Jadilah Pengikut Pecah Palak Mikir

Saturday 22 September 2012

Kisah-kisah Disebalik Innocence of Muslims dan Desert Warriors

Kecoh semalam semua sepakat bersama berkumpul membantah penghinaan terhadap Rasulullah SAW. Tetapi tidaklah sehebat himpunan Bersih. Kerana himpunan Bersih punya tajaan berjuta ringgit dari NED. Jadi mudah dan bersemangat buat sesiapa yang hendak terlibat.

Rata-rata himpunan semalam atas dasar fisabilillah tampa dana dan peruntukan, tetapi lebih bermakna dari mana-mana himpunan Bersih. Himpunan semalam membuktikan melayu islam boleh bersatu bersama bukan islam yang turut serta. 

Dalam masa yang sama timbul cerita Garcia, salah seorang daripada tiga pelakon muncul dalam filem itu, berbuat demikian atas alasan dia telah ditipu oleh penerbitnya, yang dikenali sebagai Nakoula Basseley Nakoula yang juga menggunakan nama samaran Sam Bacile.

Garcia berkata dia telah diperdaya kerana semasa penggambaran filem itu, ia merupakan sebuah cerita bertajuk Desert Warriors, berlatar belakangkan kehidupan masyarakat padang pasir serta nama watak utama itu dikenali sebagai George, bukannya Muhammad. 

Bergitu juga dengan Alan Robert terkenal dengan  mengarah filem lucah juga menyatakan tidak sedar dia sedang mengarah filem propaganda yang boleh membangkitkan kemarahan umat islam

Mengikut skrip asal filem berkisar perebutan kuasa dikalangan puak berbeza. Mungkin dengan alasan mencetus kontrovesi menaikan rating perminat, penerbit menukar segalanya dengan Innocance Of Muslims. Iaitu bertemakan penghinaan terhadap Rasulullah.

Setelah makamah menghalang Garcia, dari membantah keputusan Google untuk tidak mematuhi permintaan White House. Berdasarkan alasan yang selaras dengan dasar syarikat dari 2007. dirujuk dari pertimbangan undang-undang, dasar dan budaya tempatan sebagai penentu keputusan sama ada membuang atau menyekat video di Youtube. Kegagalan menarik balik trailer dari laman YouTube telah menggangu penghidupan harian para pelakon Innocence of Muslims

Adakah kerana ini satu kaedah melepaskan diri? Akibat keadaan ketakutan dan terancam. Dari kebangkitan umat islam seluruh dunia? Hingga sekarang telah menyebabkan 4 kematian warga Amerika dan serangan terhadap Duta AS serata dunia. Malah Obama terpaksa memberlanjakan juta US Dolar untuk mengawal keadaan. 

Kalau difikirkan! memang sukar untuk diterima oleh akal para perlakon boleh ditipu mantak-mantak dan juga sukar untuk menafikan hal penganayaan perlakon tidak boleh berlaku. Jika kita mengukur dari segi teknologi yang ada sekarang. 

Dan jika memang benar kisahnya! perlu juga kita berfikir matalamat siapakah yang merancang semua ini. Adakah ini sebahagian dari orang-orang yang merancang dengan agenda menghapuskan kuasa-kuasa islam? Ataupun ada rancangan yang lebih dahsyat di luar jangkaan kita semua.

Apa-apapun tahniah buat semua yang berjaya melupakan politik dan status agama. Berani tampil berhimpun dan membantah penghinaan terhadap Rasulullah. Mereka buktikan yang mereka masih boleh hidup dalam 1Malaysia. 

Walaupun bergitu DAP masih juga dalam dilema samada hendak memenuhi tuntutan menghukum Ngeh atau membela tentera berkaratnya dari tersingkir.

Apa yang pasti DAP sukar untuk dipercayai akan keikhlasannya menghormati islam selagi isu twitter Ngeh Koo Ham masih tergantung. Adakah ada satu kerisauan penyatuan umat islam di Malaysia hingga Ngeh bertindak mengeluarkan kenyataan mempertikai hak umat islam Malaysia membuktikan rasa cinta mereka kepada Rasulullah SAW.


Semoga disebalik kisah Innocence of Muslims ini boleh menjadi titik permulaan penyatuan umat islam dan dunia seluruhnya. Insyallah.

No comments:

Isu Terkini

get this widget here