Jadilah Pengikut Pecah Palak Mikir

Monday 13 May 2013

Lim Guan Eng Mengeletar Dengan Kehadiran Mukhriz Angkara Lim Kit Siang

Selepas tamatnya PRU13 tiada yang lebih menarik kecuali ketegangan Kedah dan Pulau Pinang. Yang kini Menteri Besar Kedah adalah Mukhriz manakala Penang Lim Guan Eng.

Mari kita imbas kegairahan Lim Kit Siang berkempen di Gelang Patah pada pasca PRU13 lepas. Kegairahan Lim Kit Siang untuk memancing undi sehingga Kit Siang membuat cerita palsu menipu orang Cina seolah-olah dr Mahathir menguasai Najib dan Muhiyddin. Sibuk dia pasal hal ehwal urusan dalaman UMNO dan BN jika Dr Mahathir banyak memberi nasihat kepada kerajaan yang ada sebagai seorang yang nasihatnya amat dihormati seluruh dunia. 

Sambil berteriak tidak tidak tidak kepada Najib, dia memanggil Tun Mahathir sebagai syaitan. walaupun umum semua rakyat Malaysia tahu Lim Kit Siang pencetus 13 Mei hingga Melayu dan Cina berparang berdarah.

Itulah sampai tahap bergitu sekali Lim Kit Siang berkhutubah di depan pengikutnya, hingga mendapat sambutan hangat terutama kaum cina DAP. Kenapa Lim Kit Siang bergitu marah sangat dengan Tun Dr Mahathir? Adakah kerana zaman Tun Dr Mahathir tidak pernah memberi ruang dan peluang untuk DAP naik?

selepas itu siapa tidak kenal keberanian Tun Dr Mahathir sehingga sanggup mengeluarkan kenyataan: Lim Kit Siang seorang yang 'buta' kerana terus melakukan fitnah mengatakan kononnya Malaysia hanya untuk orang Melayu sahaja.

Tetapi Karpal Singh tidak berdiam sehari selepas itu dengan mengeluarkan kenyataan: pembangkang akan menangkap dan mendakwa beliau di mahkamah kerana mengeluarkan kata-kata hasutan jika berjaya menawan Putrajaya pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13)

Namun tetap juga Tun Dr Mahathir tidak berdiam diri lalu berkata: beliau bersedia untuk diheret ke mahkamah berhubung kenyataan itu namun tidak sekali-kali akan menutup mulutnya.
"Mereka tidak senang hati kerana saya boleh lagi bercakap. Nak tutup mulut saya tidak boleh tutup.

"Dah 87 tahun saya bercakap nak suruh saya tutup dah tidak boleh. Saya tidak takut, nak tarik ke mahkamah tariklah," katanya ketika berucap pada program Amanat Negarawan Bersama Rakyat Shah Alam di Shah Alam (1/5/2013).

Ini imbasan yang menggambarkan bertapa panasnya PRU13 apabila 3 otai politik berentap menguji keberanian masing-masing. hakikatnya politik DAP bermegah-megah hanya untuk tangkap Mahathir tetapi langit tidaklah selalu cerah bukan!

Sekarang selepas pasca PRU13 apa yang berlaku? Mukhriz MB Kedah vs Lim Guan Eng MB Penang. Hah bagai buku bertemu ruas. Lim Guan Eng sekarang panas hati kerana PAS kalah di Kedah dan terus menyalahkan PAS sering bertelagah hingga Kedah tumbang ke tangan Barisan Nasional. Tetapi hakikatnya apa hal DAP juga bertelagah sebelum PRU13 bukan.

Hakikatnya Lim Guan Eng semakin gementar kerana belum mengetahui apakah tindak tanduk Mukhriz menjalankan tanggungjawap Menteri Besar Kedah. Kedah mengalami masalah keewangan yang runcing melibatkan air (Rujuk Sini) dan KUIN. Jadi apa salahnya keistimewaan air kepada Pulau Pinang ditarik balik dan Kedah mendapat faedah menyusun semula keewangan negeri Kedah. Bukan setakat itu Mukhriz juga berkemampuan mengawal industri berat dan ringan dari bercambah di Kedah dengan hanya menggunakan kuasa tarif air berbanding Penang. Ini saingan ekonomi yang baik demi rakyat Kedah.

Lagipun Penang kan sebuah negeri kaya semenjak dibawah Lim Guan Eng, jadi apa salahnya kalau Mukhriz ambil kesempatan atas kekayaan Pulau Pinang untuk kesejahteraan rakyat Kedah? Ini peluang memajukan Kedah.

Pada orang ramai PPM adalah rasis. suka hatilah asal demi Agama Bangsa dan Negara. tetapi apa guna menyusu kera sampai anak sendiri kelaparan. Bagus kita utamakan anak-anak kita sendiri dan selama ini Lim Guan Eng bermegah-megah mendabik dada mampu menyediakan tarif air 13 sen kepada rakyat Pulau Pinang. Sekarang kita lihat bagaimana Lim Guan Eng hendak buat. Rasanya Tun Dr Mahathir lebih faham pencaturan ini. 

Jangan beri muka! Apatah lupakah kita kata-kata Lim Guan Eng Kalau pemimpin PAS bergaduh pasal isu Khalimah Allah itu bukan masalah saya atau DAP. Itu juga bukan masalah agama kristian. Jadi wajarkan kita berimuka kepada orang ini?

7 comments:

Anonymous said...

Rupa-rupanay perangai BN!

Tak tahu nak buat kekayaan sendiri, tapi MAHIR AMBIL terang-terang duit orang lain!

Sila bangun, baca dan kaji sejarah yang bukan terbitan kerajaan, Siapa pencetus sebenar 13 May?

Anonymous said...

Apasal marah-marah Anon 10.45..Lu tak mak mau air Kedah, cari air sendirilah...Tak malu ka ambil orang punya banyak murah lepas tu lu jual dan buat duit maa. Ini macam ka patut lu punya olang banyak kaya

fed up said...

Klu baca tulisan orang "bias"...mesti lah memihak kepada kecenderungan fikiran nya.Mungkin juga penulis upahan..Anon 10.45 tu yang sepatut nya cermin diri...

Anonymous said...

Jawapan untuk pencetus 13 Mei ialah Elvis Pesley.Betul tak HA HA HA HA

Anonymous said...

WOI ANON 10.45..LU BACA BACA SEJARAH MANA?bodoh punya statement la....itu air hak negeri KEDAH...dia ada hak nak tentukan harga..ada faham?kalau tak suka lu boleh minum air laut maa..free !!!

Anonymous said...

anom 1045...tlg baca laporan mageran sblm nak memutar fakta..DAP wujud drp Devan Nair slps PAP kluar...ni fakta

Anonymous said...

Saya harap Datuk Mukhriz ajar apek LGE ini. Bapanya kurang ajar anaknya pun sama.Utamakan kemakmuran dan kebajikan rakyat Kedah.Dan klu perlu ambil semula PP tu. PP asalnya memang hak Kedah yg dipajak Inggeris dr Sultan Kedah.Buka semula sejarah datuk nenek kita dulu.Biarlah depa melalak dan melolong dgn tok pekong mereka.Jlnkan amanah datuk nenek kita dulu.Hidup UMNO dan hidup Melayu!

Isu Terkini

get this widget here