Jadilah Pengikut Pecah Palak Mikir

Saturday, 11 May 2013

MESEJ DARI SEORANG GURU MELAYU DI SEKOLAH CINA

Reality yg MELAYU alami..

buat kawan2,
aku hanya hantar msj ni pada org2 tertentu je...nk share kat wall tak berani sbb nnt student skola aku baca...aku anta msj ni kat korg pun sbb aku pecaya apa yg ada dlm kenyataan ni mmg betul...

pagi tadi aku p skola...muka cikgu n student sumernye happy sbb DAP menang banyak...tp bila berkumpul sesama diorg, diorg berbisik2 ckp sesuatu...kwn aku terdengar rupanya diorg takut sgt PAS keluar dari PAKATAN RAKYAT..sbbnya korg bole fikir sndiri kot...lepas tu sorg lagi kawan aku citer..waktu dia dllm kelas student dengan beraninya tanya dia undi apa semalam..pastu diorg kata macam ni...
"cikgu undi roketla...kalau DAP menang negara kita maju mcm singapore...org DAP sudah janji kalau DAP menang, org singapore akan datang tolong DAP..kali ni pakatan rakyat sudah naik...lagi 5 thn kami semua sudah bole undi, mau undi roket, mau jadi mcm singapore”

tp aku sedih sgt..bukan semua yg pecaya apa yg kenyataan yg aku forward ni.....diorg tak tau mcmana kami cikgu2 melayu dok kat skola cina...kebajikan kami cikgu melayu langsung takdak...

1. kami cikgu2 takdak bilik khas utk makan kat kantin...tempat makan kami hanya meja kayu lama panjang yg dah uzur betul2 tepi tong sampah n tepi longkang (sebenarnya kami kena kongsi meja tu dgn budak2 sbb hakikatnya mmg tu meja makan budak2 kat tengah2 kantin tu, kami takdak meja khas pun) sedangkan depa cikgu cina makan kat bilik kantin khas utk depa saja...meja kami tu jgk akan digunakan oleh budak2 bila diorg rehat....bila nak mkn tghari kantin penuh dgn budak2 skola petang...taula bdk cina...ckp mmg volume tinggi punya...klu depa gaduh smpai langgaq kita yg tengah makan ni sbb meja depa kat blakang meja kami ja....smpai nak makan pun tersedaq....

2. nama ja ada kantin melayu...tp org kantin melayu tak bole jual air, tak bole jual itu tak bole jual ini sbb nnt org kantin cina marah...kalau budak cina beli kat org melayu depa rugi...jd, depa hasut budak2 cina jangan beli kat kantin melayu..dah berapa kali tukaq org kantin melayu sbb tak tahan org kantin cina control depa....bil api air dan sewa kena bayar mahal padahal tak setimpal dgn apa yg diorg guna...

3. kami cikgu2 melayu ni slalu kena ajaq kelas2 yg ujung....kelas budak2 yg tak pandai depa bagi kat cikgu2 melayu...kelas2 pandai org depa ja semua....kalau kelas2 ujung kat skola cina ni semua jenis kurang ajaq...klu kat skola melayu, wlupun ada budak2 melayu kurang ajaq tp bila cikgu marah, teguq depa masih ada sikap hormat kat kita sbgai cikgu...tp kat sini jgn harap depa nak respect..siap maki hamun kita lagi dlm bahasa depa... " cibai, lancau, bodoh, gila" itu antara kata2 depa pada kami cikgu2 melayu...ni salah satu citer kawan aku MZ...

