Jadilah Pengikut Pecah Palak Mikir

Friday, 18 April 2014

Kaw2 Ustaz Dhiya Zaid Bancuh Dengan Bukti Kitab Lama, Wardina Aibkan Ustaz DON Penyebar Hadis Palsu

Di bawah adalah hujah dari Ustaz Dhiza Zaid dan bagi yang mahu mengikuti Komen Ustaz Don sila klik sini manakala bagi yang mahu mengetahui video yang diaibkan oleh Wardina klik sini

Jujur saya mulai risau dengan kelibat para selebriti & artis yang baru berhijrah. Kecenderungan mereka mengkritik para asatizah, ustaz & ustazah secara terbuka sudah mendarah daging. Bukan sekali ini. Sudah berkali-kali. Termasuk mempertikaikan amalan-amalan orang Islam yang dikaitkan dengan bid'ah dan sebagainya.

Kepada Kak Wardina, adalah tidak wajar bahkan sangat tidak sesuai untuk akak mengkritik secara terbuka seperti ini. Percayalah teguran akak secara terbuka ini pun tidak ada makna apa-apa, malah akan semakin menimbulkan kebencian masyarakat serta buruk sangka kepada ilmuan & pendakwah kita. Dan percayalah tanpa 'komen' akak ini pun, inshaAllah di luar sana masih ramai ustaz ustazah dan para asatizah yang akan mengambil tugas menasihati USTAZ DON.

Terkadang kita WAJIB sedar diri kita. Layakkah kita untuk mengkritik orang yang lebih berilmu dibanding kita yang Al-Quran pun masih baca tidak betul.

Allah. Allah.

KISAH MAGIC BAGI SI JAHIL

Sebenarnya apa yang diceritakan oleh Ustaz Don bukanlah cerita palsu. Kerana cerita ini tersebut di dalam kitab-kitab para Ulamak. Tetapi oleh kerana kejahilan kita, malas belajar, malas membaca dan mengkaji tetapi suka mengkritik orang lain, maka sikap gopoh dan suka mencari kesalahan orang itulah juga yang menghukum kebodohan kita.

Kisahi ini disebutkan oleh Imam Az-Zahabi di dalam kitab terkenalnya iaitu Al-Kaba'ir. Siapa Imam Az-Zahabi. Beliau bertaraf AL-HAFIZ! Jika kita mengatakan cerita ini MAGIC, itu bermakna kita lebih hebat berbanding Imam Az-Zahabi.

Allah. Allah.

Kita hafal hadis pun tidak sampai 10 hadis. Itupun lupa-lupa dan salah baris bila baca. Hmmmm..

Mari kita baca kisah tersebut di dalam kitab Al-Kaba'ir halaman 48-49.
________________________

و حكي أن رجلا من الأغنياء حج إلى بيت الله الحرام فلما وصل إلى مكة أودع من ماله ألف دينار عند رجل كان موسوما بالأمانة و الصلاح إلى أن يقف بعرفات فلما وقف بعرفات و رجع إلى مكة وجد الرجل قد مات فسأل أهله عن ماله علم أنه لم يكن لهم به علم فأتى علماء مكة فأخبرهم بحاله و ماله فقالوا له : إذا كان نصف الليل فأت زمزم و انظر فيها و ناد يا فلان باسمه فإن كان من أهل الجنة فسيجيبك بأول مرة فمضى الرجل و نادى في زمزم فلم يجبه أحد فجاء إليهم و أخبرهم فقالوا : إنا لله و إنا إليه راجعون نخشى أن يكون صاحبك من أهل النار اذهب إلى أرض اليمن ففيها بئر يسمى برهوت يقال أنه على فم جهنم فانظر فيه بالليل و ناد يا فلان فإن كان من أهل النار فسيجيبك منها فمضى إلى اليمن و سأل عن البئر فدل عليها فأتاها بالليل و نظر فيها و نادى يا فلان فأجابه فقال : أين ذهبي ؟ قال دفنته في الموضع الفلاني من داري و لم ائتمن عليه ولدي فأتهم و احفر هناك تجده فقال له : ما الذي أنزلك هاهنا و كنا نظن بك الخير ؟ فقال : كان لي أخت فقيرة هجرتها و كنت لا أحنو عليها فعاقبني الله سبحانه بسببها و أنزلني الله هذه المنزلة
و تصديق ذلك في الحديث الصحيح قوله صلى الله عليه و سلم : [ لا يدخل الجنة قاطع ] يعني قاطع رحم كالأخت و الخالة و العمة و بنت الأخت و غيرهم من الأقارب فنسأل الله التوفيق لطاعته إنه جواد كريم

"Dan diriwayatkan bahawa ada seorang lelaki kaya telah pergi ke Baitullah Al-Haram untuk menunaikan ibadat Haji. Setelah tiba di Mekah, beliau telah menyimpankan wangnya sebanyak 1000 dinar kepada seorang lelaki yang soleh dan terkenal dengan sifat amanah. Kemudian lelaki kaya itu pun menuju ke ‘Arafah untuk berwuquf di sana.

Setelah selesai berwuquf di ‘Arafah (dan amalan-amalan Haji yang lain), beliau pun kembali ke Mekah (bertemu dengan lelaki yang diberi amanah untuk menyimpan wangnya dahulu) dan beliau mendapati lelaki yang menyimpan wangnya itu telah meninggal dunia. Beliau kemudian bertanya kepada ahli keluarga si mati tentang wang yang disimpan kepada si mati (lelaki itu). Kemudian ahli keluarga si mati menjawab bahawa mereka tidak mengetahui tentang wang simpanan tersebut yang diberikan kepada si mati.

Kemudian lelaki kaya itu mendatangi seorang Ulamak di Mekah dan memberitahu tentang keadannnya dan wangnya (yang telah disimpan kepada lelaki yang terkenal jujur dan amanah itu). Lalu Ulamak itu mengatakan: “ Apabila tiba pertengahan malam, pergilah ke telaga Zamzam dan lihat ke dalamnya, kemudian serulah nama si Fulan itu. Jika seandainya lelaki itu termasuk ahli Syurga, maka dia akan terus menjawab seruanmu.

Maka pada waktu tengah larut malam, lelaki kaya itu pun pergi ke telaga Zamzam lalu memanggil nama lelaki itu. Sekali dan dua kali dan seterusnya namun tidak ada yang menjawab seruan tersebut.

Pada keesokannya harinya lelaki kaya itu datang menemui Ulamak Mekah itu dan menceritakan apa yang telah berlaku pada malam tadi. Mendengar cerita itu, Ulama itu pun terus mengucapkan “INNALILAHI WA INNA ILAIHI RAJI’UN, aku takut bahawa sahabatmu itu termasuk ahli Neraka. Pergilah engkau ke Yaman, di sana ada telaga yang bernama Barhut. Dikatak bahawa telaga itu adalah mulut Neraka Jahanam. Pergilah ke telaga tersebut pada tengah malam dan serulah nama si Fulan itu. Jika dia termasuk ahli Neraka, maka dia akan menjawab panggilan itu.

Maka pergilah si kaya itu menujuk ke Yaman, lalu bertanya kepada orang-orang di mana letakknya telaga tersebut. Kemudia beliau pun ditunjukkan di mana tempat letakkan telaga tersebut. Pada malamnya datanglah ia ke telaga Barhut itu lalu memanggil nama orang lelaki tersebut. Maka dengan serta merta orang itu menjawab. Lalu orang kaya itu pun bertanya, “Di mana engkau menyimpan wang dinarku?” Orang itu menjawab: “Aku telah menyimpanya pada suatu temapt di rumahku dan aku tidak percayakannya kepada sesiapa pun walaupun anakku sendiri. Sekarang pergilah engkau ke tempat sekian-sekian dan galilah ditempat itu nanti engkau akan menemui wang dinarmu itu di sana.”

Kemudian lelaki kaya itu bertanya pula,”Apa yang menyebabkan engkau berada di sini (padahal engkau orang yang baik) dan kami menyangka engkau orang yang baik?” Maka orang itu menjawab “Aku mempunyai seorang adik perempuan yang miskin. Aku tidak pedulikannya, tidak bertanya hal keadaannya serta tidak belas kasihan kepadanya. Maka oleh kerana itulah Allah telah menyeksa aku di sini dan menempatkan aku di Neraka Jahanam ini.”
____________________________

Di akhir kalam beliau, Imam Az-Zahabi menyatakan dengan tegas:

"Bagi MEMBENARKAN cerita ini, tersebut di dalam hadis sabda Nabi ﷺ : 'Tidak akan masuk Syurga orang yang memutuskan hubungan silaturrahim."
KISAH MAGIC BAGI SI JAHIL II

Bagi yang telah menuduh Ustaz Don menyebarkan cerita palsu, anda telah melakukan fitnah besar kepada beliau. Bagi yang melabelkan Ustaz Don sebagai Al-Kazzab, anda telah melakukan dosa yang sangat hina di hadapan Allah Azza wa Jalla.

Sebetulnya kisah ini diriwayatkan oleh para Ulamak di dalam kitab-kitab mereka. Antaranya seorang ulamak terkemuka dan terkenal mazhab Syafi'e iaitu Al-Imam Syihabuddin Abu al-'Abbas Ahmad bin Muhammad bin Ali bin Hajar al-Makki al-Haytami (909-973H). Beliau adalah sohibul Tuhfah, kita rujukan mazhab Syafi'e yang terkenal berjumlah 10 jilid itu. Karya-karya beliau menjadi rujukan para ulama mazhab Syafi’e yang muta'akhirin.

Ada sebuah kitab karya beliau yang jarang diperkatakan oleh kita. Guru Kami Syeikh Ahmad Tirmizi Taha, ada memesan supaya membaca kitab beliau ini. Kitab ini terkenal dengan nama Al-Zawajir atau penuhnya الزواجر عن اقتراف الكبائر.

Kitab ini disusun khusus oleh Ibnu Hajar Al-Haytami bagi mengupas dan membincangkan mengenai perbuatan atau amalan yang dikategorikan sebagai dosa besar. Kitab ini ditulis oleh Ibn Hajar al-Haytami pada pertengahan tahun 953 Hijrah. Dalam pembukaan kitabnya itu, tokoh ulama terkemuka ini mengaku tertarik untuk menuangkan buah fikirannya yang berkaitan dengan hal ehwal dosa besar.

