Jadilah Pengikut Pecah Palak Mikir

Friday 22 July 2016

#SCS14 Motif Disebalik ANC Cubaan Sivil Menyakinkan Mahkamah #DOJ Rampas Aset Ghaib 1MDB

Bila timbul isu Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat menyenaraikan berberapa individu yang mengubah wang haram di Amarika dengan mengaitkan dana dari 1MDB. Ada berberapa perkara yang mengeliriukan rakyat prihal isu ini.

Yang pertamanya perlu difahami ini adalah cubaan saman sivil atau penyiasatan sivil yang prosesnya hanya baru sampai ke tahap menyakinkan Mahkamah Amarika Syarikat untuk merampas aset yang diwar-warkan. Belum sampai tahap pendakwaan pun kerana belum ada sebarang bukti yang konkrik untuk berbuat sedemikian.

Tetapi kelibat para pembangkang seperti diduga main tari lebih dari buat silat. Peluang ini dipergunakan sebaiuk mungkin untuk menagitkan 1MDB dan Dato Sri Najib.

Masalah disini nama Najib tidak dikaitkan sama sekali dan 1MDB dalam sidang medianya menyatakan pihaknya tidak pernah mempunyai sebarang aset, sudah tertentu tiada motif kepentingan kenapa perlu bertindak sehingga tahap mengubah wang haram.

Namun bergitu proses penyiasatan ini menjurus kepada individu yang dikaitkan dengan 1MDB kononnya sebanyak AS730 juta disalurkan kepada Pegawai 1 menggunakan dana 1MDB. Persoalan paling kita kena imbas sekali kenapa semasa siasatan PAC yang juga diwakili Tony Pua DAP tidak pernah menyatakan ada ketirisan dana hingga lesap AS730 ke Amarika? 

Jika ini dana dari 1MDB sudah tentu siasatan PAC lebih awal mengesan kewujudan dana ke Amarika. Mustahil langsung tidak ada kesan aliran pengeluaran yang tidak dipertikaikan oleh siasatan PAC. Malah jika Tony Pua sebahagian dari penyiasat mustahil dia akan menutup mulut prihal dana ini.

Perkara kedua yang perlu diteli Jabatan Kehakiman AS sedang mengambil tindakan berdasarkan aduan oleh ANC (Anti-Najib Campaign). Jika kita imbas kembali isu ini amat sama dengan senario zaman Anwar bergelut dengan tuduhan Mahkamah hingga pihak pembangkang cuba menimbulkan senario yang sama dengan DOJ iaitu siasatan pembunuhan Altantuya dan kapal selam melalui Mahkamah Perancis. Apa yang jadi akhirnya senyap tanpa apa-apa pendakwaan kerana prosesnya sama dalam proses menyakinkan Mahkamah tetapi tidak ada bukti konkrik.

Bezanya kes DOJ bersebab dengan situasi Lim Guan Eng berada dihujung tanduk yang mana Lim Guan Eng sendiri yakin yang dia tidak akan terlepas apatah kesnya dirujuk sama dengan Khir Toyo yang telah didapati bersalah dan menjalani hukuman.

Prihal tindak tanduk ANC (Anti-Najib Campaign) adalah sama dengan kes tahun 2000 dengan gerakan Free Anwar Campaign yang telah bertindak menyakin Makamah Amarika dengan kes 'tahanan politik' Anwar Ibrahim yang dibuat berdasarkan 'dakwaan palsu' dan 'bukti palsu liwat' untuk perhatian kerajaan AS. Itu juga gagal membantu Anwar.

Dengan membandingkan ANC dan FAC. Kesimpulan disini ANC di zaman Lim Guan Eng hadapai kes pecah amanah yang ada bukti jelas manakala FAC pula zaman Anwar dengan kes liwat yang ada bukti yang jelas. Kenapa mereka untuk mengelak dari di dakwa dengan cubaan mengaitkan Perdana Menteri. Sebabnya Pakatan Pembangkang memang selalu menyembunyikan tindak-tanduk mereka melalui proses politik hningga membabitkan kuasa-kuasa asing.

Malah perlu diingat DAP dan Anwar tellah mendapat bantuan dana dari NED, NDI dan IRI yang merupakan proksi Israel dan yahudi yang menetap di Amarika. Jadi motif sebenar isu memburuk PM lebih kepada menyelamatkan Pakatan Pembangkang dengan menggadaikan masa depan negara. Kerana apa jika mereka berjaya ini benda percuma tanpa imbal balas yang akan dituntut proksi DAP dan PKR.


2 comments:

Anonymous said...

TAK ke KELAKAQnya ni PPM! Rupanya si BETINA SUNDAL AG HARAM JADAH lynch tu PERASUAH-no-2 di US (selepas Soros)! Mcm. si ZIONIS Soros JUBOQ BABI; BETINA SUNDAL ni pun terlibat dlm. kes skandal penggubalan wang haram dengan kartel DADAH dan TERORIS!

Lihat artikel BERNAS ini di - http://khairulryezal.blogspot.com/2016/07/peguam-negara-us-loretta-lynch-sendiri.html:

July 22, 2016

Peguam Negara US Loretta Lynch Sendiri Terpalit Dengan Skandal Pengubahan Wang Haram

Dunia sedang melihat percubaan Peguam Negara Amerika Syarikat Loretta Lynch menggunakan Jabatan Kehakiman (DoJ) Amerika Syarikat untuk membuli negara kecil seperti Malaysia. Tujuannya tidak lain dan tidak bukan adalah untuk mengalih perhatian daripada kes skandal penggubalan wang haram dengan kartel dadah dan pengganas yang dihadapi oleh Lynch.

