Jadilah Pengikut Pecah Palak Mikir

Wednesday 5 June 2013

Benarkah Melayu Layak Pengerusikan DAP Kedah ?


Mungkin orang melayu boleh berasa megah sedikit apabila Zairil Khir Johari, anak melayu dilantik sebagai Pengerusi Baru DAP Kedah. Sayangnya hanyalah sebagai alat yang diperlukan untuk selesaikan masalah dan kemelut CEC DAP sebelum pasca PRU13.

Apa maknanya melayu hanya layak diwaktu-waktu begini sahaja. Hakikatnya mampukah tercipta sejarah melayu pengerusi DAP? Kita tahu yang cubaan DAP cuba menjadikan parti itu berasaskan pelbagai kaum yang boleh duduk serumpun. Tetapi jika kita telitikan semula CEC lepas 700 dari kalangan ahli yang tidak diberi kad jemputan adalah dari kaum india dan melayu.

Malah kemenangan Zairil Khir Johari dalam pemilihan CEC adalah kerana kononnya berlaku salah kira undi tetapi untuk satu kes sahaja? Dari situ jelas kita nampak semuanya  hanya drama terkini dalam DAP. hakikatnya sebelum itu dia antara orang melayu ditolak undi majoriti cina. Oleh kerana DAP takut hakisan kepercayaan kaum melayu dan india maka tiba-tiba timbul cerita salah kira. Itulah, boleh percaya ke?

DAP dikatakan parti berbilang kaum, ambil kira kepentingan Melayu, Cina dan India. Mereka kata akan bertimbang rasa dan tidak terlalu bersifat perkauman.

Kita dapat lihat di Perak selepas Pilihan Raya Umum Ke-12, Menteri Besar pada masa itu, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dari Pas terpaksa ikut telunjuk orang lain. Dia tahu nasibnya bergantung kepada undi. Kalau orang tak sokong dia takut, kerana itu dia ikut apa sahaja yang ditunjuk kepadanya

Oleh itu apa yang bakal berlaku kepada negeri kedah satu kisah baru kerana Kedah majoriti besarnya melayu. Apa sahaja DAP akan buat tetapi bolehkah DAP dapat lantik pengerusi dari kalangan melayu?

2 comments:

Anonymous said...

Macam budak2 kecil,diberikan jawatan penting Oleh DAP kepada melayu suruh bunuh malaysia .DAH LUPA ke Malaysian Malaysian punya konsep.BODOH PUNYA MELAYU, CERITA PAK KADOK MODERN ,BAHALOL.

Anonymous said...

mamat ni bukan melayu..mak cina bapak cina..dia anak angkat je..jd jangan nak angkat dia sebagai melayu..islam dia pun diragui krn tak hidup cara islam..lbh baik guna nama cina dia je supaya org melayu tak keliru lg...

Isu Terkini

get this widget here