Jadilah Pengikut Pecah Palak Mikir

Monday 10 June 2013

Kemelut Cybertrooper BN Sarawak Part 3 CYWAR ROOM

PRU 13 adalah saat yang amat mencabar di Sarawak. Ketika itu PPM ada masalah tidak mempunyai gajet sebab laptop rosak. Tapi ribuan terima kasih Tun Faisal menyumbang sedikit wang untuk PPM membeli sebuah note 10.1 dan baki bolehla buat berlanja bayar bill internet.

PPM amat tabik dengan Tun sebab hari ini dia maklum lusa terus double y bankin. Itulah alat PPM ada dari sebelum ini menggunakan handphone S Advance untuk buat blog dan poster.

Kalau mengikut keperluan PPM mesti ada laptop baru mengganti laptop lama yang memang tak boleh pakai lagi. Tapi kita orang jenis apa sahaja ada guna sajalah yang penting kerja jalan. Walaupun agak sukar sikit untuk menggunakan note kalau untuk buat blog kecuali poster cukup mudah tetapi terhad.

Satu persoalan yang timbul ketika parlimen di bubarkan. Cywar belum lagi dibuka dan peralatan belum lagi ada. Tetapi PPM berjaya korek-korek cari  2 blogger yang baru dan 4 orang facebooker yang akhirnya masih juga PPM perlu ajarkan apa yang patut buat.

Ketika menunggu hari pencalonan PPM masih tertanya-tanya kenapa peruntukan belum sampai sedangkan orang sudah mula berkempen di suluruh negara. PPM difahamkan bajet belum keluar dan bajet belum keluar. Situasi adalah rumit kerana ada satu PC untuk dikongsikan dengan 7 orang mujur datang 3 orang lagi facebooker sambilan dan ada laptop sendiri, tapi baru nak berlajar buka account untuk blast.  Nak tahu kenapa situasi team cybertrooper jadi bergini sila rujuk episod ini

Situasi ini benar-benar buat PPM sendiri yang Pecah Palak Mikir bagaimana hendak aturkan semua sedangkan PPM sendiri mendapat arahan untuk menyiapkan poster untuk kegunaan dan sebaran jentera turun padang. Akhirnya PPM ada menyuarakan masalah pada berberapa YB bertanya kenapa lambat dan mereka tiada jawapan.

PPM sebenarnya amat berharap jika diberi gejet seperti laptop tetapi apa daya bajet tak ada. Jadi terpaksalah bersyukur atas bantuan dari Tun Faisal.

Kemudian bajet cywar akhirnya keluar tapi rasa ciput sangat. PPM pun tidak tahu berapa jumlahnya. Sebab itu cywar hanya ada dua PC yang dibeli lebih kurang seminggu sebelum hari mengundi. Kalau nak ikut masa memohon bajet ada dimasuk laptop untuk blogger dan tv untuk cywar room. Tapi itu tak ada mungkin bajet tak da. Tapi yang menghairankan PPM jika PRN UMB Sarawak boleh dapat bajet besar kenapa PRU13 bergitu terhad? Rujuk episod ini.

Persoalan PPM apa faedahnya beli 2 PC (satu 12 hari sebelum dan 1 lagi sebelum 3 hari buang undi) harga hampir RM8000 untuk kegunaan saat akhir dan selepas PRU13 nak guna kena buat permohonan dahulu itupun kalau mahu dibuka? Kalau beli laptop boleh juga buat kerja tanpa kira masa dan menggangu masa orang lain. Tapi ini agak PPM terkilan orang harap PPM buat kerja tetapi macam tidak percaya, abis macam mana.

Bagus lagi Audie ada cakap mereka cybertrooper SPDP pun dapat di saat-saat akhir tapi dapatlah antara mereka beli seorang satu BB buat setiap jentera walaupun secondhand. Kalau tak silap PPM dibawah Audie ada antara 15 orang jentera dan kira oklah ada bajet juga. Oklah sesak Audi dapat beli gajet malah pakai juag untuk blast hingga PRN kot.

Lebih sedih lagi dikalangan Team Blogger Anak Sarawak ada diantara ahli langsung tak dapat apa-apa. Malah PPM tidak tahu dan tidak faham kenapa Team ini dibubarkan sebelum PRU13. Minta-minta UnReportedsNew atau Malanau Blogger kongsi-kongsi sikit cerita.

Satu lagi persoalan bagaimana status cyberwar lain mengikut kawasan lain adakah tersusun? Jika semua cyberwar dari setiap DUN (kalau ada) bersatu alangkah hebatnya jentera BN semasa PRU13?