Mz : masa awai tahun hari tu, bdk2 kan ramai tak tau aku pandai ckp cina...aku pun tak tunjukla yg aku tau ckp cina...aku masuk kelas 3A2...aku bagi diorg keja umah...korg tau apa jadi...adala sorg budak pompuan dok depan skali ni...bole dia cakap mandarin dgn kawan sebelah dia dok kutuk aku dan cikgu2 melayu. Dia kata mcm ni betul 2 kat depan aku yg tengah berdiri mengajar kat depan“ ini pompuan gila tak tau ka, kita semua banyak kerja rumah, dia ingat dia sorg punya subjek ka kita kena buat keja rumah, byk lagi subjek lain yg lebih penting dari pndidikan seni ni...semua cikgu melayu kat skola kita ni bodoh, gila, takdak otak punya org.tgk skrg kita kutuk depan dia pun dia tak tau kita cakap apa. bodoh, gila” aku pun apalagi...terus ckp mandarin dpn dia “hangla bodoh, semua cikgu melayu yang hang kata bodoh tu yang nak ajaq hang bagi pandai, tapi hang tak reti nak berterima kasih. Bole kata lagi cikgu bodoh, gila.jenis keturunan sial kurang ajar sampai bila2”...terus dia tunduk diam tak kata apa....

4. kalau cikgu cina tak masuk kelas, lewat masuk kelas, datang sekolah lewat...tak penah pulak marah atau panggil nama cikgu tu...tp kalau kami cikgu melayu masuk kelas lewat, lambat hantar kerja, pihak pentadbir akan cari kami satu sekolah, siap buat announcement kat siaraya panggil kami.smpai skola kat luar pun boleh dgr... salah cikgu depa bole pulak pejam mata buat tak tau, klu org melayu, mesti nak cari pasal ja...

5. bab keja, bab duit mmg cikgu2 cina berkira sgt2....klu ada aktiviti ko-ko mmg kalau bole depa tak mau datang jaga budak...sedangkan tu budak2 bangsa depa sndiri....kalau duit pulak, mmg susah nak kluarkan duit depa...smpaikan nak beli baju batik utk buat baju batik skola yg seragam pun depa tak mau sbb baju batik tu mahal sgt seratus lebih...klu ada jamuan, skola akan bg bajet yg sgt sikit, tp nak makan sedap2...duit tak mau kuar...klu cikgu melayu minta upgradekan bilik/bengkel depa tak nk bagi peruntukan, klu bg pun kena control...tp kalau cikgu bgsa depa minta, dapat pulak....

aku rasa...cukupla smpai sini dulu...byk lagi benda yg aku nak crita...tgkla kalu aku ada mood nak crita....yg nak pecaya, pecayala...tak nak pecaya aku tak suruh hgpa pecaya...tp semua yg kat atas tu realiti yg berlaku pada aku dan kawan2 aku.....di sebuah sekolah cina...

salah seorg penyokong DAP tegar (cikgu cina skola aku la) terlepas ckp waktu tgh berborak2 dgn kawan2 dia kat dlm bilik guru ckp mcm ni tanpa sedar aku ada kat situ...

"org melayu ni BINATANG PELIHARAAN parti politik, sanggup ikut dan taksub dengan tuan sndiri. bergaduh, berlawan sama bangsa sndiri sbb politik, tapi tgk org cina, mana ada gaduh sbb politik, hahahaha...."

Terima MSG dari seorang Guru.


**PMM sengaja tidak edit apa-apa diatas kerana tidak mahu menggangu penyampaiannya. Jika kita pandang kepada realiti sekarang isu ini banyak berlaku tetapi pernahkah bangsa kita kesah?

27 comments:

Anonymous said...

mrke kata ini fitnah.... ha3

syaqir selamanya said...

sedih atas tindakan orang melayu sendiri tanpa disedari digelakkan bangsa lain di tanah sendiri

Anonymous said...

Aku xheran prangai cina..aku heran prangai melayu islam. Yg dok gadai tanah rezab melayu kat org luaq termasuk cina tu sapa..habaq mai..bkn pemimpin2 ameno bn..kutuk cina2 pongpang2 tp jual kt cina jgak. Sdah2 la men isu ni..kwn aku pon ngajaq skolah cina jgak.dia kata xdak masalah pon. Perlembagaan dah ttapkan. Pemerintahan mlaysia kkal utk org melayu..tp yg pling penting yg kn ikot..ikotlah hukum islam..buat yg tu dulu br aku caya kt bn klau x toksah dok hingaq la.

Anonymous said...

anon 21:03
Yang nikik najis bagi tananh dengan komunis dap itu islamkah?

