Jadilah Pengikut Pecah Palak Mikir

Friday, 15 June 2012

Nasib Baik Nizar Jamaluddin Diselamatkan Tun Dr Mahathir Dari Azab

Nasib baik betul kau Nizar diselamatkan Tun Dr Mahathir dari azab, kalau tak baru kau kenal langit ini tinggi ke rendah.

Sekarang Sultan sudah murka menghendik Nizar dengan cetek akal. Kalau tidak tahu jangan memandai buat tahu.

Betul juga mamat ini memang terencat sikit, maksud PPM mencari populariti dengan cara terencat akal. Nasib baik Nizar Jamaluddin Diselamatkan Tun Dr Mahathir Dari Azab 

Patut ucapkan ribuan terima kasih pada Tun jangan bodoh sombong sangat. Nak tahu bagaimana Nizar Jamaluddin Diselamatkan Tun Dr Mahathir Dari Azab


jasa Dr M
MASA inilah yang paling sesuai, penulis tak nampak masa bila lagi yang boleh. Sebab dan alasannya mudah, kalau tak kerana pindaan perlembagaan 1993 yang dibuat Tun Mahathir Mohammad, yang menarik balik imuniti raja dari sebarang pendakwaan jenayah, nescaya kita semua tak tahu apa nasib Nizar hari ini.
Pada budak-budak yang tak tahu, penulis nak maklum disini, dulu raja-raja ada imuniti (selain kelebihan lain) yang menghalang tindakan undang-undang dikenakan ke atas mereka, walaupun yang melibatkan jenayah berat.
Bagaimanapun, pindaan perlembagaan 1993 menyaksikan imuniti ini ditarik balik tapi pendakwaan yang akan dibuat (kalau ada kesalahan), hanya boleh dilakukan di Mahkamah Khas dengan kebenaran Peguam Negara.
Lebih lanjut boleh periksa sendiri tapi isi pentingnya disini, raja-raja dulu ada imuniti yang kemudian di tarik balik oleh kerajaan Tun Mahathir.  Pendek kata, dengan pindaan tersebut, raja tidak lagi kebal dari undang-undang –  tidak seperti dulu.
Tak perlu penulis jelaskan apa yang boleh berlaku kalau imuniti itu masih ada, takut-takut ditafsir perkara bukan-bukan yang keluar dari tajuk perbincangan.  Tak pasal-pasal nanti penulis pulak yang dituduh menderhaka.
Yang penting untuk semua orang tahu, institusi beraja di negara ini bukan perkara yang boleh dibuat main-main.  Tak perlu dipersoalkan kenapa, sebab ini adat berketua yang terpakai hampir dimana-mana sahaja.  Kalau Thailand jadi contoh, Nizar harus dah masuk penjara sekarang, paling  koman 2 tahun.
Penyokong PAS umpamanya, tidak perlu diberi penerangan kenapa Nik Aziz perlu dihormati, sedikit bawah dari Tuhan.  Itu ada berketua dalam PAS, buruk baik keluar dari mulut Nik Aziz perlu disokong, tak kira apa pun.
Kalau nak kritik sangat, perlulah dengan bahasa yang baik-baik dan berlapis-lapis.
Dalam soal bercakap tentang institusi beraja ini pun sama juga.  Dulu cina, india, iban dan siapa-siapa pun di negara ini tak pernah persoal hal ini pun, sekarang ini saja kelompok ini semakin ramai, macamlah kalau dibuang negeri ke England, mereka tidak perlu hormat Ratu di sana.  Masih kena hormat juga sebab itu peraturannya.
Tapi yang itu mereka boleh terima, yang disini sengaja nak diusiknya, menggunakan melayu sesat dan berdendam dengan institusi beraja macam si Nizar inilah.
Konon atas nama kebebasan bersuara, tapi kalau kita persoal Nik Aziz, hilang entah mana alasan kebebasan bersuara yang dibangga-banggakan sangat tu.  Sebaliknya yang dapat ialah kutukan, makian dan selang seli ayat al-Quran kenapa Nik Aziz tidak boleh dikritik.
Kan bahalol namanya tu.
By 

15 comments:

Anonymous said...

Jangan silap beb..Pindaan tu perlu setiap Raja Raja melayu tanda tangani persetujuan..baru sah dan bolih dikuat kuasakan...

Yang dimaklumkan Tuanku Sultan Kelantan pulang ke Kelantan tanpa tanda tangani ... Tapi ditanda tangani pihak yg tak berkenaan dan tiada sahih...

Jadi dalam diam ..tiada tercacat kuasa raja raja melayu...nasib baik raja melayu berfikiran jauh..kalau tak ..dengan senerio politik terkini...habis ketuanan melayu....

Ada baik kuasa raja dikekalkan dan diprtahankan dari politikus yg bertopeng pemimpin ...

Anonymous said...

Oii mangkuk hayun!! Mmg la pindaan perlukn raja2 tandatangan n persetujuan raja2. Tp kalu tun yg xbwk benda ni ketengah xkn la blh jd bodoh oiii. Jgn pandai ckp jer tp sebenarnya mmg keturunan bodo ko ni!! Idop tun!!