Antara yang termuat di dalam karya ini adalah kisah seorang pemuda kaya dengan seorang lelaki jujur lagi amanah dan telaga Barhut yang disebut dalam hadis Nabi ﷺ.
________________________

وَقَدْ حُكِيَ أَنَّ رَجُلًا غَنِيًّا حَجَّ فَأَوْدَعَ آخَرَ مَوْسُومًا بِالْأَمَانَةِ وَالصَّلَاحِ أَلْفَ دِينَارٍ حَتَّى يَعُودَ مِنْ عَرَفَةَ ، فَلَمَّا عَادَ وَجَدَهُ قَدْ مَاتَ ، فَسَأَلَ ذُرِّيَّتَهُ عَنْ الْمَالِ فَلَمْ يَكُنْ لَهُمْ بِهِ عِلْمٌ ، فَسَأَلَ عُلَمَاءَ مَكَّةَ عَنْ قَضِيَّتِهِ فَقَالُوا لَهُ : إذَا كَانَ نِصْفُ اللَّيْلِ فَأْتِ زَمْزَمَ فَانْظُرْ فِيهَا وَنَادِ يَا فُلَانُ بِاسْمِهِ ، فَإِذَا كَانَ مِنْ أَهْلِ الْخَيْرِ فَيُجِيبُك مِنْ أَوَّلِ مَرَّةٍ ، فَذَهَبَ وَنَادَى فِيهَا فَلَمْ يُجِبْهُ أَحَدٌ ، فَأَخْبَرَهُمْ فَقَالُوا لَهُ : إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إلَيْهِ رَاجِعُونَ ؛ نَخْشَى أَنْ يَكُونَ صَاحِبُك مِنْ أَهْلِ النَّارِ اذْهَبْ إلَى

أَرْضِ الْيَمَنِ فَفِيهَا بِئْرٌ تُسَمَّى بِئْرَ بَرَهُوتَ يُقَالُ إنَّهُ عَلَى فَمِ جَهَنَّمَ فَانْظُرْ فِيهِ بِاللَّيْلِ وَنَادِ يَا فُلَانُ فَيُجِيبُك مِنْهَا ، فَمَضَى إلَى الْيَمَنِ وَسَأَلَ عَنْ الْبِئْرِ فَدُلَّ عَلَيْهَا ، فَذَهَبَ إلَيْهَا لَيْلًا وَنَادَى فِيهَا : يَا فُلَانُ فَأَجَابَهُ ، فَقَالَ أَيْنَ ذَهَبِي ؟ فَقَالَ دَفَنْته فِي الْمَوْضِعِ الْفُلَانِيِّ مِنْ دَارِي وَلَمْ ائْتَمَنَ عَلَيْهِ وَلَدِي فَأْتِهِمْ وَاحْفِرْ هُنَاكَ تَجِدُهُ ، فَقَالَ لَهُ : مَا الَّذِي أَنْزَلَك هَاهُنَا وَقَدْ كُنْت يُظَنُّ بِك الْخَيْرُ ؟ قَالَ : كَانَ لِي أُخْتٌ فَقِيرَةٌ هَجَرْتهَا وَكُنْت لَا أَحْنُو عَلَيْهَا فَعَاقَبَنِي اللَّهُ - تَعَالَى - بِسَبَبِهَا وَأَنْزَلَنِي هَذِهِ الْمَنْزِلَةَ ، وَتَصْدِيقُ ذَلِكَ الْحَدِيثِ الصَّحِيحِ السَّابِقِ : { لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ قَاطِعٌ } أَيْ قَاطِعُ رَحِمِهِ وَأَقَارِبِهِ .

Sila rujuk kitab Az-Zawajir, halaman 85.
_______________________

Cuba perhatikan baik-baik. Di akhir kisah, Imam Ibnu Hajar Al-Haytami menegaskan:

وَتَصْدِيقُ ذَلِكَ الْحَدِيثِ الصَّحِيحِ السَّابِقِ : { لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ قَاطِعٌ } أَيْ قَاطِعُ رَحِمِهِ وَأَقَارِبِهِ

Allah. Allah.

Jika kalian mengatakan Ustaz Don PEREKA CERITA PALSU, bermakna anda juga menuduh Imam Ibn Hajar Al-Haytami dengan tuduhan yang sama.

Belajarlah lagi. Jangan sombong hanya kerana kita baru belajar dua tiga hadis dan hafal dua tiga kalimat bahasa 'Arab. Jangan SOMBONG & EGO. Jangan pandang rendah pada orang lain. Allah mengurniakan kita ilmu yang berbeza-beza.

Benarkah Rambut Nabi Tidak Mempunyai Bayang?
Benarkah Kisah Binatang Dob Yang Mendekati Nabi?

Saya sempat bertalaqqi dan mendengar syarah daripada dua orang tokoh Ulamak berkenaan rambut Nabi ﷺ yang mulia. Pertama, Syeikh Muhammad Syeikh Nuruddin Marbu ALBanjari ALMakki - Restu from Syeikh dan Sayyidi Syeikh Usama Elsayed Alazhary, kedua-duanya turut menceritakan bahawa rambut Nabi ﷺ yang mulia masih ada disimpan dan ianya tumbuh memanjang serta disimpan dibeberapa buah negara Islam.

Antara kritikan 'jahat' ke atas Ustaz Don ialah berkenaan kisah rambut Nabi ﷺ yang dibeli oleh kerajaan Brunei kemudian kerajaan Brunei menjemput Tuan Guru Dato' Dr. Haron Din (Official) untuk memastikan kebenaran rambut itu adalah rambut Nabi ﷺ. Bukti yang diceritakan oleh Ustaz Don bahawa rambut itu disahkan rambut Nabi ﷺ kerana tidak mempunyai bayang-bayang.

Adakah benar rambut Nabi ﷺ atau jasad Baginda ﷺ apabila di sinari cahaya tidak mempunyai bayang-bayang?

Benar atau tidak, saya tidak berani mengatakan ya atau mengatakan tidak. Cukuplah hanya Allah سبحانه و تعالى yang mengetahui hakikat itu.

Namun menurut saya, Tuan Guru Kita, Dato' Dr. Haron Din dan Ustaz Don pasti tidaklah mengatakan sesuatu tanpa ilmu. Kita kenal Tuan Guru kita, kita tahu tahap keilmuannya, kita tahu kepakarannya dan beliau dari dulu hingga sekarang tetap terus istiqamah mencurahkan ilmu buat kita.

Untuk lebih menjadi bukti betul atau tidak rambut atau jasad Nabi ﷺ yang mulia tidak mempunyai bayang-bayang, marilah kita teliti satu syair yang dinukilkan oleh seorang Ulamak Jawi yang harum namanya di bumi Hijaz sehingga digelar "Sayyid Ulamak Hijaz" serta mendapat gelaran "Imam Nawawi Tsani (Kedua)". Beliau ialah Abu Abdul Mu’ti Muhammad bin Umar bin Arbi bin Ali Al-Tanara Al-Jawi Al-Bantani atau lebih dikenal dengan nama Syeikh Muhammad Nawawi Al-Jawi Al-Bantani.

Syeikh Nawawi Al-Banteni di dalam salah satu karyanya berjudul Maraqi Al-'Ubudiyyah menaqalkan syair Ulamak:
_______________________

لَمْ يَحْتَلِمْ قَطُّ طٰـهَ مُطْـلَقًا أَبَدًا
وَمَا تَثـَائَبَ أَصْـلاً فِىْ مَدَى الزَّمَنِ

مِنْهُ الدَّوَابُ فَـلَمْ تَهْرَبْ وَمَـا وَقَعَتْ
ذُبَابَةٌ أَبَـدًا فِى جِسْمِـهِ الْحَسَنِ

بِخَلْـفِهِ كَأَمَـامٍ رُؤْيَةٌ ثَـــبَتَتْ
وَلَا يُرٰى أَثْـرُ بَوْلٍ مِـنْهُ فِيْ عَلَنِ

وَقَلْبُهُ لَمْ يَنَـمْ وَالْعَيْنُ قَدْ نَعَسَتْ
وَلَايَرٰى ظِـلَّهُ فِى الشَّمْسِ ذُوْ فَـطِنِ

كَـتْفَاهُ قَدْ عَلَـتَا قَوْمًا إِذَا جَلَسُوْا
عِنْـدَ الْوِلَادَةِ صِـفْ يَا ذَا بِمُخْتَتَنِ

هَذِه الْخَصَائِصَ فَاحْفَظْهَا تَكُنْ أٰمِنًا
مِنْ شَرِّ نَـارٍ وَسُرَّاقٍ وَمِـنْ مِحَنِ

Nabi ﷺ tidak pernah bermimpi (-ihtilam- yang mengeluarkan air mani sama ada sebelum menjadi Nabi atau selepas dilantik).
Baginda ﷺ tidak pernah menguap sepanjang masa.

Binatang-binatang datang mendekatinya (jinak) dan tidak seekorpun yang lari daripadanya (liar).
Sedangkan lalat tidak pernah hinggap ditubuhnya yang indah dan mulia.

Baginda ﷺ boleh mengetahui sesuatu yang ada dari arah belakangnya, sebagaimana Baginda ﷺ melihat sesuatu yang ada di hadapannya. Dan bekas kencing Baginda ﷺ tidak pernah kelihatan dipermukaan bumi.

Hati Baginda ﷺ tidak pernah tidur, walaupun mata Baginda ﷺ dalam keadaan terpejam. Bayang-bayang Baginda ﷺ tidak kelihatan oleh orang yang berakal ketika disinari matahari.

Ketika duduk, kedua-dua pundak Baginda ﷺ sentiasa kelihatan lebih tinggi berbanding pundak orang lain yang duduk bersama Baginda ﷺ. Baginda ﷺ sudah berada dalam keadaan berkhitan sewaktu dilahirkan.

Ini merupakan KHUSUSIYYAH (keistimewaan) Baginda ﷺ, sayugia hendaklah engkau hafalkan bait-bait tersebut. Nescaya engkau akan mendapat perlindungan daripada bahaya kebakaran, kecurian dan terpelihara daripada musibah.
________________________

Sila rujuk kitab Maraqi Al-'Ubudiyyah halaman 2.


131 comments:

Anonymous said...

Orang berhujah dgn ilmu, bkn dgn kenyataan tanpa apa2 bukti. Kosongggg.....kossonggggg. Ini mejadi iktibar kpd mereka2 yg baru bljr...baru beralih kpd perubahan. Mmmg bagus. Tetapi...ukur diri dahulu dgn org yg telah melalui perit payah bertahun2 belajar pelbagai displin ilmu islam. Jdi bgi kita yg dpt hidayah utk berubah, dan kita pula bljr kitab atau ilmu agama sekadar skit2 shj. Kadang satu kitab nipis pn blm habis lgi...tpi dah mula nk pandai menegur org yg jauh lebih berilmu. Dan kalau rasa dah lebih pandai dan berilmu....twitter, atau facebook...bkn tempat utk mengkritik, atau persoalkn org lain. Mungkin niat utk mendpt pencerahan....tpi cara dilontarkn masalah itu juga sedikit sebnyk mengaibkn atau mencemarkn imej org itu. Lebih manis jika diusahakn utk hubungi terus ustaz itu utk dpt pencerahan.

Anonymous said...

Kak wardina tu mmg bodoh dan jahil... hijrah pakai tudung pon belum tentu berubah semua..
Belagak pandai tegur alim ulamak... yg mengaku salafi tu lg la plak... kemaluan sendiri pon xtaw cuci bersih ke x... da mngaku martabat tinggi sgt... ujub riak yg buat kau tergelincir ke kerak api neraka kelak...

Anonymous said...

Anon 11:26. Jgn mcmtu tuan. Husnu dzhon. Dia mungkin terkhilaf. Islam tersebar dgn kasih sayang. Sayangnya Rasulullah, tak ternilai dgn bahasa. Maafkan jika dia tersilap. Spread love......

Anonymous said...

Perkataan bodoh dan jahil tu elok ke?

Anonymous said...