Anonymous said...

easy to say.....as now.....boycott chinese & buy from them last.....punish them with these small cane....pastu.....go to the bigger industry.....we must suppport our own kind....jadilah melayu zaman kerajaan melaka dahulu....pedagang terkenal....perniaga yg cekal....penglima yg handal & yg paling masyhur adalah pentadbir yg gemilang & saksama.....ini menuju kpd pendakwah Islam yg tersohor

Anonymous said...

Melayu perlu bersatu, tu je yang penting.. lagi, mmg betul hanya disebabkan politik saja, Melayu gado2 walhal cina tak gado2 pun.. jgn jd mcm Spura, jgn jual hak Melayu sendiri..

Anonymous said...

Tu salah jibby dan muhyidin yassin sebab sekolah2 cina nie pun di bawah seliaan kementerian pendidikan dan juga kerajaan Malaysia..... dah tahu hantar guru muslim ke sekolah cina... kena la pastikan pihak sekolah sediakan keperluan yang secukupnya..... bukan lepas tangan camtu ja......

Ayong Cantik said...

Yg tak bestnyq hampir separuh cikgu melayu dah lebih percaywkan pembangkang.... Patut kena buat srmulq mcm dulu ada btn.kaki tangab jerajaan wajib pergi btn. Melalui itu maka maklumat dapat dijelaskan. Plkn pula wajibkan keatas semua yg berumur 17 tahun. Kalau nak contoh sangat singapura yg plkn ni elok contoh. Lewatkan masuk universiti. Plkn mesti separuh tentera. Ptptn jangan ada lagi. Tukar kepada bantuan untuk beli buku sahaja. Dlm 5 ribu ajer. Perbelanjaan lain pandai pandailah. Kalau bagi pun bukan pandai hargai. kena buat semula cara dulu. Sape yg gagal dlm pnr tak layak meneruskan tingkatan 4 d sekolah mebengah sebaliknya wajib ke vokesional. Kos mesti berkaitan dgn keje di malaysia termasuklahladang sawit. Tamat terus sambubg kerja. Jangan ambil bangla manymar indon kerja lagi pakai org malaysia walaupun pembantu rumah

abh said...

Tolong hentikan ayat2 racist ni...slogan 1Malaysia yg Najib war2kan nak letak kat mana plak...suka tak malaysia jadi kucar kacir....inilah hasil brainwash btn...

Anonymous said...

Like like like...

Unknown said...

salah siapa mrk semakin bongkak & rasis??salah kerajaan yg lembut selepas turunnya Tun M.sebelum perkarani jd barah yg menghancurkan anak cucu kita...eloklah kita bersatu sesama Islam sambil menghormati semua bangsa selagi kita x dipijak kepala.doakan pemimpin2 amanah lakukan sesuatu yg drastik demi keamanan & kestabilan ekonomi.

Anonymous said...

hahaha nama pun manusia xkiralah cina,melayu,india sama je rasisnya.

Anonymous said...

nampak sangat kerajaan skrg tak bertanggungjawab, kalau awk btoi ikhlas kna bagi tau ngan PM atau menteri..ini keja depa. spatutnya depa yg kawal benda ni dari berlaku sbb itu bidang kuasa mereka..kelemahan yang berlaku ni adalah antara kelemahan kerajaan BN..patut segala permasalahan ini dalan pengetahuan mereka, myb isu ini tak menguntungkan mereka,so depa wat dono je...

Anonymous said...

