Jadilah Pengikut Pecah Palak Mikir

Wednesday 20 July 2016

11 Kebodohan @CmLimGuanEng punca Tidak Mampu Biayai Tebatan Banjir Pulau Pinang

Lim Guan Eng memang tidak ada sentiviti terhadap permasalahan rakyat. Apa yang Lim Guan Eng berjanji dan nampak dalam tanggungjawab sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang adalah berbeza-beza mengikut kepentingan dirinya bukan berdasarkan tuntutan rakyat.

Cuba kita lihat Lim Guan Eng sanggup bermati-matian menyegerakan projek Terowong bawah laut di Pulau Pinang, walhal itu bukan keperluan utama kerana Pulau Pinang telah mempunyai 2 jabatan yang menghubungkan Pulau dengan Tanah Besar.

Tetapi untuk projek ini Lim Guan Eng sanggup bayar pendahaluan RM305 juta untuk projek yang belum berjalan melainkan dalam proses laporan Pemboleh Laksana itupun sampai sekarang belum siap. Malah projek sudah bertukar status gajah putih.

Kenapa Lim Guan Eng mesti utama projek ini dn sanggup bayar pendahaluan RM305 juta? Malah projek dibiayai Kerajaan Negeri ini akan memberi hak kepada kontraktor untuk mengutip tol selama 30 tahun. Kenapa kerajaan negeri bayar kos pembinaan dan kontraktor dapat pelbagai keistimewaan dari kutipan tol hingga kos pembinaan untuk kertas kerja sahaja sudah bayar RM305 juta. Belum projek berjalan lagi.

Kalau Lim Guan Eng seorang Ketua Menteri yang berwibawa sepatutnya duit RM305 juta itu boleh membiayai masalah tradisi Pulau Pinang seperti banjir. Kosnya RM15 juta sahaja. Kalau penting sangat Projek Terowong Bawah Laut, apa masalahnya kalau RM305 juta pembayaran kepada projek yang masih atas kertas diambil sebahagian RM15 juta untuk projek tebatan banjir Pulau Pinang?

Sekarang kebodohan Lim Guan Eng sendiri menyebabkan Lim Guan Eng mengeluarkan kenyataan kerajaan negeri tidak ada duit untuk membiayai kos Projek Tebatan Banjir Pulau Pinang.
Intipati Kebodohan Lim Guan Eng:
1. Lim Guan Eng gagal mengenal pasti mana projek lebih bermamfaat kepada Rakyat. 
2. Ada yang tidak kena jika kerajaan Negeri manjakan kehendak Kontraktor dengan bayar pendahaluan yang gila-gila untuk projek yang terbengkalai. 
3. Lim Guan Eng menggunakan kewangan negeri berdasarkan apa yang dia hajatkan bukan kerana apa kepentingan yang menjadi keutamaan di mata rakyat. 
4. Lim Guan Eng meletakan Kroni sebagai keutamaan berbanding rakyat.
5. Lim Guan Eng Tidak bijak mengurus wang negeri. Bayar penuh RM305 juta projek belum berjalan walhal dia boleh bayar 30%-50% dan bakinya diagihkan kepada projek lain.
6. Lim Guan Eng tidak bijak mengendalikan urusan dengan kontraktor Terowong hingga Kerajaan Negeri membiyai sepenuhnya dan Kontraktor mendapat hak pungut tol selama 30 tahun. Lazimnya di Malaysia Kontraktor biayai semua kos dan dapat membuat kutipan tol tetapi kena biayai satu projek kecil lain untuk rakyat.
7. Janji Lim Guan Eng hendak selesaikan banjir Pulau Pinang dalam masa 9 bulan tetapi bagaimana benda tidak dijanjikan seperti Projek Terowong menjadi keutamaan?
8. Kenapa Lim Guan Eng jadi gila laksanakan Projek Terowong yang kos Kertas Kerja Laporan Pemboleh Laksana lebih mahal dari kos melaksanakan Projek. Bukankah ini pembaziran untuk projek beresiko tinggi berbanding menyelesaikan projek yang menyelesaikan pemasalahan rakyat seperti banjir. 
9.  Kenapa Lim Guan Eng gagal menuntut Laporan Pemboleh Laksana Kertas Kerja Terowong Pulau Pinang dan diserahkan kepada KKR untuk kerajaan meneliti. Sedangkan Lim Guan Eng telah bayar RM305 Juta.
10. Adakah masuk akal Lim Guan Eng sanggup luluskan projek Terowong dengan kadar RM10 juta per kilo metter berbanding RM15 juta untuk keseluruhan projek tebatan banjir? 
11. Adakah masuk akal Lim Guan Eng sanggup anugerahkan Projek kepada kontraktor sebelum kajian pemboleh laksanaan dijalankan? 

Orang yang macam ini hendak diagung-agungkan sebagai Ketua Menteri? Tetapi sekurang-kurangnya Lim Guan Eng mampu beri rakyat menimati ada swimming pool sendiri secara percuma dalam ruang tamu dan dapur rumah mangsa banjir. Sekurang-kurang terubatlah kekecewaan Lim Guan Eng membeli rumah banglo 60% lebih rendah dari pasaran tapi tak ada Swimming Pool


2 comments:

Anonymous said...

Itulah, aku memang TAK percaya dgn SPRM yg. sungguh MENCURIGAkan tu, terutamanya SPRM PP tu!

Sebenaqnya GANGSTER2-PENYANGAK/PERASUAH-no 1 paling DAJAL kat NEGARA ISLAM kita ni adalah dr. puak TERORIS PKRHOMO KANGKANG BABI/DAPJUBOQ BABI PORNO/HOMO/RASIS-EJEN/KULI-ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD HARAM JADAH ni - asyik sibuk MENYAMUN rakyat terutamanya TANAH PUSAKA bangsa BUMIPUTERA Islam/Melayu kita!

