Jadilah Pengikut Pecah Palak Mikir

Saturday 3 May 2014

Video #MansuhGST Melayu Sanggup Pertahankan Peniaga DAP Amalkan Aktiviti Wang Gelap

Adakah orang melayu kita cukup bodoh atau tidak sedar diperbodohkan? Ini berikutan rakyat Malaysia digemparkan dengan Himpunan Mansuh GST dengan kehadiran 90% adalah orang-orang melayu yang tidak tahu apa itu GST. Paling menyedihkan rata-ratanya percaya bulat penipuan Pakatan Rakyat tanpa mahu belajar memahami apa fungsi GST.



Tetapi tahukah mereka bahawasanya peranan utama kerajaan wujudkan GST adalah untuk mengekang aktiviti 'wang gelap' pada kadar peratusan tertentu?

Mengikut stastitik negara membangun seperti Malaysia mempunyai kadar peratusan wang gelap atau aktiviti pengelakan cukai, yang tinggi iaitu sekitar 30 peratus daripada keseluruhan KDNK, berbanding negara maju sekitar 10 hingga 15 peratus. Bayangkan 30% apa yang kerajaan mampu lakukan?

Dan tahukah kita bangsa apa yang paling banyak memegang kek peratusan peniaga paling berjaya di Malaysia?




Dan fikirkan semula pada PRU13 Barisan Nasional kehilangan undi kerana kaum mana? Oleh itu berdasar poster di bawah agak-agak:

1- Benarkah mereka ini tidak yakin dengan fungsi GST?
2- Atau mereka tidak memahami fungsi GST kepada negara?
3- Atau mereka berpura-pura tidak memahami demi mengambil kesempatan tersirat?


Kerajaan boleh berjaya membendung aktiviti ini, kerana GST akan mendesak semua peniaga untuk mengumumkan setiap pendapatan sebelum mendapat perolehan rebet cukai dan kaedah ini akan meningkatkan pendapatan bersih hasil GST sebanyak RM3.7 bilion pada 2015 dan RM9.09 bilion pada 2016.

Hasil perolehan ini lebih banyak membantu orang-oran bumiputera yang dalam kelompok kek peratusan kesusahan paling besar di negara ini. Adakah orang-orang bumiputera terutama melayu di semenanjung sanggup berkorban demi wang gelap peniaga DAP?

3 comments:

Anonymous said...

tak faham bro. bab ni tak mau faham. orang kampung cuma nak tahu, lepas gst ni, berapa harga baju yang biasa dia beli, berapa harga kasut nike, adidas, polo. kalu pi makan kat restoran kfc, mcd, nasi kandar, secret recipe, harga naik tak? sekarang menteri kata, kalu naik harga tak perlu la makan kat restoran. masak la sendiri. tu yang buat orang marah.

sekarang mereka kata, gst naik harga pasal hotel minta service dan plus gst. so kenapa naik harga ? kita tak boleh tido hotel la. nanti menteri jawab gitu. jangan bagi contoh orang kampung tak faham.

Anonymous said...

Demi pendapatan anda dari UMNO, anda demi jual kebajikan dan penbangunan bangsa melayu. Permainkan isu kekauman berpecah belahkan negara.

Semua harga naik subsidi dikurangkan. Sekarang GST. Kerajaan perbelanjawan NAIK. Siapa yg senang? Sejak Najib jadi PM, hutang negara berbillion ringgit tapi GDP naik hanya average 5%.

Orang macam anda dan pemimpim korup UMNO harus tahu kerja anda adalah untuk rakyat. Bila anda jumpa Allah bagaimana anda jelaskan tindakan anda. SEMUA TINDAKAN MANUSIA DILIHAT OLEH ALLAH. Good luck.

Anonymous said...

Sabelum GST, Peniaga "cina" mempunyai dua akaun: satu akaun untuk kerajaan dan satu lagi akaun sabenar perniagaan mereka.

Kalau tak tipu bukan c***

Isu Terkini

get this widget here