Jadilah Pengikut Pecah Palak Mikir

Thursday 7 November 2013

Pembaca The Herald Lebih Selesa Membaca Dengan Bahasa Melayu Tetapi Bertutur English Cina India & Lain-lain


Nah perangkap maut buat sesiapa yang memahami kata-kata tersirat disebalik maksud tajuk ini Pembaca The Herald Lebih Selesa Membaca Dengan Bahasa Melayu Tetapi Bertutur English Iban Bidayuh. Ini Malaysia dan bukannya Indonesia yang mewajipkan semua rakyatnya bertutur dalam bahasa kebangsaan iaitu Melayu.
Merujuk kepada soalan Mengapa menerbitkan akhbar mingguan The Herald dalam Bahasa Melayu?

Rev. Lawrence Andrew menjawap: Mengapa kami menerbitkan The Herald dalam Bahasa Melayu? Mengapa dalam Bahasa Tamil? Mengapa dalam Bahasa Cina? Mengapa dalam Bahasa Inggeris? Kami menerbitkannya dalam Bahasa yang difahami oleh pembaca-pembaca kami yang rata-ratanya lebih selesa membaca dalam Bahasa Melayu

Tetapi tahukah kita siapa dikalangan yang beragama Kristian yang membaca The Herald? Mereka terdiri dari bangsa Cina, India, Iban, Bidayuh dan banyak lain etnik yang selalunya bertutur dalam bahasa kaum mereka dan bahasa keduanya adalah Inggeris mengatasi bahasa Malaysia.

Ada rasa kaum Cina dan India semenanjung lebih kerap behasa Malaysia dari bahasa Inggeris, jangan harap kebanyakan gagal bertutur dengan fasih dalam bahasa Malaysia.

Bergitu juga kaum etnik di Sarawak dan Sabah anda rasa mereka semua cukup fasih dan selesa dengan Malaysia. Tidak ceramah dalam bahasa ibuda mereka lebih difahami berbanding Bahasa Malaysia. Jadi kenapa harus menggunakan cara susah dengan menyampai melalui bahasa Malaysia sedang bahasa ibuda mereka lebih cepat penyampaian dan lebih mudah difahami?

Jadi kenapa harus mereka berkeras menggunakan bahasa Malaysia?  walaupun Rev. Lawrence Andrew berjanji yang The Herald merupakan sebuah akhbar mingguan Katolik untuk masyarakat beragama Katolik. Maknanya, ia dijual khas untuk orang-orang Katolik sahaja dan bukan kepada orang lain. Setiap akhbar mingguan Herald akan dibungkuskan dan dihantar ke alamat gereja tertentu di seluruh Malaysia, kami tidak menjual dengan sesuka hati di luar kawasan gereja. 

Anda boleh percayakah sedangkan kita tahu apa yang berlaku dalam kes Linda Joy dan berberapa kes anak dari penceraian mualaf yang kembali kepada agama asalnya?

Percayakah sekali kita halalkan dan janjinya akan tinggal janji dan berperang dimasa itu tiada gunanya lagi.

No comments:

Isu Terkini

get this widget here