Jadilah Pengikut Pecah Palak Mikir

Saturday 1 June 2013

Betulkah Perkauman Agama Bangsa Negara Adalah Kronik?

PPM terfikir kenyataan Najib Razak yang menghuraikan masalah perkauman di negara ini semakin kronik. Ini mungkin disebabkan oleh hasil keputusan pasca PRU13. Persoalannya benarkah baru sekarang kita baru sedar atau Najib baru sedar yang masalah ini semakin kronik?

Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini berkata kerajaan Barisan Nasional (BN) sedar mengenai keretakan pertautan nasional dan timbulnya rasa terpinggir dalam kalangan sesetengah rakyat Malaysia, dan komited untuk menangani cabaran itu.

Perdana menteri berkata situasi itu berlaku akibat polemik nasional yang bersandarkan kepercayaan, ras, pegangan politik, demografik bandar, luar bandar dan kelas.

Kerajaan, kata perdana menteri, akan merangka pelan terbaik untuk mengukuhkan lagi perpaduan kebangsaan serta membaik pulih persefahaman nasional, dan ini memerlukan kerjasama semua pihak.

"Ia harus diasaskan kepada dialog membina di semua peringkat. Ia harus menjadi agenda semua pihak bagi mencapai kejayaan serta membuahkan hasil," kata Najib.

Tetapi adakah ini salah untuk orang melayu seperti aku?

Adakah ini pertanda awal buat kerajaan BN sekarang bakal menurut lagi apa jua kehendak minoriti demi mencari formula mendapat undi cina semula?

Sebelum PRU13 kita telah dipertontonkan bila pembangkang berdemo bubar PPSMI oleh seorang Sasterawan Negara bagi mendaulatkan kedudukan Bahasa Melayu. DENGAN SEPANTAS KILAT PM HAPUSKAN PPSMI. 

Kemudian timbul lagi isu ISA dan tanpa teragak-agak hapuskan ISA, kemudian datang lagi masalah orang cina desak masalah kuota bumiputera terlampau tinggi dangat maka PM bertindak kurangkan dengan menghapuskan Kementerian Dan Pembangunan Usahawan demi memastikan kuota bumiputera dari 55% di kurangkan kepada 45%

Sekarang  Zhong Dong bangkit menuntut barisan kabinet mewakili cina mesti pandai bahasa mandrin. Walhal bahasa resmi negara ini bahasa Malaysia tetapi lupakah kita siapa yang rasis sebenarnya jika di negara wujud sebuah sistem khas pendidikan yang MENGASINGKAN murid-murid mengikut kaum, iaitu kaum cina dibiarkan membesar dalam persekitaran budaya KEKIASUAN dan CHAUVINISTIC. 

Akhirnya hasil sistem ini telah membina satu termadun baru di Malaysia dimana kaum manoriti  lebih kuat suara berbanding orang melayu. Puncanya ketika ini kita berpecah belah dimain-mainkan oleh bangsa sendiri yang sanggup menjadi bangsat semata-mata mengharapkan laluan mendapat kuasa yang cepat.

Oleh sibangsat ini sanggup menggadai apa sahaja walaupun khalimah Allah malah sanggup mengatakan hak kebebasan memilih agama di dalam gereja. Adakah PPM rasis jika marah dengan tindakan melampau melebihi batas oleh sibangsat ini? Atau sudah tiba masanya kita berjuang dengan turutan utamakan Negara kemudian Bangsa dan akhirnya baru kita fikir soal agama? Tahukah siapakah yang berceramah dipentas ceramah serata Malaysia untuk mencari undi dengan slogan terbalik Negara, Bangsa & Agama dan orang itulah sedang melalak macam orang gila mengaku dirinya PM ke7?

Jikalah ini semua rasis mari kita tanya mana punca datang isu rasis ini? Persoalannya perlukah kita melutut lagi kehendak mereka setelah PRU13 kuasa melayu dinafikan kerana memperjuangkan Agama Bangsa Dan Negara yang dianggap RASIS?

1 comment:

Anonymous said...

najib jgn main2 dgn puak sendiri (org melayu) yg dah bnyk makan hati ni weirrr, hang nak go cepat ke ah jib? ke rosmah yg dok tiup2 kat telinga tu?

Isu Terkini

get this widget here