Jadilah Pengikut Pecah Palak Mikir

Monday 21 October 2013

Ye Lin-Sheng Bongkarkan 7 Sifat Cina Malaysia Yang Wajar Melayu Berhati-hati

BACA APA PENULIS KATA BERKENAAN CINA MALAYSIA:
Pandangan ini adalah dari Ye Lin-Sheng yang berasal dari china tetapi seorang ahli perniagaan di Malaysia, Hong Kong dan Australia, Thailand, Singapura, Britain dan Amerika Syarikat. 

Beliau mempunyai banyak pengalaman yang melibatkan orang Cina di negara yang disenaraikan itu. Tetapi orang Cina di Malaysialah yang paling tidak bersyukur, kejam, serta mengkhianati perjanjian ataupun dipanggil perlembagaan. Dalam buku Ye Lin-Sheng The Chinese Dilemma (East West Publishing, Australia, 2003), Ye Lin-Sheng menulis:

1. Pengiktirafan orang cina:

"Orang Cina Malaysia mendapati mereka lebih mudah untuk menerima dominasi oleh orang-orang putih kerana mereka dapat memberi pengiktirafan terhadap kehebatan orang Barat. 

Tetapi Orang Cina Malaysia amat susah untuk menerima kehebatan orang Melayu kerana perasaan iri hati dan hasad dengki mereka bahawa Malaysia ini milik orang Melayu. Mana mana orang Cina Malaysia sama sekali tidak boleh menerima tentang konsep ketuanan Melayu, mereka percaya bahawa mereka adalah lebih baik" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

2. Keangkuhan orang cina:

"Keangkuhan orang cina Malaysia telah membuatkan mereka sentiasa memandang rendah terhadap keupayaan orang Melayu, walhal ramai orang Melayu sebenarnya bekerja atau belajar lebih pandai dari kaum cina Malaysia ini. Perkara ini sudah lama saya perhatikan, kerana saya memiliki perniagaan di Malaysia dan telah bercampur dengan orang Cina Malaysia ini. 

Sikap mereka suka cakap belakang dan tekan orang Melayu adalah menjadi tabiat dan budaya mereka. Mana mana orang Cina Malaysia yang tidak menghina orang Melayu dikatakan kolot dan membelot bangsa cina" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

3. Perkauman orang cina:

"Kejayaan orang Cina Malaysia hanya tercapai jika mereka dapat menindas orang Melayu dalam masa yang sama menggunakan kudrat dan kelebihan orang Melayu. Mereka juga tidak akan mengakui bahawa kepimpinan Melayu adalah sangat mahir, cekap serta bagus dalam pengurusan politik, ekonomi dan sosial. 

Cina jarang menyifatkan kejayaan Malaysia kepada orang Melayu. Apa yang ada diminda mereka adalah semua kejayaan di Malaysia ini kerana orang Cina. Sebab itu orang cina yang asal dari China tidak suka bergaul dengan cina Malaysia kerana sikap mereka yang ekstrim ini. Mereka masih lagi mengamalkan ideologi komunis" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

4. Penghinaan orang cina:

"Sampai hari ini, sesetengah orang Cina Malaysia masih menggunakan istilah menghina terhadap orang Melayu. Dalam dialek tertentu, orang Melayu dipanggil dengan nama yang bermakna ‘orang hutan’ atau ‘orang liar’. Maknanya, bangsa yang tidak bertamadun. Orang Cina yang memeluk Islam dikatakan ‘masuk Melayu’. 

Jarang ibu bapa Cina membenarkan anak mereka menjadi askar atau polis kerana anggap itu kerja kotor dan eksklusif kepada kaum Melayu. Mereka sentiasa percaya bahawa budaya dan tamadun Cina lebih tinggi berbanding budaya dan tamadun Melayu termasuklah penggunaan membersihkan diri menggunakan tisu dianggap lebih bertamadun. Umumnya, orang Cina boleh menerima ‘ketuanan orang putih’ kerana menganggap tamadun dan budaya Barat lebih bagus, tapi tidak terhadap orang Melayu-Bumiputera." -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

5. Sikap negatif orang cina:

"Kejayaan orang Melayu turut dipandang sinis. Ia biasanya dikaitkan dengan bantuan kerajaan atau hak istimewa yang diberi kepada mereka. Kebanyakan Cina Malaysia sukar menerima hakikat kejayaan usahawan atau syarikat Melayu dimana mereka berniaga secara jujur dan bukan seperti orang cina berniaga. 