Semasa berkhidmat sebagai Pendakwaraya Persekutuan Amerik Syarikat (AS), wakil bagi Daerah Timur New York, Lynch, bersama-sama dengan Jabatan Kehakiman, telah menyelia tuntutan mahkamah besar-besaran terhadap perbankan gergasi British, HSBC. Pegawai-pegawai Bank dan kakitangan lain telah menghadapi tuduhan pengubahan wang haram lebih daripada $200 juta melalui Bank AS itu. Kakitangan-kakitangan berkenaan telah didakwa membuka akaun palsu menggunakan maklumat peribadi pelanggan.

Pendakwaraya Persekutuan menuduh HSBC haram menjalankan urus niaga haram bagi pihak pelanggan di Cuba, Iran, Libya, Sudan dan Burma. Kesemua negara ini adalah tertakluk kepada sekatan yang dikuatkuasakan oleh Pejabat Kawalan Aset Asing pada masa urus niaga dijalankan. Bukan setakat individu yang bertanggungjawab enjalankan pengubahan wang haram berkenaan tidak didakwa, Lynch sebalikya membantu membuat rundingan penyelesaian dengan HSBC sebanyak $1.92 bilion pada Disember 2012. (Sumber: The Daily Signal)

Kedua, American Center for Law and Justice telah mengadakan petisyen yang mendesak Peguam Negara Amerika Syarikat berkenaan meletak jawatan kerana terlibat bersekongkol dengan Bekas Presiden Bill Clinton. Petisyen "Attorney General Loretta Lynch must resign" itu telah berjaya mengumpul lebih 100 ribu tandangan dalam masa 20 hari. (Sumber: ACLJ)

Pada 21/07/2016, Loretta Lynch mengumumkan kes saman Sivil kepada beberapa individu yang dikaitkan dengan IMDB sehingga kepada pembekuan Aset dibawah Kleptocracy Asset Recovery Initiative (KARI) yang membenarkan perampasan aset-aset yang dianggap sebagai aktiviti bersumberkan penggubahan wang haram.

Kenapa Loretta Lynch tiba-tiba mengumumkan Saman Sivil ini? Apakah beliau mahu menolong kepada publisiti isteri Bill Clinton iaitu Hillary Clinton bersaing untuk merebut jawatan Presiden Amerika Syarikat? Atau adakah ini merupakan satu jalan bagi menutup salah lakunya bersekongkol dan menerima rasuah Bill Clinton?

Integriti Lynch jelas boleh dipertikaikan dan adakah tidak mustahil pasukan pelobi Bapa Andaian, Tun Dr Mahathir yang membuat aduan kepada Kleptocracy Asset Recovery Initiative dibayar berjuta-juta US dollar? Bukan merupakan suatu yang asing bagi pasukan Tun Dr Mahathir yang pernah membayar Jack Abramoff sebanyak USD1.2 Juta. Baca Harakahdaily, di sini.

(Nek Tempoyak)

Anonymous said...

Tengok juga si BETINA SUNDAL ZIONIS Lynch ni MENJAHANAMkan FIFA - disyaki utk. MELINDUNGI si TUAN dia, si rejim TERORIS KANIBAL IS(IS)rael JUBOQ BABI!

Lihat di - https://richardedmondson.net/2015/05/27/us-attacks-fifa-just-days-before-vote-on-israel/ :

US Attacks FIFA Just Days Before Vote on Israeli Suspension from the League

Posted on May 27, 2015 by Richard Edmondson

By Richard Edmondson

Is the US prosecution of FIFA politically motivated? If so, the message being transmitted isn’t very subtle.

That’s Loretta Lynch, America’s brand new attorney general (she was sworn in exactly one month ago today) announcing indictments on corruption charges against officials with FIFA, the international soccer federation, or the Fédération Internationale de Football Association if you prefer a fleshing out of the French acronym.
“This Department of Justice is determined to end these practices, to root out corruption and to bring wrongdoers to justice,” says Lynch.
Root out corruption? The US Justice Department still has not sent a single Wall Street executive to jail in connection with the 2008 financial crisis. In fact, back on February 17 of this year, Eric Holder, the former attorney general, announced that his department would determine within 90 days whether or not file charges against individual executives with the largest banks for actions taken pertaining to the collapse. That deadline passed on May 18 without a single indictment being announced.

Now we have the Justice Department patting themselves on the back over prosecutions of members of a football association. Are these people really put out with FIFA because of insufficient numbers of soccer fields built for children in developing countries, as Lynch alludes to in the above video? Or is there something else behind these indictments?

Lynch’s press conference comes just two days before FIFA is scheduled to hold its annual congress in Zurich. One of the items up for consideration at the congress is a vote on whether or not to suspend Israel from the association. If two thirds of the organization’s members vote in favor of the suspension, Israel will be barred from competing.

The measure has been introduced by the Palestinian Football Association and stems from a number of grievances including arrests of Palestinian football players and limitations on their movement between Gaza Strip and the West Bank. And on January 31 of this year, two players were critically injured by gunfire from Israeli soldiers as they were on their way home from a practice in al-Ram, in the central West Bank.

Jawhar Nasser Jawhar, 19, and Adam Abd al-Raouf Halabiya, 17, were both shot repeatedly and then beaten, and have been told by doctors they will never play football again.

Of course the possibility of the Jewish state being suspended from the world football association has caused angst in Israel and among its supporter……. (teruskan membaca)

Nek Tempoyak.

Isu Terkini

get this widget here