Kisah tersebut pernah juga diceritakan oleh rakan saya seorg ustaz, beliau adalah rakan kpada ustaz Don..smua ini adalah dugaan Allah kpada hambanya.

CikSu said...

sejak bila syair boleh jd dalil ? kelakar nya..

Anonymous said...

kalau berselisih, kembali pada al-quran dan sunnah Rasul-Nya...apa la nak melalak sana sini. Al-Quran itu teori...satu perkara yg ganjil...bkn magik...sbb ayat2nya ada mutasyabihat...yg dok ambik ayat mutasyabihat jadi muhkamat tu la jd masalah...jadi semua benda magik. Senang cakap baik wardina, baik ustaz don...semuanya pun hamba kpd Tuan alam ni...rujuk balik la pada kitab Dia. Dok kalut pi rujuk kt orang tu buat apa. Dlm hidup ni, bila majoriti sokong, kita kata dia menang...walhal yg minoriti tu la yg Allah dok sebut dlm kitab dia...satu golongan yg tak mahu berpecah belah...tunduk patuh pada Allah...pi rujuk Quran kalau tak tau...mmg ada satu golongan ni disebut Allah dlm Quran. Tok sah dok taksub sgt la artis ka ustaz ka, maulana ka sapa ka...kalau ambik kitab lain selain kitab Allah, tau dah mcm mana orgnya....Puji Tuhan Semesta Alam.

Anonymous said...

asatizah tidak sesuai bincang riwayat2 yg kontroversi bagi hadaman orang awam. mungkin bagi jemaah yg tetap talaqi dan berkitab ok. dulupun ada ustaz bincang hadis bapa nabi masuk neraka, kecoh jugak sedangkan ia khilaf ulamak tapi muslim malaysia otak masih tak terbuka atau bersedia (agamawan pun ada juga cam tu).

Taufik said...

Kitab allah dan hadis klu tanpa para ulamak mnghuraikannya bagaimana mungkin org awam cam kita nak faham...bukan boleh baca dn terus buat hukum...kena bljar ilmu2 alat yg cukup...dan org yg ada ilmu alat tersebut ULAMA...jadi pandangan ulama juga diambil kira sbb klam mereka didasari quran n sunnah..

Anonymous said...

"Mereka menjadikan orang-orang alimnya dan rahib-rahib mereka sebagai tuhan selain Allah dan (juga mereka mempertuhankan) Al Masih putera Maryam, padahal mereka hanya disuruh menyembah Tuhan yang Esa, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia. Maha suci Allah dari apa yang mereka persekutukan." ~At Taubah:31~
Maka benarlah kata2 Allah.... manusia lbh suka ambil manusia lain (alim ulamak) sbg tuhan...ambil sbg tuhan bkn maksud pi sembah dia...tapi lbh suka ikut cakap org yg dilabel alim tu...dan akan selalu memperlekehkan akal yg Allah kurnia supaya kita guna akal untuk fikir. Bila ada yg memikir, kita tuduh pulak, ambil kitab ikut faham akal...dah tak guna akal, kita nk buat apa dgn akal tu ye? itu yg jadi perpecahan di sana sini...sbb taksub sendiri2...takut nk kembali pada sumber yg satu...

Anonymous said...

bro, kalau dgn menggunakkan ayat sebegitu, saya tak nampak beza antara kamu dan puak2 yg bodoh dan jahil yg lain. Nabi tak ajar begitu. Elok kita merendah diri dan bersopan berbahasa sesama islam.

Anonymous said...

bodoh tu xsesuai kot.tapi bongok tu sesuai.cara xberadab dan suka kepada kontroversi.itu lah wardina..

Aziz Hensem said...

The magic word: حُكِيَ (diceritakan)

Maknanya, penulis pun tak dapat nak sabitkan cerita ini daripada siapa, dan tak dpt juga nak sabitkan taraf cerita ini, samada benar atau tidak

Betul x?

Anonymous said...

Jahil dalam kes ini bermaksud tiada knowledge. So aku rs sesuai

Anonymous said...

Baru aku tau kertas yg mak aku duk tampal belakang pintu itu ialah bait syair daripada imam terkenal. Tq penulis. Alhamdulillah.

Anonymous said...

Yg wardina tegur tu ulamak ke? Mudah sungguh nak dapatkan taraf ulamak kan? Dah cukup ilmu ke utk bergelar ulamak? Dari bahasa yg saudara/saudari gunakan dah cukup menggambarkan sedalam mana iman dan pegangan awk. Lihat diri kita dulu sblm lantang mengutuk org lain. Bukankah itu yg awk katakan pada wardina? Mengapa tidak kata begitu oada diri sendiri? Wallahualam.

Anonymous said...

Wardina tolong jawab,ada berani...

ohdakwah.blogspot.com said...

mari lawat ana di sini http://ohdakwah.blogspot.com/

Anonymous said...

Kita hafal hadis pun tidak sampai 1000 hadis. Itupun lupa-lupa dan salah baris bila baca. Hmmmm..

Belajarlah lagi. Jangan sombong hanya kerana kita baru belajar dua tiga ribu hadis dan hafal dua tiga ribu kalimat bahasa 'Arab. Jangan SOMBONG & EGO. Jangan pandang rendah pada orang lain.

cermin diri sendiri...

Anonymous said...

Hmmm... ini ruang untuk menunjuk berapa banyak kitab yang dah hadam rupanya.
Dan siapa yg x hadam tak layaklah dia utk bertanya jauh sekali menegur.
Wow. Sungguh suci sekali!
Sungguh kontra sekali dengan sikap Dr Zakir Naik yg bebas dikritik, ditanya, di debat etc etc.

Dan ini lah juga sebabnya org org org Melayu Islam tak mudah rapat dengan golongan agamawan kayangan, banyak sungguh tapisan² kitab yg perlu dilalui, bukan boleh dengan Quran yg memang sudah lengkap itu sahaja sbg petunjuk.

*teringat kisah saintis astronomer yg memeluk islam setelah membaca 2/3 Al Quran di dalam tafsir BAHASA INGGERIS.
Patutlah Kristian mudah disebar(?) Sebab medium penghantar nye bahasa Inggeris!

Hadie Man said...

Dlm bab ilmu atau muzakara kta tk blh kta jahil.wardina sebenarnya mungkin mau blajar slh sedikit dripada ustadz don. cuma cra dia belajar tu slh. Sebab dia menyuruh para ulama dan mufti menyemak kata2x ustadz sehingga menjadi isu d laman sosial.

Anonymous said...

tak elok kata wardina tu jahil.. tak fasal-fasal dpt dosa free mengata orang/menyakitkan hati orang.

wardina tanya/kritik je. tidak dinafikan, kasar cara dia bertanya/kritik.. tapi dia minta ustaz don utk clarify.. takde pun rasanya dia menuduh.. cuma cara dia kasar..mcm biadap

jgn tuduh bacaan quran orang tak betul. mungkin memang tak betul tapi dia sedang belajar? jgn kita buruk sangka..

jwpn ustaz ni bagus la.. clarify semua isu yang wardina pertikaikan. tapi tak perlulah letak sindiran kepada wardina.

mungkin ustaz don pun tak marah wardina bila dia kena attack.. orang lain pulak melebih..

baguslah ustaz ni da clarify.. sebagai wardina, dia pun learn her lesson, ubah cara nak kritik tu lain kali..

tapi point saya, tak perlu lah semua orang nak ckp dia bodoh la jahil la..tak elok mcm tu..
oke?

Anonymous said...

Kisah-kisah pengajaran orang soleh dan para wali boleh dipetik tapi pasti ia seiras dengan nas-nas al-Quran dan as-Sunnah. Juga agama tidak mungkin membawa sesuatu yang tidak dapat disaksikan kebenarannya oleh akal yang waras. Jangan kita main ceduk semua benda dan masukkan ke dalam bakul agama. - http://drmaza.com/home/?p=2687

abdullah said...

Mai baca dalil yg lain pulak. Orang lain pun ada dalil jugak bukan anda sorang je yg ada dalil. Pilih nk ikut dalil Nabi sallallahu 'alihi wa sallam yg ma'sum ke atau hamba Allah yg mulia & 'alim tp tetap tak ma'sum.

DI MANA ROH ORANG MUKMIN?
Dalam hadis sahih riwayat daripada al-Imam Ahmad, dalam satu rangkaian sanad yang menarik yang menghimpun tiga imam besar mazhab Ahlus Sunnah wal Jama'ah iaitu al-Imam Ahmad, al-Imam asy-Syafi'e dan al-Imam Malik -moga Allah merahmati semua mereka- disebutkan di manakah roh orang mukmin:
Daripada al-Imam Ahmad, beliau meriwayatkan daripada al-Imam asy-Syafi'e, beliau pula meriwayat daripada al-Imam Malik bin Anas, dari Ibn Syihab al-Zuhri daripada 'Abd al-Rahman bin 'Abdillah bin Ka'ab, daripada Ka'ab bin Malik bahawa Nabi s.a.w bersabda
إنما نسمةُ المؤمنِ طائرٌ يعلقُ في شجرِ الجنةِ حتى يرجعَه اللهُ إلى جسدِه يومَ القيامةِ
maksudnya: "Roh orang mukmin (seperti) burung yang hinggap di sebatang pokok syurga sehingga Allah mengembalikan ke jasadnya pada Hari Kiamat"
Adapun dakwaan bahawa roh mukmin berada dalam Telaga Zam-Zam tiada dalil sahih dari al-Quran ataupun as-Sunnah. Al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziah dalam kitabnya Ar-Ruh juga menegaskan bahawa tiada nas al-Quran dan as-Sunnah yang menyatakan roh orang mukmin dalam Telaga Zam-Zam. Apatahlagi dakwaan boleh memanggil roh dari Telaga Zam-Zam untuk bertanya soalan. Ini sesuatu yang tidak boleh diterima.
Antara ucapan Nabi s.a.w yang menyatakan bahwa roh mukmin dalam syurga dan ucapan orang lain yang menyatakan roh orang mukmin dalam Telaga Zam-Zam, siapakah yang wajar kita percaya?

wanderis said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Yg jahat bukannya wardina dan bukannya ustaz don, tetapi segelintir yg berhati busuk , yg seronok melaga2kan kedua2 pihak ni.. Sepatutnya, lagi tinggi kita belajar, lagi tawaddhuk, so apa salah kita berlapang dada.. Cuma kekurangan wardina di sini dari segi adab bertanya dan soalannya bernada agak tegas lalu mengundang persepsi yang negatif dari pengamal laman sosial dan ini sepatutnya dielakkan ketika posting di media sosial.. Dan buat wartawan di luar sana , tak lupa wartawan yg x berbayar, cukup2 la menambah rencah dalam menyebarkan maklumat.. Cukuplah dengan laporan, x perlu tambah pendapat anda kerana zaman sekarang buta huruf dah berkurangan, yg masih ramai ialah yg buta hati..

anas said...

Jika tujuan asal untuk pencerahan, niat wardina baik. Jika asatizah rasa tak boleh ditegur dan memperlekehkan keperluan bagi pencerahan, mereka sama dengan sikap rahib kristian dan yahudi yg kental status quo, "agama bidang kami, hangpa pi main jauh2". Allah Allah. Astaghfirullah.

