Jadilah Pengikut Pecah Palak Mikir

Wednesday 24 April 2013

PKR Kantoi Temberang Tanah Hak Adat Bumiputera NCR

Pakatan Rakyat beria-ria menyerang Barisan nasional di Sarwak dengan modal Tanah Hak Adat Bumiputera yang lebih popular dikenali sebagai NCR. Dengan kemenangan 3 kes makamah oleh barua Bian dalam jumlah pampasan sudah cukup buat Baru Bian menjadikan modal menjaja cerita. hakikatnya NCR di Sarwak tidaklah seperti yang digambarkan oleh Pakatan yang ketandusan idea untuk menyerang Barisan Nasional.

Keluasan NCR di Seluruh Sarawak melalui rekod JTS (Jabatan Tanah Dan Survei) keluasan dianggarkan lebih kurang 1.5 hektar.

Jumlah ini mewakili sebanyak 12% daripada keseluruhannya sebanyak 12.4 juta hektar keluasan tanah di Sarawak.

Tujuan penyukatan keliling tanah NCR dibawah inisiatif baru bukanlah merupakan sesuatu yg baru tetapi merupakan usaha yang telah dilakukan sejak pada tahun 1968 lagi yang dulunya dikenali sebagai Operasi penyelesaian.

Sebanyak 190,000 surat hak milik tanah dgn keluasan 270,000 hektar kepada individu yang menuntut tanah NCR,

Sebelum inisiatif ini dilakukan , kir-kira 2,577 lot berkluasan lbh krg 29,144 hktr tlh diukur dan diwartakan sbg Rizab Gunasama Bumiputera dibawah seksyen 6 Kanun Tanah Negeri (KTN) utk kgunaan spt rmh pjg kmpg, ptanian dan tnh kubur.

Ini juga merupakan usaha bterusan bagi memenuhi permhonan rakyat utk mgukur tanah NCR dan juga bertujuan bagi memenuhi permohonan rakyat untuk mengukur tanah NCR.

Ia telah diumumkan PM pada 22.Julai.2010 dan akan dilaksanakan spjg tmpoh RMK-10 (2011-2015)

Objktif utama bagi mendokumenkan rekod pemilikan tanah NCR yg ddftr kan d JTS.

Inisiatif ini yang dilaksanakan dalam dua peringkat iaitu membuat ukuran tanah dan sterusnya diwartakan sebagai Rezab Guna sama Bumiputera dibawah Seksyen 6 Kanun Tanah Negeri (KTN), dimana pemilik tanah melalui komuniti masing-masing hendaklah membuat permohonan kepada JTS untuk pengukuran dibawah inisiatif baru ini dan juga membuat pengukuran secara individu ke atas tanah yang telah diwartakan dibawah Seksyen 6 KTN untuk dikeluarkan hak milik dibawah Seksyen 18 KTN. Pengukuran ini akan dijalankan setelah penuntut mengenal pasti sempadan masing-masing dan bebas daripada sebarang pertikaian.

JTS telah menyukat sebnyak 328,705 hektar mlibatkn 242 kws disluruh negeri(yang dwartakan 144,93 hektar di 126 kws) bmula OKT 2010 sehingga kini. Dan bilangan penduduk mdpt hasil(faedah) pngukuran seramai 228,156 org.

Faedah yang diperolehi melalui tanah yg tlh diukur dan dwartakan akan sah dr sgi perundangan dan mmberi pengiktirafan thdp tanah NCR.

Ia juga telah disukat dan dtanda smpadan d lpangan strsnya kddkan dpt dtnjukkan dalam pelan/peta JTS, dengn adanya ini, ia blh mgelak dari sbrg pertindihan tuntutan dan pencerobohan dpd phak luar.

Ia juga akan memudahkan pemilik tanah memajukan tanah NCR mreka scr usaha sama dgn agensi pbngunan tanah spt FELCRA,RISDA dan lain2.

Ada beberapa pihak yang melemparkan tuduhan dan mendakwa bahawa tanah NCR menjadi tanah Rezab kerajaan dan mengakibatkan status hak adat bumiputera hilang adalan\h merupakan tuduhan yang tidak berasas kerana hak tanah NCR kekal wujudnwalaupun ia telah pun diwartakan dibawah Seksyen 6 KTN.

Ia secara perundangan telah disahkan dan diiktiraf terhadap tanah NCR dan ia telah disukat dan ditanda sempadan di lapangan dan seterusnya dapat ditunjukkan di dalam pelan dan peta di pejabat JTS.

Melalui Artikel 13 Perlembagaan persekutuan, dengan jelas telah menyatakan bahawa mana-mana tanah yang dimiliki oleh individu yang diambil balik oleh kerajaan akan dibayar pampasan mengikut peruntukan undang-undang yang sedia ada sekiranya diambil balik.

Ada pihak yang tertentu menyatakan dakwaan tanah yang telah diwarta dibawah seksyen 6(Rezab Gunasama Bumiputera) adalah tanagh guna sama dan bukan dimiliki inndividu adalah tidak benar kerana pemilik tanah tersebut masih lagi memiliki hak keatas tanah masing-masing yang diwartakan.

Sempadan individu adalah dikenal pasti dan dipersetujui konsesus. Dan ada juga pihak yang beranggapan bahawa tanah yang telah diwartakan sebagai tanah gunasama akan dimiliki oleh ketua kaum dan bukan penuntut tanah, dan kenyataan ini sama sekali tidak benar.

Hakikatnya ia merupakan tanah milik pelbagai individu dalam komuniti yang sama dan sepatutnya ketua kaum yang memainkan peranan.

Namun yang demikian masih ramai lagi yang sangsi dengan inisiatif ini, para pemilik tanah NCR melalui komuniti masing-masing dan tampil kehadapan memberi sokongan serta kerjasama dalam pengukuran dibawah seksyen 6 KTN.

JTS akan memperjelaskan untuk menggalakkan permohonan serta pengeluaran surat hak milik individu dibawah seksyen 6 telah dilakukan. Oleh yang demikian diharap pihak yang berkenaan mmberi sokongan sepenuhnya keatas usaha baik kerajaan ini.

No comments:

Isu Terkini

get this widget here