Anonymous said...

Enche',enche' marah boleh.tapi itu marah kalu cakap hati2 juga. Hati kalu marah jadi babi...

Anonymous said...

Anon 13 yg mangkuk bertingkat...kesian
IQ dan pengentahuan rendah.. tak apa saya UP U satu lagi mangkuk tingkat..salepas ini kalau tak faham jangan segan mintak bapak U punya mangkuk tingkat.. kasi modify sambung..woo key.

Dengar sini baik baik.. pergi Arkib Negara baca akhbar lama.. Sultan mana yg tak sain...
dan Cari buku perlembagaan Malaysia dan baca fasa Raja Raja Melayu dan Yg Di pertuan Agung.
Lagi.. cari hak dan Kuasa yg dipertuan Agung,
Cari hak kuasa Parlimen dan batas batas nya.
Boleeey ... Kalau level STP keatas mesti tau...
Kalau tidak ,, peri dapur..ambil shaaatuu lagi mangkuk tingkat ..hantam atas kepala U..Kalau tak berkesan...jangan susah hati anggaplah U ni bebal semulajadi dan Seeejatiiii....

untuk anon 16 TQ kasi nasihat baik...Ini jawab sama yitu anon ..tarak marah... apa macam mau marah babi.. babi tak boleey marah..pasai dia tak boley sondol wurang..tapi sondol sendiri taik..

woookey lah...

Anonymous said...

Yg jd babi tu mak lu, bapak lu jd anjing paham!!

Anonymous said...

Haha ini lg satu pukimak tahap gaban. Bodoh xblh di ajo pandai xblh di ikot. Btl la bro atas tu ckp lu ni mmg bangang tahap 1 keturunan. Lu baca la ayat dlm blog ni bg paham la bodo oii.. N btl la mamat atas tu ckp mmg atas usaha tun dr mahathir. Yg lu plak melompat knp siap dgn paper lama n arkib negara lg bagai? Lu pembangkang plak blh masuk dlm sini knp? Percaya plak kat paper kerajaan yer? Mmg sah n sahih la lu ni pukimak bebal 10 keturunan. Aku sokong kalu mamat yg belagak ckp mcm keling or cina kui tu mak babi bapak anjing. Lu plak mak anjing bapak babi. G berambos tempat lain la bodo woiii..

Anonymous said...

Rilex kawan2 semua. Jgn lah sampai memaki hamun. Yg puak pembangkang pun jgn lah masuk sini kalu rasa tak suka apa yg di baca. Nak masuk juga baca and diam jer. Kalau rasa tak suka jgn masuk la. Budoh puak2 pembangkang ni. Yg ni aku setuju. Kakaka

Anonymous said...

Hoi pembangkang manggkuk ayun tahap sial! Korang g mati la bagus. G balik jilat jubo anuar. Merempat dlm ni buat provok buat apa sial? Blh plak ko cerita pasal arkib negara bagai. Mampos la keturunan ko semua.

Anonymous said...

Anjing dan babi binatang peliharaan pakatan rakyat mmg mcm ni la cara dia suka sgt nk menyalak bukit. Bangsat semua ni memekak kuat telo tak ada.

Anonymous said...

Lu orang semua mimpi siang hari....

Anonymous said...

Helo..mangkut tingkat...

Aper macam.. lagi malas mau jadi pandai ke?

Dalam menyukong Kerajaan..biar lah sokong cara bijak.......

Aku dengar.. stock mangkuk tingkat kehabisan dipasaran..diborong..
Harap harap otak dah ok....

Kalau tak juga... pergi kedai Tayar.. gunakan rim tayar kereta..hantam atas kepala,,,
Selamat mencuba...

Anonymous said...

Hahaha pakatan rakyat anak haram semua da nk mampos!! Da xde modal pakai isu mangkuk tingkat plak. G blk isap puki mak ko lg bagus la sial oii!!

Anonymous said...

Aduh, saya baru masuk blok ni sekali. Nampaknya blog ni ramai penyokong PR yang lawati. Komen mereka aduh banyak dosa la. Mencerca adalah suatu kemestian bagi mereka. Ingatlah Allah.

Anonymous said...

Mangkuk tingkat ! mangkut tingkat !
siapa nak pesan.. segera sabelum habis stock... kalu habis..kena cari rim tayar..lagi haru biru...

due husker said...

Eeehh....Aku nak orderlah mangkuk tingkat ko niee..Cambest aje!! Bak 10set yee..aku nak kasi Bapak Koo,Mak Koo,Opah,atok,nenek koo..Oh ya,xlupa juga buat Ketua koo,Anwar Ibrahim Si Kaki Bontot tu,bole buat bekal dlmn lokap nanti...Aaaa,tayar ngan rim 18' aku hadiah kt koo...Boleh bawak pegi ceramah tour nanti...Ok,nanti aku Bank-in koo..tp bg akaun Maybank yaa...aku xada akaun bank Israel la..Kasi la diskaun sikit..Ok

Isu Terkini

get this widget here