Anonymous said...

perkataan bodoh dan jahil tu x sesuai digunakan.. lebih baik kurang cerdik dan kurang waras.. :)

Anonymous said...

Allahu Akbar. Saya setuju dgn pandangan ini. Dalam Rukun Iman pun takde sebut Percaya kepada Kitab selain AlQuran, Injil, Zabur dan Taurat. Percaya@beriman kepada Allah swt, Malaikat, Kitab (hanya EMPAT) Rasul, Qada n Qadar serta Hari Kiamat. Itu sahaja. Kitab yg lain tu semua buatan@tulisan manusia.

Saya menyeru kepada semua, baliklah ke asal. Go back to basics. Allah swt tidak akan menurunkan KitabNya hanya untuk diterjemah dan difahami oleh sebilangan kecil manusia yg menggelarkan diri mereka ulama sahaja. Al Quran adalah universal dan sebenarnya amat mudah difahami.

Anonymous said...

Jgn lah pulak kita hukum wardina tu begitu begini dalam kekhilafan cara dia menegur tu..dia pun manusia biasa dan ustaz Don pun manusia biasa. Ustaz Don pun tenang aje menerima isu ni. Jgn la kita tambah kari pulak nak menyedap propaganda.Sama2 kita doa moga ada penyelesaian terbaik. Moga Allah mengampuni kita semua..inshaa Allah

Anonymous said...

Nmpknyr ade yg backup wardina. Baik kamu p bljr drp duk mgata kt or.xcukup lg pe yg dhuraikan di blog ni.. klau pandai sgt cuba jlskn plk.

Anonymous said...

Sikit pun tak citer psl Nur puteri dayana tu? Bkn ke dia punca? Ke saya silap?

Mya Neylza said...

Maaf jika ada yg tidak bsetuju dgn pndgn saya. Wardina mgkn tlepas pndg dlm bbrapa pkara. Marilah kte sama doakan mudah2an Wardina diberi petunjuk dn peluang utk mperbaiki diri. Tentang Ustaz Don pula, inilah dugaan kpdnya dlm mnyebarkn agama krn sjak dr zaman para anbia trmasuk rasul kte sndri Rasulallah S.A.W diduga dlm mnyebarkn dakwah..Wallahua'lam

aku mzke said...

Ada di pihak ust don...
Ada di pihak wardina...
Ada yg neutral.

Ulama bkn maksum. Semua tau. Cuma kita perlu sedar, antara kita dan mereka betapa jauhnya beza ilmu agama kita. Kita ni.... Nk uruskan jenazah atau handle tahlil pun blm tentu reti.
Saya percaya, ulama yg sudah diperakui kejujuran mereka oleh ulama dan masyarakat setempat adalah mereka yg menulis kitab dgn penuh hati2 kerana takut berbohong ats nama Allah dan rasul s.a.w. Oleh itu, jgn la kita bertelagah.

Sedarlah bahawa... Peredaran zaman sejak kewafatan nabi s.a.w hingga sekarang telah menghilangkan berapa byk ilmu2 drp kitab-kitab lama akibat perubahan masa dan hilangnya ilmu disebab matinya ulama itu sendiri.

Ucapan yg kita harus kembali kpd quran dan sunnah adalah ucapan kosong jika kita menolak peranan ulama. Sedangkan nabi s.a.w mengiktiraf ulama dlm satu sabda yg sgt terkenal "ulama pewaris para nabi". Nabi iktiraf... Jd siapa kita utk menolak ulama hny krn alasan ulama tidak maksum dan cerita yg dibawa ini magik atau kedengaran agk mustahil pd akal.

Anonymous said...

Senang citer ,xpyh la nk kritik klau ilmu pun xcukup didada..m'ymph pulk aq ngn wardina ni

kamal saad said...

Seelok2nya jagalah adab jika hendak menegur. Berdepan dgn org yg hendak ditegur bukannya menghebahkan. Kalau kita benar boleh kira lagi tp kalau silapnya pd kita kan dh memalukan diri sendiri. Peringatan utk diri sendiri....wallahualam

Anonymous said...

apa apapun jaga aib org nescaya Allah jaga aib kita tanya dulu ikut saluran yg btl

Anonymous said...

Tengok apa yang ditegur, bukan tengok siapa yang menegur

Anonymous said...

Setuju, nota kaki kat helaian hadis yg ustat tu ltk sendiri pon ada taklik dari imam ibnu qayyim. Daripada ustat dlm tv dok bawak mai hadis2 yg musykil lebih baik tegur pemerinth membzir, tolak hukum allah dan sbginya yg jelas dpn mata ustat2 dlm tv. Jgn berdiam dgn yg jels batil

Anonymous said...

Xpayah le btelagah dan memperbesar2kn lg pkara ini. Doakan jelah yang tbaik kpd org yg mmfitnah n org yg d fitnah dan juga kpd kita sendiri. Sebelum buat apa2 kontroversi, atau mengomen org tu..fikir2 dulu la. N tgok diri kita dulu.adakah cukup ilmu kita utk mgomen org?? Rs x cukup duk diam je.kalau nk buat sesuatu, biar jumpa dulu org tu utk cari kebenaran.bukan menjadikan media sosial sbg perantaraan.

Anonymous said...

Wardina kata dia bkn mengaibkan sbb video tu bkn video aib, ia suntingan ceramah ustaz don sndiri, TAPI perbuatan wardina tu yg mengaibkan bila ayat 'saranan' utk content ustaz don dikaji semula tu berbunyi Yakin where secara tak lgsung mempersoalkan kredibiliti seorg agamawan dgn cara merendahkan beliau in a subtle way. Ayat menggesa disemak semula tu TIDAK berbunyi mahukan pencerahan sama sekali as it sounds more like an instruction. Statement yg lain2 tu yes u musykil & doubtful tapi arahan mohon disemak semula tu berbunyi Yakin yg isu2 itu Mistik. Wardina lupa segala mukjizat2 rasul kita pun semuanya nmpk magic Kalau terjadi di zaman skrg.

Sigh. Nak belajar boleh but please dont be another abby abadi, it's risky for the sake of Islam & ulama' selaku pewaris Nabi..

Anonymous said...

Kalau mau belajar, dia perlu beradab. Pergi jumpa tok guru termasuk Ustaz Don. Ini tak..siap buat konteroversi kat internet..publish video lagi untuk iabkan ustaz. Baik sgt ker sifat mcm tu?

Anonymous said...

Suka baca komen2 saudara & saudari semua..tau x kita semua ..hukum org yg mengumpat???org yg diumpat akan mendapat pahala & yg mengumpat..

Dosa sesama manusia akan di ampunkan bila???

Syaitan & iblis mudah membuatkn manusia mendpt dosa...hanya dgn komen yg.....???kita semua terperangkap dgn bisikan iblis...

Allah Maha Besar..zaman teknologi skrg lg mudah fitnat menfitnah sesama manusia...

Bermaaf maafanlh sesama manusia...

Yg baik semuanya dr Allah swt...yg kurang dr kita semua hamba Allah yg sgt kerdil...

Buang yg keruh ambil yg jernih...

Sy ingin share amalan yg sgt mudah ini bersama...jika mkn tgn kanan hendak minum dgn tgn kanan juga walaupun tgn itu kotor..kerana mkn n minum dr tgn kanan adlah sunnah nabi...n siapa mkn n minun dgn tgn kiri tidak kira apapun mknan n minuman..itu adlah dr syaitan n iblis...

Marilah kita sama2 amalkan ...

Smg Allah swt mempermudahkan urusan kita d dunia n d akhirat nanti..

Tiada tuhan yg layak di sembah selain Allah.. nabi Muhammad saw itu persuruh Allah swt...

Anonymous said...

ciksu.. mngkin ciksu keliru mngenai syair.. syair ini disusun dlm kitab ulama.. hal ini mnunjukkan ketinggian ilmu ulama trsebut dlm bidang nahu,saraf, balaghah, arudh dan sebagainya.. ia adalah pndngan ulama yg disusun dlm bait syair... maka ia hujah bg mnjawab persoalan... moga Allah lindungi kita..

Anonymous said...

..maaf nak bertanya..saya kurang ilmu..boleh sesaper bg hadis atau ayat quran ygmembenarkan huraian2 kitab diatas?..kalau takde bg saya masih boleh dipertikaikan..

Anonymous said...

Ya betul. Lagi pun tidak dapat dipastikan apa tujuan Az-Zahabiy rahimullah membawa kisah ini. Boleh jadi untuk mengkritik kisah ini. Dag tak tau pi tadah kitab la. Adoiii. Roh orang mukmin ada sabit riwayat dari nabi. Dok print sekerat sekerat kata bawak mai hujah. Pastikan dulu kenapa kisah tu dibawa oleh imam yang disebut. Jangan nanti disandarkan fitnah pada mereka.

Anonymous said...

Ada khilafnya wardina ni....Sepatutnya kalau nak tegur jumpa lah depan2 , xpayah melalui media...kan dah jadi bahan fitnah...

Anonymous said...

Nur puteri dayana ni plak sapa?...diakah yg menjadi punca?....

Anonymous said...

1. kalau nak dipertikaikan tu semua benda boleh dipertikaikan.

2. Dari segi bahasa bodoh, tak pandai dan stupid semuanya benda sama.

3. Ramai yang komen lebih hebat dari ustaz2 sekarang.

3. Ulama' tu apa?, siapa yg beri taraf ulama'? apa kelayakan ulama'. organisasi yg bari taraf ulama' itu apa tarafnya? siapa di dalam organisasi itu? Banyak benda boleh dipersoalkan dan dipertikaikan. Jadi panggillah apa yg ko rasa nak panggil. Pangkat tak de maknya kalau hidup macam lembu, hanya ditarik ke sana ke sini. Ilmu yang paling penting.

Anonymous said...

Ustaz Don selalu cakap. kalau salah tolong tegur saya. apa yang kontra nya dgn Dr Zakir Naik? Masalahnya rakyat Malaysia ni.. lebih suka sebarkan fitnah di fb berbanding menegur berdebat dengan para ilmuwan. sebab apa? dan saya tak nampak pun yg Ustaz Don melenting, memanjang2 kan cerita ni macam Wardina. biasalah perempuan. saya seorang perempuan. mmg lumrah, kita suka mencari kesalahan org, tapi bila ditegur kami mudah melenting berbanding kaum lelaki yg tinggi kesabaran.

pie i said...

Semoga menjadi satu perbincangan yang sihat. Benda yg tak tahu jadi tahu... . Benda yg tak tahu tanya pada yg tahu. Wallahu a'lam.

Nazrul Faris Zainal Abidin said...