ORG YG KATA ORG MELAYU RASIS TU SEMUA BODOH BELAKA. WALAUPUN INI TANAH MELAYU ORG MELAYU TAKDE GILA NAK MERAYAKAN HARI MELAYU KA APA. KALO ORG CINA KITA BAGI JA NAK RAYA APA JA MCM TAHUN BARU CINA... KALO ORG MELAYU RASIS KITA PUN DAH RAYA TAHUN BARU MELAYU TAPI KITA TAK RASIS PASAL KITA RAYA AWAL MUHARAM SAHAJA. ORG MELAYU CAKAP ORG RASIS MMG ORG YG CETEK ILMUNYA. YG PENTING ORG MELAYU TETAP JAGA ORG BUMIPUTRA KALO NAK HARAP ORG CINA ORG MELAYU SEMUA DIA NAK TANAM HIDUP JA. NAK KATA APA DIORG RAMAI YG TAK RETI BERSYUKUR WALAUPUN CINA BYK YG MASUK ISLAM TAPI RASIS TETAP KUAT JUGAK PELIK2. SEBAB ITU LAH ORG CINA ADA KATA JIKA TERPAKSA MASUK ISLAM UNTUK KUASAI TANAH MELAYU PUN MEREKA SANGGUP. TERUKNYA BANGSA CINA NI SAMPAI AGAMA PUN SANGGUP DIPERMAIN DEMI BANGSANYA RASIS SUNGGUH TIDAK MENHAYATI ISLAM DENGAN BAIK WALAUPUN ISLAM DIDAPATI DARI ORG MELAYU. NAMUN MEREKA TETAP MENGATAKAN KENAPA ORG MELAYU TIDAK MERTARBIAH MEREKA JADI ISLAM DARI AWAL2 LAGI. NAMUN KESIAN JUGA MEREKA NAMUN SETELAH JADI ISLAM MEREKA TETAP KUAT RASISNYA. HAIRAN BIN AJAIBLA SAYA..

Anonymous said...

Tak tau nak kata apa.sukar nk tentukan benar atau tidak sesuatu maklumat.bersatulah..jgn gaduh2...tiap kali solat berdoalah untuk kesejahteraan n keamanan negara kita.mintalah Allah pelihara kita semua.saya tak berapa pandai nk join hal2 politik.tetapi takut seandainya jadi mcm singapore.

Anonymous said...

macamana tak jd macamtu..org Melayu sendiri tak tahu nak menaikkan maruah diri sendiri apa lagi maruah agama. Kadang2 heran tengok org Melayu boleh duduk semppoi aje makan kat kedai makan Cina, kerajaan BN lak selalu tunaikan apa aje kehendak MCA,DIPERBODOH-BODOHKAN MACAM LEMBU...konon takut kalah undi..Sekarang baru tau macamana rasanyer bila MCA tak ada kuku..padan muka. Malu aku jd melayu macamni..

Anonymous said...

Betul sgt2.udah2 le mainkan isu racism.x semua cina racist n x semua melayu baik.sy baik je dgn cina.dieorang lg x berkira.sorang kwn 2 kalau bdk mayu x de duit die bg je duit die.mase mlawat tamafun islam bdk 2 x de duit nk msuk tgk msjid die sponsor utk bdk2 tu.semua 2 atas didikan bkn sbb kaum

Anonymous said...

berdasarkan pengalaman rakan saya di sekolah cina.....memang layanan buruk diberikan kepada guru melayu, laporan prestasi pun teruk sangat walaupun dah patuh arahan. Jadi aduan telahpun dibuat pada PPD dan JPN untuk siasatan seterusnya dan tindakan telah diambil ke atas guru besar tersebut.......

Anonymous said...

KAMU AKAN JADI SEPERTI APA YG KAMU MAKAN.

gema22 said...

Kera hutan, memang spisis tak sedar diri, siapa yang beri dia susu??? kita dan keluarga kita! Sekarang siapa yang kenyang??? kera dan suku sakat kera, bukan kera dalam hutan simpan kita je, nu yang di seberang laut sana tu, kalau boleh lautan luas nak direnang untung untung dapat tumpang sekaki, lesen besar tuuuu, kebal lagi, siapa tak terliur. Mati lemas tengah laut dia cari peguam suku sakat dia jadi kes mahkamah, ulang bicara sampai 10 kali sampai kita ngaku salah, tumbuh sebatang lagi taring dia!

Anonymous said...

jgn dok salah org sangat. depa xkan jaga bangsa lain, depa jaga bangsa sendri ja. memamg janji mcm2 nak bg equal smua bangsa tp lani pun kalo dalam keja syarikat cina gaji pun xsama. takat dok salah pemimpin memang senang, yg hang tu buat apa dah utk memajukan bangsa dan negara?

Anonymous said...

