Jadilah Pengikut Pecah Palak Mikir

Tuesday 17 December 2013

Video #OpsBanjir Kantoi Guan Eng Kena Bantai Kaw-kaw Dengan Rakyat Penang


Baru-baru ini, seperti yang kita sedia maklum, banjir hebat melanda beberapa negeri di tanah air. Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng yang tidak begitu pasti akan jawatannya sebagai Setiausaha Agung DAP itu membuat lawak tahunan dan memperbodohkan dirinya sendiri apabila mengeluarkan kenyataan bahawa Pakatan Rakyat akan mampu menyelesaikan masalah banjir yang dihadapi negeri Pahang dalam satu penggal sahaja apabila menguasai Putrajaya.

“Kami berjanji. Jika kami menang Putrajaya, berilah kami sepenggal, maka sudah tentu banjir di Pahang akan dapat diatasi,” begitulah magisnya Guan Eng memberitahu Konvensyen DAP di Shah Alam tempoh hari.

Nampaknya Tokong ini semakin merapu yang bukan-bukan!

Pakatan Rakyat memenangi dua penggal di Pulau Pinang, apakah rekod mereka dalam menangani banjir di negeri Pulau Mutiara Timur itu?

Banjir, banjir dan lebih banyak banjir!

Jikalau diberi satu penggal pun Guan Eng tidak dapat menyelesaikan masalah banjir di negeri yang kecil seperti Pulau Pinang, apakah dia pasti dapat selesaikan masalah banjir di negeri yang sebesar Pahang dalam masa satu penggal? Ini benar-benar lawak antarabangsa!

Apabila berlaku malapetaka dan bencana, Lim Guan Eng selalu menuding jari kepada Kerajaan Persekutuan dan Barisan Nasional, seolah-olah BN dan PM Datuk Seri Najib yang bertanggungjawab ke atas segala-galanya. Akan tetapi, Guan Eng lupa kerajaan Pakatan turut diberi mandat oleh rakyat Pulau Pinang untuk mentadbir negeri dengan efisien dan efektif.

Apakah alasan-alasan kerajaan Pakatan Pulau Pinang dalam hal banjir ini?

Pada 7 Disember 2013:

Akhbar The Star melaporkan Guan Eng memberi amaran kepada penduduk Pulau Pinang supaya berwaspada terhadap banjir yang bakal melanda. ( The Star : http://tinyurl.com/huan79 )

Pada 20 November 2013: 

Balai ketibaan Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang dilanda banjir http://tinyurl.com/huan80 ). ADUN Seri Delima RSN Rayer menuduh kerajaan pusat tidak membantu kerajaan negeri dalam usaha mencegah banjir walhal ini adalah tugas kerajaan negeri untuk mengelakkan banjir. Ini adalah bidang pihak berkuasa tempatan.http://tinyurl.com/huan81 )

Pada 23 Oktober 2013:

Berita MSN melaporkan berlaku tanah runtuh dan insiden pokok tumbang di beberapa kawasan di Pulau Pinang. Rumah YB Chong Eng turut dinaiki air di Kampung Padang Lalang, Bukit Mertajam. Akan tetapi, tiada tindakan dari pihak berkuasa tempatan. 


Pada 22 Oktober 2013:

Akhbar NST melaporkan seramai 479 penduduk kini ditempatkan di pusat pemindahan Tasek Gelugor. Seramai 829 mangsa banjir telah dipindahkan dan hanya 350 dibenarkan kembali ke rumah masing-masing semasa air surut.

Pada 20 Oktober 2013:

Kawasan Tasek Gelugor dibanjiri dengan air yang agak dalam dan di Bukit Mertajam pula, seramai 1000 penduduk telah dipindahkan mengikut laporan NST. ( NST : http://tinyurl.com/huan83 )

Pada 14 October 2013:

Malaysiakini melaporkan bahawa sebanyak 850 buah rumah telah mengalami kerosakan teruk disebabkan banjir kilat yang melanda.

( Malaysiakini : http://tinyurl.com/huan84 )

Pada 28 September 2013:

NST melaporkan bahawa kawasan aras rendah teruk dinaiki air dan banjir kilat telah merosakkan kebanyakan rumah dan harta benda.


Pada 12 September 2013:

Exco negeri YB Chow Kon Yow berkata bahawa banjir tersebut bukanlah sesuatu yang serius di negeri Pulau Pinang. Beliau dipetik sebagai berkata yang tiada masalah banjir yang serius kerana hanya banjir yang dimaksudkan hanya berlaku di sesetengah tempat sahaja dan bukannya menyeluruh. ( http://tinyurl.com/huan87 )

Pada 10 Septmber 2013:

Malay Mail melaporkan balai berlepas Lapangan Terbang Pulau Pinang banjir bak kolam renang selepas hujan lebat yang turun selama enam jam berturut-turut. ( Malay Mail : http://tinyurl.com/huan87 )




Pada 1 September 2013:

Lapangan terbang tersebut sekali lagi mengalami masalah banjir yang tidak dapat dikawal. ( Link : http://tinyurl.com/huan89 )

Pada 7 April 2013:

Dilaporkan banjir kilat melanda hampir seluruh negeri Pulau Pinang.


Pada 6 April 2013:

ADUN Datuk Keramat YB Jagdeep Singh Deo mengakui bahawa banjir yang melanda adalah yang paling teruk dalam masa lima tahun. Sungai Pinang merupakan tempat yang paling teruk terkena tempias banjir.

Pada 4 April 2013:

Dilaporkan hujan lebat telah mengakibatkan beberapa tempat di sekitar Georgetown dilanda banjir kilat. ( http://tinyurl.com/huan91 )

Pada 2 July 2012:

Beberapa jalan utama di sekitar Georgetown telah dilanda banjir teruk setelah hujan lebat selama dua jam. Beberapa rumah rosak teruk di Jalan P. Ramlee, manakala Jalan Perak, Jalan Logan, Kampung Makam, Jalan Anson dan Jalan Patani semuanya dilanda banjir.


Oleh hal yang demikian, Lim Guan Eng TIDAK mempunyai hak moral untuk menggelar Datuk Paul Low sebagai seorang yang tidak berintegriti. Guan Eng sebenarnya yang perlu mencermin muka dirinya sendiri dan lihat sama ada muka tebalnya masih mempunyai sifat ketelusan yang tidak hanya seberapa dan semakin pudar.

Sejak sekian lama, Guan Eng ingat dia boleh mengaburkan mata rakyat jelata tanpa sedar bahawa maklumat kini luas terbentang dalam alam maya dan internet serta media sosial. Lebih baik mengarahkan “Kacang Merah” ala Red Bean Army DAP untuk mengumpul fakta-fakta terlebih dahulu sebelum mengata orang lain. Jangan buat malu sendiri sahaja.

Telah tiba masanya, Lim Guan Eng menunjukkan bahawa dia tidak hanya cakap tak serupa bikin sahaja. Jangan omong-omong kosong di depan rakyat Pulau Pinang khususnys dan rakyat Malaysia amnya.

Inilah hakikat sebenar slogan “Ubah” untuk para penduduk Pulau Pinang. Ubah menjadi lebih baik atau ubah ke arah lembah durjana dan kemusnahan kritikal.

Tepuk dada, Tanya selera. Untuk PRU ke-14, janganlah ulangi kesilapan dengan meletakkan harapan dan kepercayaan ke atas pemimpin yang angkuh dan sombong itu lagi!

No comments:

Isu Terkini

get this widget here