Kenapa pulak Tiada orang siasat kewujudan pemilik account Nor Diyana tu Ye... Siapakah dia? Apakah dia sendiri xboleh nak memberitahu sendiri kepada ustaz2 yg dia terbitkan video Itu untuk memdapat penjelasan. Atau bertanya kepada guru2 agama yg lain selain daripada menerbitkan video untuk tontonan umum. Saya amat risau tentang pertelingkahan dikalangan para ustaz2 dan guru2 agama. Kenapa di Malaysia kita tidak buat perbincangan secara terbuka untuk dibincangkan berkenaan dgn ilmu Allah ini. Rujukan kita umat akhir zaman adalah Alquran dan Sunnah serta hadis nabi. Penterjemahan oleh ulama, adalah untuk menghalusi maksud yg tersurat dan yg tersirat. Walaubagaimanapun, jika ada yg tidak boleh Terima pandangan ulama Itu, kembali sahaja kpd alquran dan tidak perlu dipertikaikan kata ulama Itu benar ataupun palsu, cukup sudah kita memahami isi Kandungan alquran. Berkenaan dgn dua individu Itu, biarkan la mereka selesaikan, rasanya tidak perlu Hakim dan pendakwaraya do antara mereka kot. Mereka boleh buat rujukan sendiri. Sekian

Anonymous said...

betul... jika berlaku sebarang permasalahan.. kembali ke asal.. rujuk al-quran dan hadis

pun begitu... kita (termasuk saya.. dan mungkin anda semua) adalah hamba yang lemah dan kurang berimu....nak rujuk al-quran bukan boleh seorang diri.... alangkan nak baca buku rujukan SPM pun tak boleh sorang diri... kena pergi sekolah mintak cikgu ajar.... inikan pulak al-quran yang ilmunya jauh lebih tinggi daripada buku SPM

ya.. al-quran adalah universal dan mudah difahami.....al-quran sudah sempurna.... cuma diri ini sahaja yang tidak sempurna... perlukan bantuan ulama' utk memahaminya......

mcm pelajar SPM.... ada pelajar memadai cikgu mengajar.... ada pelajar tak payah cikgu ajar... time kelas tido tapi cemerlang... ada pelajar bukan sahaja perlukan cikgu dikelas... bahkan siap kena ada tuisyen lagi... tak cukup buku teks kena tambah buku rujukan lagi

Anonymous said...

Alhamdulillah ada pencerahan dr slh 1 isu yg hangat skng nie,ianya di petik dr kitab2 lama2..yg mna xbleh terima, raikan la pndangan n hujah ulamak2 terdahulu...skng nie yg bani tamin ta-tanah, min-melayu..siapa yg sudi utk hurai isu nie???..dr kitab mna n dr pndangn ulamak mna???...klu xde, mohon utk ustaz don perjelaskan lagi baik dr duk biar manusia2 yg jahil dlm ilmu agama spt sy nie duk berbahas sesama depa.

Anonymous said...

wardina tu memang poyoo

Anonymous said...

kahkahkah

laka laka korang yang komen. tahulah mengutarakan pendapat bijak pandai korang dalam menilai isu ini. taklah guna bahasa kasar ke apa. relax suda.

kritikan itu biasa bro. kau nak kritik , kritiklah. kau dan ustaz kau bukan maksum. wardina dan geng pun sama.

sebenarnya aku tak nmpk penyelesaiaan masalah pun dekat blog ini, hanya tambah kekeliruan, buat syair jadi dalil. haha entah sahih tak cerita itu dan sebagainya. sampai boleh tertanya, harap aku berada dalam telaga syurga, orang baik2. logika? tak pun.

islam indah, malah sangat teratur serta cantik. apa yang aku nampak, follower follower mereka lah yang dok2 provok sana sini. ustaz don sangat baik dan alim, begitu juga kak wardina. bagi saya, dia sangat baik dan berhati2.

mungkin sebab koranglah yang nak protect ketaksuban dan nak tunjuk kepandaian agama korang, itu punca kita berbalah. dah ah. cukup sampai disini.

cerita mengarut ditolak biarpun mmberi seribu pengajaran .

Anonymous said...

assalamualaikum.
saya berminat dengan

1.penjelasan kalimah
'hukiya' pada permulaan cerita ini..yang membawa maksud dihikayatkan

'hukiya' tidak boleh diterjemahkan kepada 'diriwayatkan'.
jika diriwayatkan, maka perkataan yang digunakan adalah 'ruwiya'

mengapa hikayat?

2. di nota kaki pada teks arab yang diprint screen, ada menyebut bahawa imam ibnul qayyim ( di dalam karangan kitab Al-Ruh) , berkata bahawa 'hikayat; ini tiada di dalam AQ dan Assunnah dan bertentang dengan hadith yang menerangkan perihal ruh orang mukmin. bagaimana pula itu?

mohon diberikan pencerahan kerana saya benar2 ingin tahun. jzkk

raika said...

Ni tmpat kita nk cari n tambah ilmu...knpa jdi tmpt mngumpat dan mngutuk pulak?? Astaghfirullah..Nauzubillah..

AbOn said...

Maaf bertanya....
Kita belajar dari bermacam ilmuan dan jika terdapat percangahan dengan apa yang kita tahu sebelum itu....
Dan kemudian mendengar sesuatu yang berlainan jadi bagaimanakah caranya kita harus bertanya untuk mendapatkan penjelasan?
Dilema....

Anonymous said...

x payah berbalah....rujuk al quran..surah ali imran ayat 7...baca dan faham maksud...allah dah sebut benda mcm nie jadi..baca bg faham...tgk tafsir makna...kemudian menilai ...

Yasalma said...

Kesimpulan : elakkan menegur seseorang di khalayak dengan menyebut nama. Sekarang trend pulak

KRT Kembojasari said...

Barakallahufeek. Ana setuju.

Anonymous said...

Orang jahat baru nak jadi baik memang begitu... sekarang ni bagi dia semua orang tak betul. Dia kata artist tak betul, now orang berilmu pun tak betul... habis siapa yang betul? Wardina hanyala seorang keyboard warrior. Tak perlulah nak debat mengenai benda ruh. Wardina lebih sesuai berbicara tentang kepentingan menyusukan anak.

Zulkarnain Hassan said...

Teringat pulak semalam di IKIM topik jumaat persediaan untuk kematian seorg ulamak yg melihat seorg budak kecil berjalan ditepi jurang....dia menegur bedak itu agar budak itu tidak tergelincir kedlm jurang itu....dgn hikmah budak itu berkata "andainya aku terjatuh.. aku hanya akn kdlm jurang ini .....dan aku terjatuh sendirian....sahaja.....aknttpi sekiranya engkau yg tergelincir seluruh umat akan tergelincir bersama2 engkau kejurang neraka

Anonymous said...

Kikikikikikikikkk...

Inilah yg telah tertulis..

Ini lah hakikatnye manusia seperti yg disampaikan org org terdahulu..

Lebur tubuh bila terasa kuasa Allah memenuhi seluruh ruang dan jasad..

Anonymous said...

Mewakili Pertubuhan Kebajikan al-Qayyim Malaysia (IQ), beberapa pendirian ingin ditegaskan:

1- Tindakan Puan Wardina Safiyyah menegur atau bertanyakan beberapa persoalan berkaitan ceramah Ust Don Daniyal bukanlah satu tindakan biadap. Ia adalah manifestasi semangat disiplin ilmu Islam yang mana sesiapa sahaja dibenarkan mengisi ruang pertanyaan dan perbincangan yang sihat di dalam Islam.
Tambahan itu, Puan Wardina Safiyyah dengan jelas dalam kenyataannya bertanya dengan maksud mendapatkan kepastian terhadap persoalan beliau dan itu tidak sepatutnya dianggap tidak beradab.

2- Tuduhan sesetengah pihak yang cuba mengaitkan rujukan Puan Wardina sebagai radikal adalah cubaan yang amat berbahaya dan tidak akademik.
Sekiranya persoalan yang ditimbulkan punyai jawapan secara akademik, pihak terbabit tidak perlu membuat sangkaan jahat dan buruk. Ia amat memalukan.
Kami menegaskan supaya mana-mana pihak tidak menggunakan prinsip: 'habis hujah digunakan fitnah'.

3- Seperkara yang begitu menyedihkan ialah perbincangan yang berkisar mengenai kandungan ceramah agama Ust Don Daniyal telah diubah fokus secara tidak berdisiplin dengan mempersoalkan latar belakang dan sejarah silam Puan Wardina.
Persoalan ilmiah seharusnya dijawab dengan nilai ilmiah bukan dicemari serangan dan cemuhan peribadi.

4- Perbincangan ilmiah dan kebebasan memberikan pendapat adalah prinsip yang perlu diangkat dalam masyarakat. Adalah tidak wajar untuk melabel sesiapa yang mempunyai pandangan berbeza sebagai pemecah belah masyarakat dan berbagai gelaran yang tidak sepatutnya.

5- Sekatan terhadap hak bertanya sebegini dibimbangi akan menatijahkan kesan yang buruk iaitu sesiapa sahaja bebas bercakap tentang urusan agama tanpa perlu membawa bukti hujah al-Quran dan al-Sunnah yang thabit dan tidak boleh dipersoalkan.
Ini kerana pengamalan agama perlu didasari dengan keyakinan yang kukuh bersandarkan dua sumber utama tersebut. Pertanyaan dan meminta penjelasan adalah cara bagi mendapatkan keyakinan itu.

Sekian. Terima kasih.

Abu Hafiz Salleh Hudin
Ketua Pemuda,
Pertubuhan Kebajikan al-Qayyim Malaysia (IQ)

muhammad syamim said...

Kita tak diajar untuk berkasar sesama Islam.... Sollu'alla Nabi ya akhi

Anonymous said...

Betol..ust don hny mnjawab dgn sebaik2nya.yg slbihnya org lain yg jwb tp dituduh ust don.lgpun para ulamak x pernah mnggelarkn diri mrk ulama pun.knp yg rmi tuduh beliau mggelarkn diri ulamak?pastu rmi yg ckp jgn ikut ckp mnsia.cukup dgn quran n hadis.so,klu kt x bljar dgn para manusia yg alim2 tu,mcm mn nak faham alquran n hadis?klu ikut pmhaman kita yg jahil ni,habislah mcm2 fahaman jadi.

Anonymous said...

hukum menghukum, hentam menghentam,kata mengata satu sama lain ni apa dapatnya, sedangkan siapa betul siapa salahnya masing2 tak tahu. Cuba lihat, ulas dan jawab isu yg dibangkitkan sahaja. Saya lihat boleh pun dijawab isu yg dibangkitkan secara ilmiah....kenapa perlu ke kritik mengkritik peribadi. Kalau yg memulakan dilihat x betul caranya..kita jangan ikut caranya, jika kita ikut caranya kita pun jadi sama...

Anonymous said...

sebab tu lah al quran ni mukjizat..waktu tu orang arab memang femes dengan shair..tapi bila diorang dengar al quran, diorang tau ayat alquran tu bukan manusia biasa yang buat..

Anonymous said...

bodoh - xde ilmu, x pandai
jahil - bodoh dan sombong

Anonymous said...

Kenyataan angkuh dari seorang ustaz yang merasa ilmunya cukup tinggi sehingga tak perlu dipersoalkan langsung. Itu pasal umat Islam tak maju maju sampai sekarang.Sebab mereka diasuh untuk tidak mempersoalkan dakwaan 'ulamak-ulamak' yang kononya tinggi ilmu. Islam adalah agama uamh terbuka pada persoalan. Tetapi segolonganmanusia yang merasa dirinya berilmu tinggi tidak mahu dipersoalkan.

Anonymous said...

Puteri nur dayana tulah yg menyebarkan video aibkan ust don. Klu baca fbnya semua org x betul. Dia sorg je betul. Silap wardina, sharekan video tu dlm fb..

Anonymous said...