Sapa suruh pilih lg pemimpin pelik mcm hj hadi. Org bercakap ttg perpaduan dia dok bercakap ttg mandi laut. Tak ada lg ke org yg cerdik dlm PAS yg boleh dijadikan pemimpin. Akal bak budak tadika.Jenis suka berkelahi seumur hidup. Takkan dah kena azab Allah baru nak insaf.Buka minda dan nilai siapa kawan siapa lawan

Anonymous said...

Kuasa memerintah jatuh pada tangan mereka memang matlamat faundamentle kaum ini. W/pun mereka berlainan suku dan puak ,solidarity mereka dibawah satu panji-panji memang solid. Tambahan pula mereka yakin boleh dapat sokongan padu dari luar untuk merealisasikan impian mereka. Kalau kita bolih buat perbandingan negara kita ini sama seperti di Palastin. Orang Cina ni ibarat kaum Yahudi dan penduduk tempatan ialah orang Palastin sendiri samaada Islam atau Kristian macam kita di sini Kaum Melayu dan Pribumi. Berlainan dengan negara lain yang sama bangsa, w/pun berlainan ideologi dan politik mereka tetap satu bangsa. Kalah atau menang sesuatu politik adalah kerana dasar2 yang diketengahkan olih parti politik itu dan expectation dan aspirasi bangsa dan rakyatnya. Ada orang yang tanya kenapa PRU kali ini kita tak cuba UBAH. Kalau Jepun bolih sentiasa bertukar pemimpin, kenapa tidak kita. Masalahnya kita negara berbilang bangsa. Selagi ada perasaan satu golongan tu yang ingin mementingkan agenda yang menyebelahi kaum mereka sahaja dan menindas yang lain jauh sekali ingin berkongsi kuasa, jangan haraplah sekali terlepas kita akan dapat kembali hak melainkan hak yg nak dituntut itu terpaksa melalui cara keganasan. Ketika itu bumi bertuah ini tak ubahlah macam neraka terutama kepada yang ditindas. Dari itu beringatlah sebelum terlambat.

Anonymous said...

Harap org Melayu PKR, PAS, UMNO dan semua org Islam buka mata, ambil iktibar dan fikir-fikirkanlah sebelum terlambat.

Anonymous said...

Padan muka guru-guruMelayu yang dok sokong PR. Depa tak tau ka sokong PR tu sokong DAP lah tuuu... Tu baru perintah di sekolah Cina, dah diskriminet da guru-guru Melayu. Macamana jika DAP perinath Malaysia. Depa kerat tangan cik gu Melayu jika rotan anak cina.

80% guru-guru Melayu sokong PR. Aku tahuuuuu... terutama di Kedah.

cannonkapit said...

Sedih mendengar rintihan guru2 Melayu yg teraniaya di sekolah2 cina.

Sudah tiba masanya Kem Pendidikan n Kem Kewangan menimbang semula arahan2 sebelum ini bhubung peruntukan utk sekolah cina.

Saya cadangkan kerajaan pusat berhenti menyalurkan bantuan kewangan atau grants kpd sek.cina di seluruh negara.Mana ada dlm Perlembagaan kerajaan memberi bantuan kpd sekolah vernacular.

Sekolah2 vernacular adalah sarang anti Melayu,di mana ditanam dlm jiwa anak cina bibit benci kpd Melayu.Mereka berqiblat kpd Spore yg kononnya lebih baik n adil.

Megat Mohd Hisemudin Megat Kasim said...

Isu sekolah vernacular yang membabitkan SJK Cina memang hangat diperdebatkan terutamanya sebelum dan selepas PRU 13 yang dulu. Tetapi ramai yang terkeliru disebabkan elemen poltik menguasai sentiment.

Namun demikian, jika anda memikirkan dengan hati yang tenang dan penuh fakta tanpa dipengaruhi oleh emosi, maka anda akan memperolehi sesuatu infor yg dirasakan rasional.

Sila baca kupasan saya dalam,”Isu sekolah vernacular : kemana haluan SJK Cina”

http://hisemudinkasim.blogspot.com/2013/06/isu-sekolah-vernakular-ke-mana-haluan.html

Isu Terkini

get this widget here