Jadi sebenarnya majoriti orang Melayu ada peniaga tulen yang jujur dan dicapai menerusi kerja keras mereka. Sikap sebegini sebahagiannya berpunca daripada kesukaran menerima hakikat orang Melayu lebih pandai daripada mereka dan sebahagian lagi bertujuan menunjukkan pencapaian mereka sebagai lebih hebat" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

6. Isu Tuan Rumah:

"Siapakah tuan rumah negara Malaysia? Ia adalah orang Melayu selaku tuan rumah , dan orang Cina dan India sebenarnya hanyalah tetamu ataupun dipanggil menumpang kerana tiada tempat. Orang cina Malaysia sepatutnya malu kerana telah datang secara asal untuk menjadi pekerja dan selepas diberi kerakyatan akhirnya mereka hendak merampas serta menindas tuan rumah. Sudahlah mereka datang dengan jumlah yang besar serta. 

Jika saya (Ye Lin-Sheng, penulis Buku) adalah orang Melayu, saya tidak akan membenarkan perlembagaan dan sosial kontrak dicabar. Saya akan merasakan maruah dan penghormatan saya akan tercalar" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

7. Orang Melayu sebenarnya sedang dijajah cina:

"Tetapi itulah keistimewaan orang Melayu, mereka adalah bangsa yang bersopan santun dan seorang penyabar. Sudahlah mereka bersusah payah berjuang untuk membebaskan diri dari jajahan barat. Sekarang mereka perlu bersusah payah untuk merampas dari orang Cina yang memegang ekonomi pula. 

Sepatutnya orang Cina yang perlu berbakti kepada orang Melayu kerana sudah diberi peluang mendapat kerakyatan, tetapi saya selaku orang asal dari China berasa malu dengan sikap bangsa saya yang tinggal di Malaysia. Tidak ada perkataan yang dapat saya berikan kerana dasar orang cina terlalu keras, ekstrim serta perkauman. 

Kami sendiri orang yang tinggal di China tidak menerima ideologi Komunis, tetapi orang Cina di Malaysia lebih selesa untuk mengamal serta menyebarkan ideologi Komunis. Sebenarnya jujur saya mengatakan orang cina Malaysia sedang menjajah orang Melayu, mereka seperti menganggap bahawa orang Melayu adalah musuh yang nyata" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

10 comments:

Pakcu Rantau Panjang. said...

Pakcu pernah melawat ke Beijing dua tahun lepas. Dari kenyataan pemandu pelancong yang Berbahasa Melayu ala Indonesia Lepasan U disana tu Pakcu dapat tahu kehidupan masyarakat Cina di Tanah Besar sana bukanlah semudah di Malaysia ni.

Mereka terpaksa bekerja keras untuk menyara hidup dalam persaingan penduduk yang begitu ramai dan peluang pekerjaan yang terbatas. Jika punya anak pun tidak lebih dari dua atau perlu bayar cukai selain itu. Berbanding kehidupan di sini yang tidak terbatas peluang pekerjaan dan perniagaan yang tentunya milik mereka.

Pendedahan seperti ini sepatutnya membuka mata yang sepet tu agar berterima kasih kerana berada di Bumi ini dan jangan pula terasa megah dan ingin menjadi "Tuan Besar " dengan memperhamba dan menghina orang Melayu tempat mereka menumpang hidup.

Jika taat setia berbelah bahagi, jika kebongkakan diri telah ujud ,jika perkauman di tanam dalam,maka Bumi bertuah ini mungkin bertukar tidak sesenang apa yang dimiliki sekarang. Walahualam.

Anonymous said...

Mereka besar kepala pun kerana di beri peluang oleh melayu2 yg lupa diri

Anonymous said...

UMNO mesti tegas dalam apa jua keadaan. Jangan lagi bagi muka kat bangsa yang bernama cina di bumi Malaysia ini. Jangan jadi macam PAS dan PKR. Semua tunduk atas kehendak DAP. Walaupun MCA dalam gabungan Kerajaan, tetapi kita tetap waspada terhadap tindak tanduk mereka. Mereka ini talam dua muka juga.

Anonymous said...

Jika kerajaan memberi muka sangat kepada kaum Cinabeng dan Keling Pariah, jangan harap saya akan menyokong UMNO (di kala ini dah tak sokong MCA, MIC, Gerakan) lagi pada PRU 14.

DSJ said...

Mmg betul semua fakta yg diutarakan ni, saya mmg tahu sgt sifat racis bangsa ni sbb saya belajar dr kecil hingga habis sekolah menengah. Terpulanglah kalian nk hancurkan masa depan bangsa kita atau ambil langkah berjaga jaga dr sekarang. Apa yg berlaku kini mmg senonim dgn apa yg terjadi sebelum tragedi 13 Mei 1969 dulu. Bacalah sejarah sebenar tragedi tersebut agar kalian faham knp melayu harus berjaga jaga.

