Jadilah Pengikut Pecah Palak Mikir

Tuesday 18 February 2014

Kos 6 Bulan Lim Guan Eng Bayar RM350 Untuk Tanam Lalang Seluas 9 Ekar Tanah


Pada Oktober 2013, Kerajaan Pulau Pinang secara formalnya telah menandatangani perjanjian dengan Konsortium Zenith BUCG untuk melakukan kajian pembolehlaksanaan terhadap terowong bawah laut. Pada 24 Januari 2014, Konsortium Zenith BUCG mengumumkan bahawa mereka selepas melakukan kajian pembolehlaksanaan ke atas terowong kontroversi bernilai RM6.3 juta itu. Laporan berkenaan telah diterbitkan pada April 2014.

Consortium Zenith BUCG Sdn. Bhd. kemudiannya telah dianugerahkan seluas 9 ekar tanah di Seri Tanjung Pinang 1 (STP 1) bernilai RM305 juta oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang untuk membiayai kajian berkenaan.

Sehingga ke hari ini, tiada sebarang tanda-tanda sebarang kerja sebenar telah dijalankan. Tiada kapal penggerudi, boya, kerja-kerja di tengah laut mahupun pelantar terapung yang dapat dilihat di Gurney Drive. Masakan Kerajaan Pulau Pinang yang sangat hebat, terlalu bijaksana dan terlalu telus itu membayar Konsortium berkenaan RM350 juta hanya untuk kertas kerja?

Apabila Keranaan Negeri Pulau Pinang secara rasmi menandatangani perjanjian awal dengan Konsortium Zenith BUCG bagi menjalankan kajian kemungkinan di terowong dasar laut, pastinya yang diharapkan adalah kajian menilai kebolehlaksanaan teknikal dalam membina terowong dan portal; kesan portal ke atas penggunaan tanah bersebelahan, kemudahan pengangkutan dan bangunan, keperluan pengudaraan dan impak; konflik dengan utiliti sedia ada, analisis geoteknikal; kemungkinan terowong digunakan oleh lori-lori yang membawa muatan merbahaya; isu terowong yang berkaitan, dan kos pembinaan.

Adakah Kerajaan Negeri Pulau Pinang yang dipimpin oleh Lim Guan Eng seronok bermain politik sehingga membahayakan nyawa pengguna dan keselamatan awam? Bukankah tindakan Kerajaan Negeri Pulau Pinang ini hanya menambahkan syak wasangka bahawa pembayaran RM305 juta dalam bentuk tanah kepada Konsortium Zenith BUCG sebenarnya satu transaksi yang cuba diselindungkan menerusi penyelewengan yang cuba dihalalkan. Sedangkan kajian yang dilakukan dan diterbitkan laporannya pula adalah palsu!

Zenith BUGC seharusnya memberikan maklumat terperinci mengenai syarikat mana yang telah dilantik untuk mengkaji keadaan sub-permukaan termasuk geologi, air bawah tanah, keadaan gas, bahan cemar buatan manusia, dan isu-isu seismik.

Yang menjadi masalahnya, bila dan di mana kajian berlaku?

Untuk memperincikan keadaan geologi, kajian penggerudian harus dirancang di rantau ini di bawah penggalian terowong. Berapa mendatar dan cenderung melahirkan-lubang dan berapa banyak melahirkan lubang menegak telah digerudi?

Syarikat kapal gerudi mana telah terlibat untuk melakukan penggerudian? Bila dan di mana aktiviti-aktiviti berlaku?
Zenith BUGC juga harus memberikan maklumat terperinci mengenai lokasi gerek-lubang di kawasan jangkaan terowong akan dibina. Satu rakaman geologi terperinci perlu disediakan sebagai bukti kajian. Pemetaan geologi terperinci yang telah dilakukan di cerun terowong dan permukaan juga perlu disediakan . 3D Geologi Pemodelan sebagai mewakili geologi untuk penjajaran terowong perlu disediakan juga.

Malangnya, semua itu tidak ada. Sebaliknya sekadar satu pengumuman dan sidang media palsu untuk mengumumkannya dan Kerajaan Negeri Pulau Pinang menganugerahkan tanah seluas 9 ekar di Seri Tanjung Pinang 1 kepada Konsortium tersebut.

Terlalu banyak udang di sebalik batu dan terlalu banyak lakonan penyelewengan dan pemindahan hak tanah sedang berlaku di Pulau Pinang melibatkan Lim Guan Eng dan DAP!!!
The Flying Kick

No comments:

Isu Terkini

get this widget here