girkin's VKontakte…….included the following statement (All quotes from the page are translated from the original Russian).

"In the vicinity of Torez, we just downed a plane, an AN-26. It is lying somewhere in the Progress Mine. We have issued warnings not to fly in our airspace. We have video confirming. The bird fell on a waste heap. Residential areas were not hit. Civilians were not injured."

The Antonov 26 is a Soviet-era military cargo plane The post also links to two videos of plane wreckage on the ground that appear identical to the footage since shown on television of the wreckage of Flight MH17.

WM shows another, largely identical archive of Girkin's page from about 27 minutes later at 15:49:39. But at 16:10:58, WM shows a new version of the page, which features a newer post that appears to be copied and pasted from an Interfax article. The new archive contains both the older claim of responsibility and this new statement:

The leadership of the Donetsk People's Republic [DNR] deny any connection to the falling of the Malaysian Boeing 777 near Donetsk. Interfax was informed about it by a member of the Security Council of the [Donetsk] Republic, Sergei Kavtanadze. According to him, self-defense formations do not have at their disposal armaments capable of hitting a plane the the altitude of 10,000 meters. The mobile Zenit rocket complexes that DNR forces possess have a maximum effective range of 3,000 meters.

Girkin's VKontakte page was updated a third time, at 16:56:38. In the third update the claim about the AN-26 has been deleted and a new post appears that claims that flight MH17 could not have been shot down by the rebels:

The Prime Minister of the DNR Alexander Borodai has officially confirmed the fact of the falling of the passenger plane near Toreza. At the crash site and investigative team of the general prosecutor's office of the DNR is working. The DNR is interested in an objective investigation of this incident and is prepared to give foreign investigators access to the crash site.

Alexander Borodai believes this is a provocation by Ukrainian siloviki [hawks]. The DNR doesn't have anti-aircraft weapons capable of hitting a passenger plane flying at the cruising altitude of air routes. The ceiling of our own anti-aircraft weapons is 2.5 km. The cruising altitude of passenger planes is considerably greater. The Ukrainian side, as early as July 14, announced that it was putting its air defenses into combat readiness…...

Makcik Sambal Belacan.

Isu Terkini

get this widget here