Jadilah Pengikut Pecah Palak Mikir

Friday 7 June 2013

Lim Guan Eng Fikirkan Pakatan Rakyat Parti Tunggal

Tiba-tiba Lim Guan Eng meluahkan rasa kecewa Barisan Nasional gagal berubah menjadi parti tunggal. Kenapa dengan Lim Guan Eng? Sikap Lim Guan Eng yang cuba nangkitkan isu, kononnya ini buktikan dalam Barisan Nasional amat amat subur dengan budaya perkauman.

Cukup lawak jika parti DAP bercakap soal perkauman sedangkan mereka cukup terkenal dengan budaya politik cauvinis yang amat melampau hingga menggangu-gugat keamanan negara ini.

Jika berani, Guan Eng boleh bandingkan kejayaan Barisan Nasional mengamal sikap bertolak ansur dan sepakat dengan pelbagai parti bukan melayu seperti MCA, MIC, Gerakan, SUPP dan sebagainya, bersatu dibawah bumbung BN selama lebih 5 dekat.

Bandingkan dengan DAP, bandingkan dengan PKR mahupun PAS. Dalam Pakatan Rakyat pertelingkahan berubut kerusi ketika pasca PRU13 menjadi semakin parah berbanding PRU12. Malah petelingkahan menentukan siapa MB Selangor juga berminggu-minggu baru dapat selesaikan. Kaedah terbaik Lim Guan Eng patut sarankan Pakatan Rakyat menjadi parti tunggal. 

Jika ini dapat dilakukan, DAP dapat menutup semua masalah perkauman dalam DAP. Ketika ini kemelut CEC DAP telah meningkat hingga kekemuncaknya dan menanti masa, ribut besar akan melanda dan meranapkan impian Lim Guan Eng menempatkan kroni setianya di dalam majlis tertinggi DAP.

Daripada Lim Guan Eng mahupun mana-mana orang Pakatan cuba ambil kesempatan menghina atau sengaja mendesak kajian BN parti tinggal atas agenda sulit PR. Lebih baik dalam Pakatan Rakyat sendiri fikirkan jadikan Pakatan Rakyat parti tunggal kerana ini boleh memberi bukti yang hujah Lim Guan Eng menyerang keengganan UMNO menjadikan BN parti tunggal adalah tepat.

Tetapi mampukah PR lakukan? sedangkan untuk daftarkan dan mendapat perjanjian hitam putih antara DAP, PKR dan PAS gagal dilakukan sama sekali. Ini cukup membuktikan Pakatan Rakyat jauh lebih teruk dari Barisan Nasional dan bagaimana sebuah perikatan yangbteruk ingin menegur Barisan Nasional yang lebih 5 dekat berjaya menyepadu perpaduan antara parti kompenan yang bernaung di bawahnya, malah siap dengan hitam putih dan di daftarkan. Jadi apa cerita yang Lim Guan Eng yang terlebih bongkak untuk tegur orang lain?



No comments:

Isu Terkini

get this widget here