Kenapa PPM keluar dari UMB Sarawak. Jangan salah faham PPM keluar bukan bergaduh dengan sesiapapun tetapi PPM patut secara sukarela letak jawatan keluar untuk cari duit beli laptop buat mungkin buat PRN dan mungkin PRU14 itupun kalau semangat PPM masih kuat untuk berjuang atau tutup je account abis cerita. Sebab ada tak ada pun siapa kisahkan.

Kalau ikut pengalaman PRU13 PPM sedar jangan berharap bantuan untuk mendapat peralatan berjuang TOLONG AMBIL NOTE BUAT BLOGGER BLOGGER YANG BARU NAK BERLAJAR sebab blogger macam kami ini bill internet pun bayar sendiri oklah RM100 sebulan bukan mahal pun.

Dalam masa selepas PRU13 PPM juga terpaksa cari kerja baru setelah dipecat diketika terlampau sebok buat kerja kempen kemenangan BN di PRU13. Tidak apalah itu harga sebuah perjuangan macam kami redha je lah.

Sebab menganggur sekejap tapi nasib baik boleh dapat kerja balik. Rezekikan tuhan yang beri yang penting kita berjuang ikhlas inysa allah segalanya mudah. Cuma tolonglah buat sesiapapun tolong jangan berlagak bercakap sebagai seorang perjuang dengan bahasa duit tetapi berbahasalah secara perjuang sejati.

Hakikatnya kami para blogger ingin sedikit perhatian tetapi terpulanglah kepada sesiapa yang sudi. Tetapi jangan pandang kami boleh dibeli perinsip pejuangan nak tahu tunggu episod akhir. Sebenarnya isu ini sengaja PPM dedahkan kenapa cywar PRU13 boleh dilewatkan sampai saat-saat akhir mengundi. Tidak tahukah berapa banyak masa kita buang ketika tempoh berkempen selama 15 hari.

Adakah cybertrooper tidak penting dalam perjuangan di Sarawak. Mungkin disini kita nampak pendedahan negatif tetapi cuba renungkan sekejap adakah kita nampak Cybertrooper Red Bean Army gagal main peranan di Sarawak. Jika itu kita dapat nilaikan sudah tentu kita dapat fikirkan kemana hala tuju Cybertrooper Sarawak.

PPM tahu berberapa siri yang dedahkan mendapat sabutan pelbagai ada yang marah, ada yang suka dan ada yang sengaja tambah api. Tapi ini adalah satu kelemahan pada pandangan PPM yang perlu diteliti dan dikajikan semula. PPM gunakan blog kerana PPM bukan orang penting boleh berjumpa mana-mana ahli politik untuk terang dan hujah macam itu sahaja. PPM hanya buat ini tanpa siapa diberlakang dan tanpa apa-apa ganjaran dijanjikan tetapi kalau kita sayangkan kewujudan Barisan Nasional. Apa salahnya kita ambil disudut positif? Tunggu episod akhir PPM akan perjelaskan apa kaitan semua ini.


4 comments:

Yuseri Yusoff said...

Kita libatkan seramai mungkin. Tapi mungkin ada kealpaan maklumlah manusia biasa.

PENDEKAR MELAYU said...

sedih jugak den baca kisah perjuangan BN ni tapi kuatkan semangat kuatkan semangat demi anak bangsa kita PM juga tidak dibayar sesen pundalam membantu kerajaan nak kata gaji besar tak juga basic 500 kerja ngn perniagaan keluarga terpaksa buat kerja part time tampong perbelanjaan tapi semangat nak tengok BN mng tetap buat kita kuat dan semoga para perjuangan kita dihargai dimasa depan.pm tak mintak apa cuma sedikit ucapan terima kasih dari org atas BN jangan dah mng sepatah terima kasih pun tiada.Wallahuaklam...

Tun Faisal Ismail bin Aziz said...

tq bro PPM. itu sajalah bantua yang sempat diberi kerana permintaan PPM pd saat akhir dan umb tidak mahu kerja2 pejuang siber spt PPM terganggu di saat `peperangan'.

utk makluman PPM, UMB juga ada membantu audie & team. pertama kali semasa program bnyct di the curve. kedua agak lambat sikit sebab waktu tu dah mula sibuk dengan pilihan raya. hanya sempat dibank in pada hari selasa selepas PRU13.

tak banyak, tapi apa yang mampu sebab umb memang tidak menerima sebarang peruntukan tambahan untuk membantu operasi pasukan di negeri sarawak.

cannonkapit said...

Agak2 pihak yg memegang peruntukan takut nak beri "empowerment"kpd bloggers.Takut tu bererti tak percaya.Empowerment equals trust.

Minta pihak parti berkenan jgn mengulangi kesilapan lampau.Yg rugi adalah parti.

terima kasih kpd semua bloggers yg menyokong BN.You're the true unsung heroes.

adios amigo.

Isu Terkini

get this widget here