Tengoklah si 'NGO' MyWatc*-‘anti’ JENAYAH pun sampai boleh diKETUAI GANGSTER PKRHOMO JUBOQ ANJING, yg. juga sewenangnya boleh ambil PATI utk. bekerja (yalah, kalau DREBAR dia dr. India tu dah TAK dak PERMIT kerja, tentulah tinggal sbg. PENDATANG HARAM/PATI kat Malaysia ni ka?!!

Tentulah puak PembangKANGKANG BABI-CASH is KING ni ni GILAkan RASUAH - lihatlah PUAKA plg. kuat MAKAN RASUAH dari puaka-puaka PENGGANAS ANTI-ISLAM/Melayu dari puak LANUN DAPBANGKAI BABI! Dasar si PENIPU PembangKANGKANG ZIONIS JUBOQ BABI!

Lihat di http://novandri.blogspot.my/2016/01/rahsia-parti-3-orang-ini-sangat.html : - setakat ni kita masih tunggu repot POLIS ke atas Tunku Abdul Aziz dari PENGGANAS DAPBANGKAI BABI ni kalau dakwaan dia TAK betul! SPRM - kami RAKYAT juga MENUNGGU ni!

RAHSIA PARTI - 3 ORANG INI SANGAT DITAKUTI OLEH DAP !!

Thursday, January 14, 2016

1. Jika kita perhatikan, parti DAP sebenarnya tidak berani untuk menyentuh atau takut kepada 3 individu ini.

2. Anda baca dahulu laporan di bawah :

Bekas naib pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim pernah mendedahkan bahawa punca beliau keluar DAP pada Mei 2012 salah satunya disebabkan rasuah dalam parti itu yang cukup teruk.

Tunku Abdul Aziz, bekas Naib pengerusi Transparency International hanya mampu bertahan selama empat tahun dalam parti itu selepas dijemput oleh Penasihat DAP, Lim Kit Siang menyertai parti itu pada Ogos 2008.

“Punca saya ambil keputusan untuk keluar dari DAP adalah kerana amalan rasuh yang amat teruk di dalam parti itu. Ini antara sebab utama selain saya tidak bersetuju dengan perhimpunan BERSIH yang dianjurkan Pakatan Rakyat(PR). ........ Tunku Abdul Aziz berkata, rasuah bermaharajalela di dalam parti itu sedangkan di khalayak umum pemimpin DAP mmelaungkan slogan anti rasuah.

“Saya sertai DAP kerana dijemput oleh Lim Kit Siang. Masa itu,beliau selalu mengatakan DAP tidak ada rasuah namun setelah dua bulan berada di dalam parti itu, saya sedar, ia hanya omong kosong sahaja…… (terus membaca)

Nek Tempoyak.

Anonymous said...

Bayangkanlah si 'NGO'MyWatc*-anti JENAYAH pun diKETUAI GANGSTER PKRHOMO KANGKANG BABI! SP*M pun depa dah lama GANGSTERkan bawah TERORIS2 DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO!

Tengoklah SP*MBarua-no-1 ni yg. memang dah lama BANGSAT ni; sampaikan 2 org. boleh TERBUNUH dgn. MENCURIGAkan masa soal siasat - DASYATnya! Aku dah memang lama SYAK! Siapa yg. boleh SIASAT SP*MGANGSTER ni sendiri no?!

Lihat artikel2 BERNAS ni di - http://khairulryezal.blogspot.com/2016/06/apa-hubungan-sulit-rafiziramli-dan.html:

16 Apa Hubungan Sulit @RafiziRamli Dan @SPRMMalaysia ?
June 24, 2016;


dan di - http://theflyingkick.blogspot.my/2016/01/rpk-dedahkan-pergaduhan-di-sprm-dan.html :

RPK DEDAHKAN PERGADUHAN DI SPRM DAN PENGARAH OPERASI KHAS SEBAGAI AGEN DAP!!!

Saturday, January 30, 2016

Mengejutkan dan terlalu sukar untuk dipercayai!

Raja Petra Kamaruddin atau lebih dikenali RPK, menerusi blognya, Malaysia Today, telah mendedahkan tentang perselisihan atau lebih tepat lagi pergaduhan antara Ketua Pesuruhjaya SPRM, Abu Kassim Mohamed dengan Pengarah Operasi Khas, Bahri Mohamed Zin kerana perlanggaran protokol dan etika yang dilakukan oleh Bahri. Ditambah pula, isteri kedua Bahri sedang berhadapan dengan masalah kewangan dan keadaan itu membuatkan kedudukan Bahri lebih mencurigakan.

Tulis RPK, Abu Kassim dan Bahri hampir bertumbuk di ibu pejabat SPRM apabila Bahri mengancam untuk mendedahkan Abu Kassim serta pegawai-pegawai tinggi SPRM yang lain, yang dituduhnya rasuah dan menyalahgunakan kuasa, sekiranya tindakan disiplin diambil ke atasnya dan dia tersadai di dalam penjara.

Antara yang diungkit oleh Bahri adalah pembunuhan Teoh Beng Hock dan Ahmad Sarbani Mohamed. Bahri menuduh, mereka bukan sahaja dibunuh tetapi juga kes tersebut telah ditutup dengan maklumat menyeleweng oleh SPRM.

Bahri turut berikrar untuk menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional yang ditunjangi oleh UMNO,
"Biar mampus Melayu. Lagi baik Cina ambikalih kerajaan!" Bahri dilaporkan sebagai berkata kepada Abu Kassim.

ANDA BOLEH MEMBACA PENDEDAHAN RPK SELANJUTNYA DI SINI.

(Nek Tempoyak)

Isu Terkini

get this widget here