Jadilah Pengikut Pecah Palak Mikir

Tuesday 27 March 2012

LGE Tergesa-gesa Gadaikan Keselamatan Rakyat


Selama ini adakah rakyat kita sedar yang Lim Guan Eng adalah seorang menteri yang paling tidak bertanggungjawap kepada keselamatan rakyat. Siapa sangka biawak hijau ini paling buruk perangainya dengan tergesa-gesa membenarkan pembinaan kilang panel solar (photovoltaic) & komponennya terbesar di Malaysia bernilai RM2.2 bilion di Batu Kawan.  Pada 9 Mac, 2012, BOSCH Solar Energy dari Jerman telah membayar RM11.6 juta sebagai 20% bayaran pendahuluan bagi pembelian tapak kilang 32.3 hektar di Batu Kawan. Kelulusan yang tiba-tiba muncul dan tergesa-gesa, kenapa bergitu terdesaknya Guan Eng? itu dalam masa mereka menyerang Lynas kononnya atas isu alam sekitar.

Hairan!! Bagaimana projek ini mendapat kelulusan mudah dari kerajaan Pulau Pinang sedangkan tahun lepas, wilayah Zhejiang telah mengarahkan penutupan serta-merta keatas sebuah kilang solar (photovoltic), kerana kesan sampingan kepada alam sekitar.  Isu ini menyebabkan kerajaan China kerugian besar dalam sektor perikanan dan pertanian, akibat tindak balas pemperosesan besar-besaran sel solar akan menjana pencemaran alam sekitar melibatkan tanah, udara, pengaliran sungai dan laut.. Malah ujud kesan pencemaran dari pemperosesan dan pembuatan Fotovoltaik yang mengakibat ujud banyak sintom penyakit baru, melanda diwilayah tersebut. Kesan ini menyebabkan penduduk memberontak mengarahkan penutupan walaupun, setelah terlewat kerana teruk menangung kesan sampingan dari kilang tersebut.

Apa guna menikmati kesan tenaga solar yang jimat elektrik kalau kita kena tangung kesan dari penjimatan orang lain. Ada Guan Eng ambil kisah! atau Guan Eng banyak-banyak untung!!

Siapa sangka sifat jahat Guan bukan setakat itu sahaja, malah mempunyai perangkaan jahat yang lain,  Guan Eng merancang membinaan rumah kos rendah sebanyak 12000 unit di kawasan seluas 200 hektar berdekatan dengan kilang solar tersebut. Sudah pasti nanti, kebanyakannya tentu dari golongan orang melayu dan india berbanding berberapa kerat sangat orang cina. Huhh senang-senang mereka menikmati faedah rundingan ini tapi rakyat  juga jadi mangsa menangung kesan sampingan yang berpanjangan. Almaklumlah kawasan paling banyak kesan pencemaran tentu harga tanah akan jatuh. Sudah beresiko baru Guan Eng hendak gunakan sebagai bukti kebajikan rakyat. Ini sebenarnya kebajikan rakyat atau membunuh rakyat?

Selama ini mereka mempolitikan isu Lynas yang telah mendapat pelbagai kelulusan dari pakar yang mengatakan keselamatan terjamin, malah kerajaan pusat bersedia menyediakan ruang rundingan secara berterusan. Semuanya Pakatan Haram tolak mentah-mentah dan sentiasa mencari helah baru kerana agenda PRU13 (klik sini)  Sehinggakan sanggup mempolitikan isu Lynas demi mempamerkan rakyat yang Pakatan Haram bergitu prihatin menjaga kepentingan keselamatan rakyat dan alam sekitar. Peliknya, kenapa mesti "Double Standard" dengan kilang solar yang terang-terang dibuang dari China. Dimana perginya cadangan-cadangan dan tuntutan-tuntutan menjaga kepentingan seperti mereka laung-laungkan kepada isu Lynas. Hairan bukan!!

Berbeza dengan Lynas, Lim Guan Eng bergitu mudah meluluskan projek ini tampa siasatan alam sekitar dan tampa rundingan awam. Kelulusan dibuat secara tergesa-gesa tampa diberi masa untuk pembahasan dan penelitian. Apa yang sebenarnya membuatkan Guan Eng bergitu tergesa-gesa membenarkan projek ini?

Guan Eng sepatutnya mendapatkan pandangan pakar dana membenarkan penyelidikan dijalankan secara terperinci, demi mengenal pasti sejauhmana keselamatan awam dan alam sekitar tidak terjejas dengan projek ini. Tertapi semuanya berlaku secara tiba-tiba tampa sesiapapun menduga keputusan Guan Eng, yang dilihat terlampau tergesa-gesa dan terdesak. Apakah sebagai MB Pulau Pinang memberi kuasa penuh kepada Guan Eng memperlakukan sesuka hati sehingga memudaratkan nyawa rakyat dan masa depan generasi baru kita.

Rakyat harus mempersoalkan kerakusan biawak hijau ini. Mereka suka-suka buat keputusan demi sesuatu yang disembunyikan dari pengetahuan rakyat. 



No comments:

Isu Terkini

get this widget here