Sebelum nak buat teguran terbuka, check 2nd opinion 1st dr beberapa org ilmuan dulu. Kdg kdg kita je rasa tak betul padahal benda tu tak spt yg kita sangka. Klu dah pasti mmg benda tu tak betul, disahkan oleh ramai ilmuan dlm bidangnya, tegur secara personal dulu, bolehlah dia buat rujukkan utk memperbetulkannya. Dan jika masih lg menyebarkan benda yg tak betul, utk mengelakkan umum terpengaruh barulah boleh kita dedahkan ajaran atau cerita yg tak betul tu.

Anonymous said...

Kalau suap makan dan minum guna kaki...???

Anonymous said...

Kisah Telaga Zam Zam dan Barhut tu hanya mengatakan seruan akan disahut jika simati tergolong ahli Syurga (Zam Zam) atau Neraka (Barhut), tidak mengertikan roh simati berada di sana. WaAllahu'alam.
Roh itu semata mata urusan Allah swt.

Anonymous said...

Pertikaikan lah...
Nak cari sendiri lah..
Nak minta suap je...

Anonymous said...

Panas panas panass...
Panasnye blog ni...

Camne aku boleh ade kat sini ni..
Panasnye.. Bahangnye.. Tak tertahan rasanye..

Ya Allah..

Kulihat bungkusan cantik indah tetapi darinya ada bau yg sgt meloyakan..

Anonymous said...

Wardina n MAZA da jawab..jgn taksub sgt dgn ustaz awak tu..balik pd quran..syair is syair..tak sama dgn quran kalam Allah. Jgn jdkan ulama sebagai rujukan tetapi Allah dan rasul..bukankah Allah dah tegur yg kebynakan ummat manusia ni byk menjadikan rahib2 (baca ulama/ ustaz) sebagai tuhan..kata2 quran tak mau ikut..tp kata2 ulamak yg tidak ada sandaran hadith soheh dr nabi dan sahabat duk ikut..tak kisahla ulamak ke siapa ke..jika dalil tak sincronize dgn quran n hadith soheh ia tetap TAK VALID..TERUSKAN berjuang wardina. Biasanya org yg cari ISLAM setelah sedar dr dosa lebih kuat imannya n hati ingin yerus cari kebenaran..coz sy seperti awak juga wardina..biarla org label wahabi ke wasabi ke..biarla..biarkan mereka dgn dunia magic mereka..

Ruben Ramli said...

Alhamdullillah atas pencerahan yg diberi. Tapi diminta penulis usahlah menuduh orang yg menegur sebagai sombong atau ego. Puan Wardina hanya meminta penjelasan atas segala cerita yg disampaikan Ust Don dalam ceramah2 beliau. Wardina xpernah menuduh ustaz Don sebagai penipu, cuma mungkin dia bersangka Ust Don tersilap dalam menyampaikan. Jadi atas sebab tidak cukup ilmulah dia bertanya kepada ustaz Don. Adakah itu satu perbuatan yg mengaibkan ustaz?bertanya tentang ilmu itu adakah mengaibkan ustaz?

Islam datang dengan hujah2, dan dengan hujah2 kita mnerima islam dan ajarannya. maka jika hujah2 yg datang tidak meyakinkan maka salahkah untuk kita bertanya?

Kita perlu tawadu dalam menutut ilmu,
“Kamu tunduk kepada kebenaran dan patuh kepadanya. Walaupun engkau mendengarnya dari anak kecil, engkau tetap menerimanya. Bahkan, meskipun engkau mendengarnya dari orang terbodoh, engkau tetap menerimanya.”

Anonymous said...

Wardina n MAZA da jawab..jgn taksub sgt dgn ustaz awak tu..balik pd quran..syair is syair..tak sama dgn quran kalam Allah. Jgn jdkan ulama sebagai rujukan tetapi Allah dan rasul..bukankah Allah dah tegur yg kebynakan ummat manusia ni byk menjadikan rahib2 (baca ulama/ ustaz) sebagai tuhan..kata2 quran tak mau ikut..tp kata2 ulamak yg tidak ada sandaran hadith soheh dr nabi dan sahabat duk ikut..tak kisahla ulamak ke siapa ke..jika dalil tak sincronize dgn quran n hadith soheh ia tetap TAK VALID..TERUSKAN berjuang wardina. Biasanya org yg cari ISLAM setelah sedar dr dosa lebih kuat imannya n hati ingin yerus cari kebenaran..coz sy seperti awak juga wardina..biarla org label wahabi ke wasabi ke..biarla..biarkan mereka dgn dunia magic mereka..Nabi pun lapar..sakit..dahaga...Nabi pergi berniaga..berperang...takde nabi guna kuasa magic bg hilang lapar..xde magic utk hilangkan haus..xde guna magic dalam peperangan..ada ketika kalah n ada ketika menang..n nabi tak tahu bila kiamat n nasib manusia melainkan izin Allah..abu talib pun Nabi tak dapat islamkan itu menunjukkan Nabi manusia biasa seperti yg Allah tulis n rekodkn dalam Alquran.."katakanlah, Sesungguhnya aku manusia sama seperti kamu"..dalam ayat lain Allah firman."sesungguhnya kamu adalah sebagai penyampai berita gembira dan juga amaran..dan hidayah itu adalah dr Allah"..carilah dlm quran...komfem jumpa punya ayat ni..

Jgn ingat org bg gelaran ustaz..apa yg dibuat semuanya betul belaka..Allah sedang menguji en don dalam dakwahnya..bukankah en.don pernah berkata dlm setiap dakwahnya "jika ada yg salah atau silap mohon ditegur"..sekarang ni Allah sedang menilai samaada en.don berlapang dada atau tidak..

Banyak pula manusia la ni yg guna nama ustaz n pengikut2nya menggelarkan mereka ni ulama..tp kebyakannya membawa ajaran yg bercampur baur...bawakla kitab ulama2 silam sekalipun..jika tidak sincronize dgn alquran or hadith soheh ia tetap tidak VALID..Alquran telah menjelaskn maksudnya sendiri..ayat2 dalam quran saling memberi erti antara satu dgn yg lain..itulah mukjizat quran..Alquran tidak perlukan MANA2 KITAB hatta kitab hadith sekalipun utk memahami quran..kalau quran perlukan kitab lain utk memberi makna dan menjellaskn kandungannya, itu menunjukkan Alquran itu lemah n tidak sempurna..rujuk surah albaqarah 1 hingga 5..bukahkah alquran itu diturunkan dgn jelas dan nyata tanpa ragu2..

Kalau kita perhatikan org bkn islam yg masuk islam..cukup dgn hanya mereka mengkaji quran..tak pernah dgr pula mereka duk minta kitab2 hadith utk mereka paham quran..subhanallah..hebatkan quran..sebagai contoh ada seorng mat saleh yg baru convert islam (cari dlm youtube kisah beliau yg masuk islam)..dalam beliau membaca quran utk mengkaji quran..keluar dalam hatinya "oh tuhan Allah, jika engkau benar2 wujud tunjukkanlah buktimu padaku..mat saleh mengucapkan perkatan iru berulang ulang sambil melihat di luar tingkap dgn mengharapkan suatu yg magic berlaku utk tuhan buktikan padanya..tetapi itu tidak berlaku..sehingga beliau membuka dan membaca muka surat quran seterusnya..beliau meihat bahawa Allah berfirman.."jika mereka bertanyakan apakah bukti2 kekuasaanku /kewujudanKu lihatlah pd kejadian diri mereka sendiri. Badaimana mereka dijadikan..Bukahkah kejadian manusia itu suatu tanda dari tuhanmu.."..firman Allah ini terus membuatkan mat saleh ni menangis dan meratapi firman Allah itu..itu membuatkan ia yakin quran kalam Allah dan bukan karangan manusia..akhirnya ia masuk Islam..

tapi itu tak bermaksud kita menolak hadith..hadith yg soheh kita boleh beramal..hadith dipelajari adalah utk memahami cara hidup nabi..cara nabi mengerjakan ibadah dan sebagainya..mcm buku sejarahla kalau nk senang buku hadith ini boleh diertikan..bukan menyamakan hadith dgn quran..

Anonymous said...

Wardin lah punca perbalahan ini.ini dinamakan fitnah akhir zaman..ulamak diburuk2 kan.artis di sanjung2 kan.

Anonymous said...

Saudara @ Saudari...
Baru dalami ilmu agama kan..? Tak payah la Nak tunjuk pandai berhujjah... Serahkan pada yang berhak... Apa guna Ijam' & Qias... Datang dari mana kalau bukan dari Ulama'... Ijma' & Qias juga merupakan sumber perundangan Islam... Belajar bagi habis dulu kalau Nak tunjuk pandai...
Wallaahu A'lam...

Anonymous said...

Berkata benar namun akhlak dlm penulisan? Dituju utk semua...

Ibnu Muslim said...

Tapi cara tegur pun dah memang tak ikut sunnah bro, cam ner nak tegakkan sunnah? Kalu niat nak penjelasan ngaper tak semuka jer ngan Ust Don. Mana akhlak Nabi nyer? Hujah bro nie pun tak konkrit, Wardina ngan Dr MAZA boleh pula taksub pada diaorang? Mana jawapan bro pulak pada cerita dr Imam Zahabi tu? Imam Zahabi reka cerita palsu?

Anonymous said...

Ustaz2 jgn berlagak sangat....ingat ujian Allah....kalau rasa dah tinggi ilmu...jgn ego....skang pun bnyak uztaz dan ustazah celebriti....rasa diri popular sangat tp ilmu xseberapa pun.....aku sokong wardina 100000000000%

Anonymous said...

Ada org di atas kata quran hadis ckup..kitab2 lain adalah hasil tulisan mnusia..akal yg Allah bg guna utk kaji quran n hadis???
Ni statement paling bodoh..pndai sgt ke kita smpai nk amek direct?kita hidup zaman nabi n sahabat ke?kita wujud ke sewaktu quran n hadis trtentu tu d turunkn/d tuturkn..kalau kita menepati ktiteria2 ni then bole proceed..x perlu bntuan kitab2 atau ulama utk amek quran hadith..mkslhnye ilmu xde..nahu saraf xtau..arab xtau..byk sgt xtau..ni sume nk p belajar cane..sorang2?belajar dr quran ke?kene belajar dr org yg mahir laa..n sape kita nk langkau ulama2 dlm cedok ilmu dr quran hadis..belajar tanpa guru dlm agme bererti belajar bergurukn setan..elok sgt la tuuu..kita jgn cepat sgt rs kita dh hebat...humble n underestimate diri tu penting lg2 dlm bab agme..baru bole p jauh..yg stakat ni kita tau..belajar tanpa guru tu satu golongan ni je..p kaji sendiri..pstu pemahaman pon jd terabur..pstu p ulas sendiri..p wt kesimpulan sendiri..jahanam oo..

Anonymous said...

Umpama sorang ni..matlamat dia nk jd engineer..tp matlamat tu xkn trcapai tanpa buku2 engineering n juga buku math n buku managemnt n buku statistik..byk kot buku selain engineering je..buku ethic lg..mcm jugak matlamat kita nk faham quran hadith..mmg 2 kitab ni yg jd matlamat..tp dlm memahami 2 kitab ni..kita perlu byk kitab lain utk bntu kukuhkn pengetahuan kita..utk smpai ke matlamat tu..ni tamsilan la..so layakkah kita utk menidakkn kitab2 tulisan manusia?