Anonymous said...

mereka besar kepala kerana org melayu sekarang tamak kuasa...yang menyebabkan kita berpecah belah...kita mudah dibeli dgn wang ringgit dan perempuan...kita diberi peluang memajukan ekonomi dan segala bentuk kemajuan yang lain tapi kita menjual..mengalibabakan..menyewa kpd bangsa lain...slps itu kita tuduh kerajaan tak bantu...jgnlah kita tuduh kerajaan rasuah,kroni atau melebihkan bangsa lain...sedangkan peluang yang diberi kita jual pada bangsa lain...disuruh belajar kita sibuk nak berpolitik dan berdemonstrasi..diberi ptptn kita tak bayar balik...dah bekerja..dah jadi guru yang sepatutnya me didik anak bangsa supaya jadi manusia berguna dunia akhirat kita sibuk racunkan fikiran mereka dgn ketaksuban aliran politik sempit...sedangkan bangsa yang sepet itu walaupun bahasa elayunya pun tak fasih tapi jadi warga egara sibuk menyatuka kaum mereka untuk jatuhkan bangsa melayu....jadi salah siapa sebenarnya..kerajaan?kerajaan itu adalah bangsa kita sendiri..melayu...jadi melayu itu kita semua..cubit paha kanan paha kiri tetap terasa..

Anonymous said...

Semua yang terjadi salah orang Melayu jugak serta pemimpin Melayu Baru..

Sebagai contoh terkini, kita lihat longgokan bangsa Bangla, Indon, Myanmar, Vietnam..

1. Indon bersepah buat rumah di Balakong ada Kerajaan ambik tindakkan.

2. Myanmar dah mula berniaga - ada Kerajaan ambik tindakkan.

3. Orang Acheh siap buka kedai lagi - ada kerajaan ambik tindakkan.

4. Bangla berniaga rumah ke rumah - ada kerajaan ambik tindakkan.

5. Kedai runcit sekarang ni boleh tengok di monopoli oleh warga Indon atau Acheh - ada kerajaan ambik tindakan.

6. Aku malas nak ulas ..kekadang sakit hati sangat sbb kerajaan hanya berani bertindak kepada bangsa sendiri.

7. Tadi di TV 1, Global@1 siap warga Myanmar yg tinggal di malaysia talipon bertanya apa bantuan yang kerajaan Malaysia boleh bagi kepada mereka.. _- memang hampeh ler...Orang Melayu sebenarnya bukan baik tetapi BODOH..semua nak bagi..

8. Lastly orang Melayu jadi Kuli kepada Orang Acheh , jadi pekerja mereka dan siang malam kena maki dek mereka yang asalnya pendatang.

9. AKHIR SEKALI ...BAGILAH APA YANG ADA....PUAS HATI KAN....MEREMPAT DAN JADI KULI DI NEGARA DAN TANAHAIR SENDIRI.

ctlavender said...

Penulis cuma seorang peniaga dan dia tak pernah menjalani sembarang kajian terhadap objektif sensitif sebegini. Kesemua fakta fakta yang dapat kita lihat cuma pandangan dia sendiri.

Kita semua telah melalui kemerdekaan dan tidak sepatutnya berpusing-pusing dengan benda benda yang amat rasist sekali seperti ini. Kita semua anak Malaysia, dan saya amat berharap bahawa suatu hari nanti, tiada lagi bangsa Melayu, bangsa Cina atau bangsa India, semuanya anak Malaysia.

Anonymous said...

Suami saya adalah seorg drp kontraktor m &e...90% kerja2 syarikat kami dpt adalah dr syarikat non bumi.....apa yg kami dapati adalah sikap peniaga cina...adalah meletakkn harga yg murah tetapi jujur dlm proses pembayaran berbanding dgn syarikat bumiputera...harga yg mahal ttp bila time bayar..mcm2 alasan...kebanyakan syarikat pemaju bangsa cina pilih syarikat melayu kerana kebanyakan melayu mempunyai kualiti kerja yg bagus dan yg penting tidak menipu dlm kerja.....yg mana tiada pd kontarktor cina...oleh yg demikian dpt saya simpulkan bahawa kalau kita kekalkn sifat jujur n kerja keras kita...x kira cina atau bangsa lain akan pandang kagum juga.....kerana itu sahaja senjata kita....dlm menghadapi persaingan ekonomi....

Anonymous said...

Cina bangsa laknat.Rasis. Muka macam bangsat.

Isu Terkini

get this widget here