Jadilah Pengikut Pecah Palak Mikir

Monday 20 May 2013

Wajarkah Kita Boikot Air Asia Kerana 2 Isu Ini

Cerita pilu yang membabit seorang ibu dengan anak sindrom down ditinggalkan oleh Air Asia di Vetnam hanya dengan alasan anaknya masih punyai parut demam campak. Air Asia sememangnya perkhidmatan tambang murah tetapi wajarkah perkhidmatan penermangan ini mempunyai kualiti perkhidmatan Murahan!

Kenapa bergitu kejam PPM keluar kenyataan ke tahap ini. lihat kenyataan Mazidul dilokasi kejadian "I understand the situation, law is a law but don't forget, these are human beings not dogs or cats. If she were going to stay here for another five days, she and the baby need cloth to wear. Please refer this matter to your superior again before making further decision," hendak tahu cerita lanjut disini amat memedihkan hati kita sebagai manusia prihatin

Situasi kedua memperlihat CEO AirAsia X Azran Osman, menghina Perkasa dan Utusan Malaysia RASIS. Mungkin dia amat beranggapan Harakah dan Malaysiakini lebih berwibawa atau aktivis yang menyokong gerakan DAP dan menghalalkan huru-hara seperti BERSIH dan LYNAS lebih bertemadun dari bangsanya sendiri melayu islam. Inilah anak melayu yang lupa asal usul setelah menjadi CEO Air Asia dan sekarang menghina perjuangan bangsa sendiri tanpa memikirkan kejayaan hidupnya tidak mungkin wujud jika dia sekarang berbangsa atau warga negara Negeria atau mana-mana negara miskin lain.

Atau kenapa dia tidak berani pertikaikan kewajaran Sekolah Kebangsaan Jenis Kebangsaan Cina (SRJKC), Dewan Perhimpunan Cina, Dewan Perniagaan Cina, Pasar Cina, Pekan Cina, akhbar Cina dan banyak lagi yang ada perkataan “Cina” pada namanya. Bukankah itu juga boleh dikatakan RASIS jika kita mahu merujuk kamus. PERSOALANYA PERNAHKAH KAMI BANGSA MELAYU MEMPERTIKAIKAN APA JUA RASIS YANG MENGGUNAKAN PERKATAAN "CINA"?

KALAU AWAK SUDAH BERJAYA JANGAN TUNJUK TAHAP BANGSAT DAN BIADAP KEPADA BANGSA SENDIRI.

Bukan setakat itu sahaja. Air Asia juga punyai pelbagai aduan lain yang kebanyakan kita sedar akan mutu sebenar perkhidmatannya berbanding dengan pelbagai keistimewaan yang di sediakan kerajaan hanya untuk kemajuan Air Asia berkembang. Tetapi peluang ini dipergunakan dengan pelbagai seperti diatas kepada rakyat Malaysia? 

Wajarkah rakyat Malaysia berdiam diri atau wajarkah kita boikot sahaja? Kerana setakat ini, Air Asia sengaja diamkan kerana apa?


4 comments:

Anonymous said...

Please..first of all...you need to be clear what racist is about. To make it simple, it is about RACE RELATED DISCRIMINATION.

SJK(c) isn't racist as it sounds...they allow any willing non-chinese (Indian, Malay, etc) to study at the school.

And almost the same as the other...

Anonymous said...

SJKC tidak rasis. Tapi kalau SJKC digunakan utk kutuk Melayu, Raja Melayu, perlembagaan dan meniupkan semangat chauvinis Cina melampau tak rasis ke? Mengapa Cina Indonesia boleh bercakap bahasa indonesia ketika mereka berada di Msia, tapi Cina Msia tidak berakhlaq sebagaimana Cina Indon?? Ada ke SJKC di Singapore? Mengapa tak setuju dengan satu sekolah kebangsaan yg mendaulatkan bahasa Malaysia dan semua pelajar2 melayu,cina dan india duduk satu bumbung? Cina boikot Petronas tak rasis? Cina kutuk Raja Melayu dan songkok Melayu tak rasis?

Anonymous said...

Law is Law, please do you own homework before travel aboard.. Get yourself a travel insurance!.. Sediakan patung sebelum hujan, Travel insurance itu tak mahal mana pun, jangan dah jadi macam ini baru nak salahkan orang lain!

Anonymous said...

Yes, law is law...getting travel insurance could be the way but how come MAS was able to accommodate till they brought that poor kakak back home safely? I was screwed by Air Asia many times and this is the main issue here! Tanggungjawab sosial kena ada la mangkuk...mana2 org boleh beli insuran tapi kalau such corporate sudah jadi macam KEPARAT tak mahu menolong atas dasar kemanusian lebih2 lagi pada fellow malaysian, ada insurance pun tak guna! MEMANG AIR ASIA SALAH N KUAT KELENTONG! Their cheap flight comes with this cheap attitude.

Isu Terkini

get this widget here