Anonymous said...

kamu faham ke apa itu ijmak dan kias,,, kalau tak tahu jangan nak memandai2!!!!!

Anonymous said...

Haiii lahh..kenapa lah dengan umat islam akhir zaman ni. Isu tegur menegur ni dah jadi suatu bahan pergaduhan dan kritik mngkritik antara stu sama lain. Ni lah kelemahan kita. Pandang lihat dan fikir dengan mata hati. Dan berhati2 lah dengan propaganda serta fitnah dajal. Maafkanlan yang tersalah, berlapanglah dada. Minta taufik dan hidayah. Itu lebih baik. InsyaAllah.

Anonymous said...

Yang membezakan antara org yg beriman adalah HIKMAH..Hikmah menegur...Hikmah menjawap teguran...Hikmah dalam berkata.kata..

Anonymous said...

Setuju...berbalik pada al quran.

Anonymous said...

Saudara @ saudari.. Setiap.nabi ada mukjizatnya yg tersndiri. Bgitu jga dgn nabi kita Muhammad. Byk kisah2 mukjizat nabi yg diceritakn melalui hadis. Contohnya peristiwa2 yg berlaku ketika isra' mikraj, peristiwa hijrah dan lain2. Oleh itu kebolehan nabi berkata2 dgn haiwan (dob) juga adalah tidak mustahil kerana mukjizat yg Allah kurniakn. Knapa saudara@ saudari merasakn ianya sesuatu yg sangat janggal dan pelik atau karut?

Anonymous said...

Makanya marilah belajar pandai2 dulu...especially bahasa arab, bahasa syurga...nanti kalah pula kita ni dgn abu jahal..dia pandai bahasa arab weii...aqal tuhan bg tu, elok la pi bg kat ulamak...kut dorang nk guna aqal lbh lagi supaya lebih mantop hujahnya...huhu...sadis...melayu arab ni.

Anonymous said...

Saya pun sokong juga...ulamak ni tak boleh nak tegur, dh mcm paderi la pulak...maksum lebih dr nabi.

Anonymous said...

Setuju..pelacur yg bertaubat lalu tunduk patuh pada Allah jauh lbh baik drpd ulamak yg mensyirikkan Allah. Syirik bkn semata2 gi sembah tok pekong...musyrik tu org yg memecah belahkan agama jadi beberapa golongan..blh rujuk ar ruum:30-32.

Anonymous said...

Maaf, sy sdg mendalami ilmu agama
Blh beri rujukan ayat dlm al quran ttg isra' mikraj tak..setakat ini saya blm jumpa soal naik ke langit tu. Dan lagi satu kisah nabi muhammad s.a.w minta Allah kurangkan bilangan solat disebabkn nasihat drpd nabi musa. Di mana diceritakan kisah tu? Blh tlg jelaskan..sbb sy rasa mcm nabi kita tu bkn hamba yg taat pulak siap blh kautim dgn tuhan..setahu saya apa saja perintah Tuhan, samiqna wa atoqna saja...tlg jelaskan saudara/i yg lbh mengetahui ni
...please.

jai jagung said...

Eemm...bayak betul ustaz2 dan ustazah2 skang ni...yg tak percayakan kitab hadis pun ada jgk...hebat sungguh...qias dan ijma' dh ada yg pertikai..heran ek...mcm mana la para ustaz2 dan ustazah2 diatas ni mentafsir al quran tanpa rujukan dan bantuan hadis serta kitab2...

Anonymous said...

Kena ada thiqah (kepercayaan) pada orang yang diberikan upaya oleh Allah utk dirapati diriNya. Amalan, zikir, penyakit hati kita tak sama dengan orang yang Allah beri petunjuk. Jangan kita bersifat mendekati atau menghina karangan2 alim ulama' yg dekat dgn Allah. Mereka hanya ingin menyampaikan sesuatu yang kamu tidak tahu, mungkin kami orang awam tersilap memgambil sesuatu ilmu terlalu awal sehingga jadi salah faham.

Mereka, pengarang2 itu, orang yang berkat, rahsia Allah sudah ada yang terbuka utk mereka, barangkali oramg yang kita hina hari ini, orang yang beri pertolongan (syafaat) pada lita suatu hari nanti. Mana tahu?

Mohon lah taubat pada Allah. Kami golongan awam, tahjud pun tidak hari hari buat, bahkan dhuha tergadai krna sibuk dgn dunia, selawat pun hanya dlm solat. Nilailah diri sebelum nilai yg lain, carilah mereka sebelum terlewat, kelak sengsara anak keturunan kita, jauh jahil dr agama, kita masih salahkan manusia yang amar maaruf, nahi mungkar, masih salahkan manusia yang ingin hati kita bergerak ke arah kebaikan, masih salahkan manusia yg menyebarkan sayang pada Allah.

Anonymous said...

Kena ada thiqah (kepercayaan) pada orang yang diberikan upaya oleh Allah utk dirapati diriNya. Amalan, zikir, penyakit hati kita tak sama dengan orang yang Allah beri petunjuk. Jangan kita bersifat mendekati atau menghina karangan2 alim ulama' yg dekat dgn Allah. Mereka hanya ingin menyampaikan sesuatu yang kamu tidak tahu, mungkin kami orang awam tersilap memgambil sesuatu ilmu terlalu awal sehingga jadi salah faham.

Mereka, pengarang2 itu, orang yang berkat, rahsia Allah sudah ada yang terbuka utk mereka, barangkali oramg yang kita hina hari ini, orang yang beri pertolongan (syafaat) pada lita suatu hari nanti. Mana tahu?

Mohon lah taubat pada Allah. Kami golongan awam, tahjud pun tidak hari hari buat, bahkan dhuha tergadai krna sibuk dgn dunia, selawat pun hanya dlm solat. Nilailah diri sebelum nilai yg lain, carilah mereka sebelum terlewat, kelak sengsara anak keturunan kita, jauh jahil dr agama, kita masih salahkan manusia yang amar maaruf, nahi mungkar, masih salahkan manusia yang ingin hati kita bergerak ke arah kebaikan, masih salahkan manusia yg menyebarkan sayang pada Allah.

Jabdin.J said...

Salam,dlm keAdaan mnghormati ust don sbg pendakwah dlm negara,namun isu kesilapan beliau ini tak perlu dibela.
Walaupun hadis ttg barahut itu ada,namun kisah "menyeru roh di barahut", jelas ia merupakan kisah yg bathil. Sandaran riwayat itu kpd imam azzahabi adalah sandaran yg tidak benar.

Anonymous said...

Hentikanlah salah menyalah ni.. tiap kali kita menyalahkan org sbnrnya menunjukkan pd diri kita juga.. fahami dan hayatilah ayat 59 surah an nisaa.. mudah2an kita sama2 beroleh rahmat..

Anonymous said...

Alhamdulillah. Banyaknya hikmah dlm isu ini. Pelbagai pengajaran boleh diambil bagi mereka yg ingin melihat kebaikan. Semua ada. Pengajaran sabar, cara menegur, cara menjawab, fitnah, hormat menghormati dan macam2 lagi. Di akhirnya mari lah kita semua bertaubat dan memohon keampunan drp Allah di segala salah dan silap sepanjang perdebatan ini. Semoga Allah mengampunkan kita semua dan menurunkan rahmat yg berlipat kali ganda.

Anonymous said...

Ustaz2 skang dah tak boleh ditegur ker? Xkisah la camana cara menegur; itu mungkin kejahilan/kelemahan penegur tu tetapi jawabla apa yg diutarakan oleh penegur secara berhikmah...xpyhla duk tanya berapa ribu kitab dh katam..kalo terus camni lepasni dh xder org dh yg nak menegur sesama muslim..dibiarkan kita sesat sesesatnya..nauzubillah

Anonymous said...

Surah 39:18 "They are the ones who examine all words, then follow the best. These are the ones whom Allah has guided; these are the ones who possess intelligence."

Sebab itulah kita diberikan aqal. Untuk mengkaji dan menilai sendiri. SPM ada time limit. 2 tahun belajar dah kena periksa. AlQuran takde time limit nak belajar n faham. Tamat belajar hanya bila tamat hidup kita di atas dunia. Tak perlu buku rujukan tambahan. Belajar ikut kemampuan dan kelajuan kita. Menggunakan aqal yang diberikan Maha Pencipta yang semestinya lebih kenal ciptaanNya lebih dari kita kenal diri sendiri......

Anonymous said...

Agreed.

Surah 39:18 "They are the ones who examine all words, then follow the best. These are the ones whom Allah has guided; these are the ones who possess intelligence."
Susah ke nak faham maksud ayat di atas? Perlu ada ulama atau kitab lain ke nak tafsir maksud ayat di atas?

Anonymous said...

Terbaikkk tuan..

Fiona said...

Salah wardina 1 je.. dia xsepatutnya buat keratan video utk di muat turun ke internet.. tp kalau betul dia nak menegur.. dia buat video n cari alim ulama utk cr sahihnya benda yg ustaz don perkatakan.. kemudian bicara dgn ustaz don tanpa melibatkan org lain.. bukannya buat bnda mcm ni. Wardina tetap salah dlm hal ni. Mmg wardina cuba nak membetulkan sesuatu tp caranya xbetul.
Ibarat kita memaki hamun org yg jahat perbuatannya. Padahal kita dgn dia sama saja.. dgn sifat kita yg suka maki2 2.. sama ja dgn sifat org jahat td. Xda beza.. manusia semuanya sama..
Nak tunjuk kebaikan diri tp tertunjuk kejahilan diri.
Wallahualam..

Anonymous said...

Terbaik tuan

Anonymous said...

cari la kat google. boleh jadi ustaz google

KRT Kembojasari said...

Benar malah tidak terdapat dalil dari hadith2 sahih tentang nya. Sheikh abd kadir jailani pun di sabitkan dgn aliran sufism dan ianya tiada kebenaran sama sekali. Wallahualam

Qamarul Hashim said...

Salam. Yg kutuk wardina pulak? Yg aibkan wardina pulak? Aduh.. Sudah2 la. Masing2 ada salah, jgn cari atau hebahkan aib org. Blog ni pon bleh thn jugak mulut tuannya( ayat ni pon boleh tahan mulut aku ). AQ n sunnah tu ikut betul2. Apa itu sunnah? Yg dah faham tu alhamdulillah Allah bg faham. Tp nk ditekaknkan disini, yg empat tu. Siddiq amanah tabligh fathonah. Renung2kan. Sy juga tidak tinggi ilmu agama, ada salah dan harap diampuni.siapa lah kita untuk menghukum. Allah lebih tahu. Semoga sekalian umat Muhammad S.A.W. Dilimpahi rahmat Allah. Assalamualaikum.

Anonymous said...

x salah untuk menegur.. cuma cara tu yg x betul.. sepatutnye kita yg kurang ilmu ni bertanya dulu ape yg kita musykil @ x paham.. bukan terus hentam mcm tu je.. selebihnya bergantung dgn 'niat' dia.. kenapa dia buat mcm tu... publisiti @ sebalinya.. wallahualam....

