Jadilah Pengikut Pecah Palak Mikir

Sunday 16 June 2013

Kecenderungan Laluan Sulit The Star Mula Diterlanjangkan

Sepanjang tempoh antara 2008 hingga 2013, The Star sudah mula diperhatikan akan gerak gerinya. Amat terkejut apabila cara The Star menyiarkan isu mula menimbulkan syak wasangka sedang umum mengatakan The Star adalah suratkhabar MCA? Tetapi kenapa cara perjalanan The Star tergelincir dan membawa haluan yang mencurigai? 

Mari kita lihat bagaimana Unspinner dan Helen Ang menelanjangkan ini.

Apabila orang Melayu berpakat untuk memulaukan kedai Cina, barangan Cina dan semua produk syarikat Cina, maka akhbar The Star menjalankan kempen menentangnya kerana dakwanya membahayakan keharmonian sosial negara.

Tetapi apabila orang Cina menjalankan kempen untuk meruntuhkan dominan Melayu dalam sebuah kerajaan majmuk yang terbina sejak merdeka, The Star tidak pula nampak bahayanya.

Saya telah nampak bahayanya apabila ribuan orang Cina di kampong dan di bandar beratur panjang berbatu-batu, termasuk yang pulang dari luar negara untuk menenggelamkan kerajaan Melayu pada 5 Mei lalu.

Tindakan Buy Chinese Last oleh beberapa NGO Melayu adalah sebagai membalas tindakan orang Cina khususnya DAP yang mahu menghancurkan sebuah kerajaan yang bersifat multiracial tetapi telah tersasar membina sebuah kerajaan Bumiputra.

Jika orang Cina mahu melindungi perbuatan jahat menentang kepimpinan Melayu dengan kempen "Kami Suka Najib, Tetapi Tidak Suka BN," maka apa salahnya jika orang Melayu berkempen "Kami Suka Cina, Tetapi Tak Suka Barangan Cina."

Saya sendiri tidak percaya bahawa tindakan ini akan berkesan serta merta kerana kuasa ekonomi tidak sepenuhnya berada di tangan orang Melayu atau Bumiputra tetapi kempen Buy Chinese Last boleh berkesan jika dijalankan terus menerus dalam masa empat lima tahun akan datang secara profesional dengan strategi yang inovatif dan kreatif, halus dan bijak secara kecil-kecilan dan besar-besaran.

Kerajaan mesti banyakan lagi Kedai1Malaysia di seluruh negara.

Ini bukan tindakan rasis kerana kempen jatuhkan kerajaan Melayu juga bukan rasis. Hanya Ketua Pengarang Akhbar The Star, Datuk Wong Chun Wai sahaja nampak rasis seperti dia nampak Utusan Malaysia rasis, tetapi tidak nampak akhbar Cina rasis.

Mulakan dengan pemulauan akhbar The Star.



Baca seterusnya di Zamkata disini

3 comments:

Anonymous said...

Aku suka cina tapi benci cina dap dan penyokongnya.

bizaire said...

beberapa bulan lepas saya ada bertanya di laman web kerajaan berkenaan kedai 1 Malaysia tetapi permohonan untuk membuka kedai 1Malaysia TELAHPUN DITUTUP ..

Nampaknya kerajaan tak begitu konsisten dalam menyokong kempen ni ..

Padah akan menanti klau keadaan ni berterusan kerana MELAYU MUDAH LUPA ..

Kejadia cina belot berlaku 5 Mei 2013 .. sekarang bulan Jun .. dah lupa ...

Anonymous said...

Cina boikot BN, sy nk boikot kdai2 cina.

Isu Terkini

get this widget here