Jadilah Pengikut Pecah Palak Mikir

Friday 18 July 2014

#MH17 Sejarah Pesawat-pesawat yang ditembak jatuh.



Libya Arab Airlines Penerbangan 114 - Pada 21 Feb 1973, 

113 orang di atas kapal yang Libyan Arab Airlines penerbangan terbunuh apabila pejuang Israel menembak jatuh Boeing 727-200 selepas ia sesat dengan ruang udara Gurun Sinai,  Trajedi ini telah dipertanggungjawapkan kepada Israel.

Korean Air Lines Penerbangan 007 - Pada 1 September, 1983
239 orang di atas kapal penerbangan Korean Air Lines terikat dari New York ke Seoul terbunuh apabila jet penumpang telah ditembak jatuh oleh pejuang Soviet semasa Perang Dingin.

 KAL Penerbangan 007 telah terpesong haluan dan ke dalam wilayah Soviet, dan sepasang jet pejuang telah dihantar untuk memintas penceroboh dilihat. AS Rep Larry McDonald Georgia adalah antara penumpang.

Iran Air Penerbangan 655 - Pada 3 Julai 1988
Di Teluk Parsi dalam krisis tidak menentu, USS Vincennes menembak jatuh pesawat A300 Iran Air Airbus milik Dubai, Emiriah Arab Bersatu. Kesemua 290 penumpang dan anak kapal di atas kapal telah terbunuh. 

Amerika Syarikat berkata, kapal Tentera Laut itu sedang berbalas tembakan dengan kapal-kapal Iran dan tersalah anggap jet penumpang untuk jet pejuang Iran.

Transair Georgia - Pada tiga hari berturut-turut bermula pada 21 September 1993
Tiga pesawat awam yang dimiliki oleh Transair Georgia terkena peluru berpandu, menyebabkan 136 orang terbunuh. 

Dua pesawat telah terkena peluru berpandu dari pemberontak Abkhazia, dengan 27 orang terbunuh di atas salah satu kapal dan 108 di pihak yang lain.

Siberia Airlines Penerbangan 1812 - Pada 4 Oktober 2001
Siberia Airlines Tupelov 154 diketuai dari Tel Aviv, Israel, ke Novosibirsk, Rusia, telah ditembak jatuh dan menjunam ke dalam Laut Hitam, telah membunuh ke semua 78 anak kapal, kebanyakan mereka terdiri warga Rusia yang dilahirkan di Israel. Tentera Ukraine menafikan pada mulanya tetapi kemudian mengakui ketenteraan tersilap menembak jatuh kapal terbang semasa latihan latihan.

Persoalannya Adakah jenis pensenjataan peluru berpandu permukaan-ke-udara telah menembak jatuh pesawat Malaysia Airlines MH17?

No comments:

Isu Terkini

get this widget here