Qamarul Hashim said...

Betul tu kak

Anonymous said...

Assalamualaikum wbt...utk renungan bersama... “Katakanlah (wahai Muhammad): Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepadaku bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan Yang Satu; Oleh itu, sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah dia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah dia mempersekutukan sesiapapun dalam ibadatnya kepada Tuhannya” [surah al-Kahfi : 110]

dan....“Jangan kamu berlebihan terhadapku sebagaimana orang-orang Nasara berlebih-lebihan terhdap anak Maryam, aku hanyalah hamba, maka katakanlah : hamba Allah dan Rasul Allah” [Hadith Riwayat al-Bukhari, Ahaadith al-Anbiya # 3189]

Saya pernah mndengar ...mmg ada kitab2 lama yg ditulis oleh yahudi bertujuan mmbawa umat islam 'mengagungkan' Rasullullah seolah2 dia bukan 'manusia'...brtujuan utk memesongkan aqidah umatnya...dan mmg banyak hadith2 maudhu' yg bertujuan sama.... wallahua'lam bissawab...

Anonymous said...

Byk sgt komenter dlm nie. Tapi yang hairan, yg pro wardina nie geng ibnu qayyim dr. Asri... (hermmm)

FatCat said...

kita tidak perlukan wardina, kita tidak perlukan puteri nur diyana untuk memberitahu bahawa apa yang diceramahkan oleh Ustaz Don ni ada something fishy. kita cuma perlu ada common sense tapi masalah ini disebabkan pendidikan kita melahirkan masyarakat yang tiada common sense. masyarakat facebook yang mudah percaya setiap fakta palsu yang diletakkan depan mata. masyarakat yang malas menyemak fakta dan cerita . masyarakat "copy paste and forward" bukan masyarakat "google and check". balut info tak sahih dengan kulit Islam maka berbondong-bondong orang percaya.

facebook tidak menjadikan kita bodoh, facebook membuka hijab siapakah antara kita yang bodoh. Oleh sebab masyarakat kita yang bodoh terlampau ramai maka kita masih perlukan wardina, kita masih perlukan puteri nur diyana untuk mencabar kesahihan fakta-fakta yang dikemukakan oleh mereka yang bergelar ustaz ini. mereka mungkin ustaz tapi mereka juga mungkin ustaz yang cuai dengan fakta. wardina tidak perlu tampil ke depan jika sudah ada ustaz lain yang menegur, disebabkan tiada dan benda itu berulang-ulang maka beliau ke depan. sekarang baru mereka nak bersuara. maksudnya mereka sependapat dengan beliau cuma mereka tak berani nak mulakan, tambah dengan ustaz selebriti TV. wardina patut mendapat anugerah Pencetus Ummah.

Anonymous said...

Hmmm..hafal hadis?...ayat al quran x nak hafal ke?..mna lagi valid..ikut quran ke ikut hadis..

Anonymous said...

Menakukatkn..bila berhujah..percaya kepada kuasa Allah..sifat 20Allah,99Nama Allah,Allah MahaBerkuasa keatas segala ciptaann Nya,boleh berkehendak sesuatu terjadi ..kenapa mesti nk pertikaikn..itu ini..pasal mukjizat,israq mikraj,syafaat..kuasa Allah luas,x trungkap akal Kita,sdgkn Kita sekelumit saje ilmu yg Ada..byk LG kekuasaan,Allah diluar pengetahuan Kita..rujuk pkr asas sifat 20 Allah,nama2 Allah99..jgn terlau sgt nk bhujah,smpai Kita memalingkn semua..kun FA ya kun..semua boley berlaku dgn izi Allah..semua itu tidak mustahil boley berlaku..dgn izin nya melaonkn pkr yg tlh di tetapkn luth mahfuz..

Anonymous said...

Dalam erti kata lain, saudara nk mengatakan yg Al Quran itu tak perfectlah ye sampai perlu merujuk kepada kitab2 tulisan manusia?

KRT Kembojasari said...

Setuju.

Anonymous said...

Salam,pd sy wardina x bersalah...dia cuma minta diberikan sumber dalil dr al quran atau assunnah atas apa yg ust don sampaikan..NAMUN ust don dlm video jawapannya TIDAK MENJAWAB APA YG DITANYAKAN,malah beliau menghentam pula wardina...perbandingan mudah,seseorg disaman polis trafik kerana melanggar lampu merah,kemudian dia minta rujukan akta yg membenarkan tindakan polis trafik td,tp polis tue malah marah,herdik apalagi maki...

Kedua,nabi dh berpesan,aku tinggalkan 2 perkara,tidak akan sesat selamanya kamu berpegang teguh terhadap keduanya,kitab allah(alquran) dan sunnah nabinya(alhadis)-2 je yg nb wariskan kpd org2 selepasnya,alquran dan alhadis..jd,kenapa nk rujuk selain 2 nie,sedangkn nb dh jamin,x akan sesat selamanya.kenapa nk 'beriman' dgn BAIT2 SYAIR KARANGAN/CIPTAAN SESEORANG...

Ketiga,jika kita teliti ayat terakhir dr bait syair di atas,"sayugia hendaklah engkau hafalkan bait-bait tersebut. Nescaya engkau akan mendapat perlindungan daripada bahaya kebakaran, kecurian dan terpelihara daripada musibah."......seandainya ada yg berpegang/percaya/yakin/beriman dgn pernyataan ini,dia dh syirik dgn allah sebab dia dh percaya kekuasaan selain allah....maka apakah org yg syirik ini layak kita panggil ust?apalagi dia menyesatkan pulak org lain....nauzubillahiminzalik...

Kesimpulannya,kita mesti kembali belajar alquran(baca,maksud n tafsirnya) dan alhadis(maksud dan tafsirnya) kemudian baru mengamalkan,melalui guru yg sah ilmunya,yg ilmunya diterima allah...dlm nk mencarinya,perbanyakkan doa,minta dgn allah sesungguh hati,pasti allah tunjukkan jalannya...yaqinlah...wassalam

Suhimi Nain said...

Komen daripada Dr. Asri


"Sesiapa yang mempelajari ilmu hadith akan tahu bahawa sesuatu hadis yang sahih tidak memadai sekadar 'rijaluhu thiqat' (para perawinya dipercayai) tetapi mestilah juga bersambung sanad, tanpa ada shaz (keganjilan yang mencanggahi riwayat atau sumber yang lebih diyakini terutamanya al-Quran dan hadis-hadis sahih) dan tiada 'illah (kecacatan).
Riwayat dari sumber yang tidak ketahui seperti dari 'seorang lelaki' tanpa diketahui siapa dia tidak boleh diterima kerana itu dianggap majhul. Demikian riwayat yang bercanggah dengan hadis-hadis seperti menyatakan roh orang mukmin dalam Telaga Zam-Zam bercanggah dengan hadis-hadis Nabi s.a.w yang sahih, maka tidak boleh diterima.
Apatah lagi apabila ia bukan bersumberkan Nabi s.a.w.
Ini perkara terlalu basic yang ketahui oleh semua yang mempelajari ilmu hadith.
Sementara kesabitan sebahagian kandungan Kitab al-Kabair oleh al-Zahabi telah dipertikaikan oleh muhaqqiq."

Anonymous said...

Baldi yang penuh jangan diisi sehingga melimpah.tetapi sentiasalah memastikan ia sentiasa penuh.tambahkan isinya bila kurang..

Anonymous said...

Lagi banyak bercakap lagi banyak analogi, lagi byk dosa .., sepatutnya nasihat itu memperbaiki bukan menambahkan lagi ....yang koyak dan yang rosak.., maza ni bukan ulama memperbaiki tapi mengoyakkan lg keadaan tp bila kena batang hidung. Islah dgn hikmah itu lebih baik .

KRT Kembojasari said...

Barakallahufeek.

KRT Kembojasari said...

Terbaik tuan.

Anonymous said...

emmm, riwayat ganjil dari ustaz don

Anonymous said...

Kalau ikut pndapt puak wahabi yg berselindung didalam selimut ulamak salaf,maka dlm dunia islam hanya ada 2 atau paling maksima 3 kitab saja.1. Al quran,2.sahih bukhari 3.sahih muslim.

Anonymous said...

Issue ni kita pecah bagi kan supaya ia senang ditangani secara adil...

1.. teguran / pencerahan yg wadina harapkan.....
2... cara teguran...
3... Keahlian Ust Don daskan hadith yg sahih dan quran..
hal 2 .. cara meneggur.. ini mungkin kasar bagi yg berkenaan.dan dia pun dah minta maaf...
Namun jawapan untuk hal 1 tu masih tak terjawab ... jawb yg diberi hanya bersandar periwayatan saja..tapi cara dalam ceramah soalah menekankan..untuk dijadikan satu peggangan..
Perlu 3 ustad ni faham yg minta penerangan adalah umum/awam bukan pengikut tarikat yg telan apa saja boss atau leftenan punya omongan..
benar..kitab ada untuk dibuktikan..tapi berapa banyak pun kitab..kalau tak didukong hadith sahih atau nas quran..tak bolih dipakai sebagai hujah apa lagi rujukan mengajar...INI KAN PERKARA ASAS DALAM BERDAKWA..bukan suka suka hati...syok sendiri.

Hal 3..ust Don bagus dalam qiraat...tumpukan saja perkara qiraat...

Anonymous said...

Kalau tuan tuan sayangkan Islam..kembalilah pada Al Quran dan Sunnah.. Usah melakukan kesilapan yg orang dulu dulu lakukan atau memang kurang jelas untuk faham karya karya mereka.. Tapi AlQuran dan Hadith adalah sumber yg selamat.. sekarang ini ramai mursyid dibidang Hadith dan alquran..dengarlah nasihat mereka ..mereka ini lah patut kita merujuk.. Sila renungkan.. 1..3 ustad ni..memang orang bertawaduk..Tapi perlu kita akur bahawa mereka...ni lemah dalam Ilmu tafsir AlQuran dan Hadith.. 2.Mereka ini terpengaruh dengan Sufism yg mana .. Orang bertaawuf perlukan guru yg mursid ( pakar dalam Hadith dan AlQuran agar dapat menilai sesuatu itu tidak bersalahan dgn tauhid dan Fiqh sunnah) 3..Guru mereka bukan mursid saperti piagamkan.Jadi perlulah mereka rujuk apa apa dakwaan tuk guru mereka pada ahli AlQurqn dan..Hadith.4..Semenjak kes ini..beberapa ilmuan Hadith telah menerangkan bahawa Cerita ini hanya penceritaan saja..untuk nak sampaikan message Siratulrahim dan telaga (memang nabi ada menceritakan tapi setakat itu telaga yg airnya tidak bolih diminum)tu hanya plot cerita agar dapat dikaitkan cerita dari orang mati..5.. Doakan agar 3 ustad ni dan kita diberi hidayah dan didatangi hadithx2 yg menyelamatkan dari khurafat..6..Kita selalu tarbiah dan ingatkan pendengar agar jauhi keangkuhan dan sombong..maka inilah masanya kita tauladankan..7..Susah sangat ke..nak cari orang yg berpengentahuan Alqurqn dqn Hadith bukan dari kalangan yg bertarikat?

Isu Terkini

get this widget here