Jadilah Pengikut Pecah Palak Mikir

Wednesday 6 August 2014

Gobind Singh Deo Sibuk Pejuang #Justice4TeohBengHock Tetapi Abaikan #Justice4CSelvam Sebelum Pembicaraan

Tidak henti-henti Gobind Singh memperhidupkan semangat pejuangkan kematian Teoh Beng Hock

Menurut Ketua Biro Undang-Undang DAP Gobind Singh Deo berkata, tindakan itu menggambarkan kecacatan demokrasi di negara ini apabila cuba menyekat dan membungkam kritikan awam.

“Kita sepatutnya menerima hakikat bahawa negara ini sedang bergerak ke hadapan dari sudut perbincangan awam. Tidak ada yang salah dalam perbezaan pandangan dan pendapat.
Tetapi perhatikanlah bagaimana keluarganya menghukum C Selvam sebelum hari pembicaraan.

Salah siapakah sebenarnya?

Cuba kita fikirkan kenapa seorang MAID boleh diarah memandu kereta tersebut hingga menyebabkan kemalangan? 
Sedangkan pemandu pribadi Mendiang Karpal turut ada dimasa itu. Ini semua perlu dibicarakan dengan sebaik-baiknya tetapi apa yang kita nampak keluarga Mendiang Karpal seluruhnya menghukum C Selvam sebelum tiba hari pembicaraan.

Apa mahal sangatkah untuk memberlanjakan RM5000 untuk menjamin C Selvam keluar dari lokap sebagai menghormati jasanya sebagai MAID yang setia bersama karpal walaupun apa jua cuaca dan tekanan yang mendatang.

Ini cara Gobind hendak berhujah soal kemanusiaan atau soal keadilan Teoh beng hock sedangkan mereka dan sekeluarganya sehingga seluruh penyagak DAP tidak dapat memahami erti keadilan kepada C Selvam.

Yang paling pelik mana hilangnya pejuang tegar penjenayah tu? kenapa N Surendran tidak tampil membantu C Selvam yang terainaya ini?

Nampak sangat DAP penyangak je lebih....

Akhirnya Datuk Huan juga datang tampil membantu C Selvam dari jamin keluar lokap, beri belanja dan sediakan peguam untuk menghadapi pembicaraan. Ini soal kemanusiaan yang tidak wujud dalam DAP


1 comment:

Anonymous said...

Itu duit jasminan ..bukan duit denda

Maknanya duit itu sebagai cagaran (surety) kepada mahkamah untuk menentukan kehadiran tertuduh ke mahkamah, kalau tertuduh hadir, duit jaminan itu akan dipulangkan semula, walaupun tertuduh tidak hadir, duit itu tidak boleh dirampas oleh mahkamah sesuka hati, mahkamah akan menganalisa beberapa perkara sebelum wang jaminan itu dirampas, yg penting penjamin mengambil semua langkah untuk menentukan kehadiran tertuduh, sekiranya mahkamah berpuas hati penjamin telah mengambil semua langkah untuk menentukan kehadirn tertuduh tetapi tertuduh gagal hadir, tidak semestinya mahkamah merampas duit cakaran itu, penjamin masih dapat mengambil semula wang cagaran itu dgn kehendak mahkamah.

Selalunya wang jaminan ini dimasukan ke dalam akaun sesorang aka penjamin..dan buka akuan itu diserahkan kepada mahkamah untuk di dimpan..ingat itu duit cakaran sebagai jaminan bukan duit sebagai bayaran denda kepada sesuatu kesalahan.

Sekiranya Gobind ada hati perut dia akan memanggil Dollah untuk mwembuka akuan bank dan memyerahkan wang 5,000 ringgit untuk didepositkan dalam akaun itu dan menyuruh dollah menjamin selvam ... bla bla bla..bila habis perbicaraan dollah akan tuntut buku akuan itu, keluarkan duit itu dan pulangkan kepada gobind .. dia tak rugi satu sen pun

Tapi zaman reformasi dulu, ada yg kena tangkap sebab berdemo, duit dipungut melalui derma, lalu diminta sesorang buka akaun dan duit derma itu di masukan dalam akuan itu untuk jadi jaminan, bila kes selesai, penjamin sapu dan bawa lari duit derma itu ...hahahaha itulah kerja mereka yg mengaku reformis .. banyak lagi cerita pasal puak puak ni..

Aku cuma ex P.O (prosecuting officer) dari PDRM jer, gobind yg amik law takkan tak tahu procedure mhkamah atau memang benggali ini tak ada hati perut dan berjuang untuk kepentingan diri sama seperti Sheikh Al Juburi

Isu Terkini

get this widget here