Jadilah Pengikut Pecah Palak Mikir

Friday 22 June 2012

Debat Negara Berkebajikan Ketua Pemuda PAS Nasrudin Terkulat-kulat Menafikan Kepincangan Pakatan Rakyat Sekular

Adalah malang buat PAS, tersalah hantar calon yang mempertahan hujah perjuangan PAS yang jelas menampak kesamaran disetiap sudut. Malah Debat Negara Berkebajikan Ketua Pemuda PAS Nasrudin  Terkulat-kulat Menafikan Kepincangan Pakatan Rakyat Sekular

Dari debat ini Nasrudin berani memberi contoh mereka mampu laksanakan dengan membanggakan kononnya MB Kelantan bebas rasuah, tetapi mengdiamkan masalah kerajaan Selangor yang dibelengui dengan banyak kes-kes rasuah yang masih dalam sisatan, jangan lupa menantu Nik Aziz juga masih dalam siasatan. Wahal konsep negara kebajikan bukan hanya PAS semata-mata tetapi melibatkan Pakatan Rakyat. Jika hanya sekadar PAS sahaja yang katalah bebas rasuah belum tentu matalamat utama tercapai?

Kedua kebajikan Kelantan yang meminggirkan tangungjawap memenuhi keperluan asas seperti air, adakah boleh dianggap berkebajikan kalau rakyat negeri terpaksa mengambil air sembahyang ketahap membeli air meneral?

Malah untuk meletakan Pakatan Rakyat boleh menjaminkan pemerintahan Islam, telah membuatkan Nasrudin terperangkap untuk menafikan Pakatan Rakyat lebih sekular. Wahal selama ini mereka selalu menuduh UMNO sekular tetapi bagaimana DAP dan PKR dalam Pakatan Rakyat yang perjuangkan sosialis. Akhirnya Nasrudin terpaksa telan bila di simpulkan PAS menjalankan Negara Kebajikan hanya sekadar penjelmaan identiti sebagai penyedap bunyi wahal tidak mempunyai sebarang halatuju baru. Terkulat-kulat telan air liur apabila PAS dikaitkan dengan mempolimik slogan Negara Kebajikan untuk menang tampa melaksanakan bila berjaya.

Keadaan menjadi lebih panas apabila terdedah bagaimana Haji Haji gagal mengjelaskan perbezaan negara islam dengan negara kebajikan. Dua ungkapan yang berbeza yang sengaja diputarbelitkan Haji Hadi apabila terperangkap di dalam Pakatan Rakyat. Apa tidaknya sekejap ada negara islam dan sekejap tidak ada dalam Al Quran. Ini yang membuat Debat Negara Berkebajikan Ketua Pemuda PAS Nasrudin Terkulat-kulat Menafikan Kepincangan Pakatan Rakyat Sekular 

Apa dijawapnya tidak ada masalah dari bibir manisnya. tetapi cukupkah mengyakinkan rakyat. Malah pemberian difinasi pembezaan Negara Kebajikan dengan Negara Berkebajikan tidak mempunyai hujah yang jelas, lebih kepada cerita membelit difinasi yang sama, iaitu Kerajaan memberi dan rakyat memberi! ada beza tak kalau Kerajaan dan Rakyat bekerjasama memberi dan menerima.

Malah tiga teras utama iaitu permimpin berintergiriti, Perlembagaan moral dan moral rakyat sebenarnya memang sedia ada tetapi cuba dijenamakan semula macam copy paste! Semua ini cuba diputar belit dengan tanggapan persepsi! dan ada juga persepsi di kalangan PAS yang tidak memenuhi tiga teras asas yang sengaja didiamkan. mungkin aktiviti kaunseling berduan bersama bini orang jam 3 pagi tidak termasuk kot. atau bulan madu dalam gerabak keretapi bukan soalnya. atau cerita China Doll biar was-was jangan ambil kisah. O

Jadi macam cakap berbuih-buih tetapi habuk pun tarak! Yang paling pedih buat Nasrudin apabila 1Malaysia adalah jawapan yang paling tepat mengatasi Negara Berkebajikan. Kerana 1Malaysia sedang proses perjalanan pengisian yang 60% telah berjaya manakala Negara kebajikan baru diatas kertas tampa apa-apa pembuktian sokongan dari negeri jajahan Pakatan Rakyat.

Bab menyerang tahap ibadat permimpin tak apalah biar Nasrudin fikir balik apa hujahnya bagaikan mempersoalkan tahap keimanan Perdana Menteri. Itu PecahPalakMikir tak mahu masuk campur.

Akhirnya secara tidak langsung Nasrudin mengakui mereka gagal memenuhi janji kerana masa sepenggal yang tidak mengcukupi. tetapi terlupalah pulak dia hendak jawap dekat Kelantan sudah berepa penggal yang belum terlaksana. Tidak cukup juga ke? Balik-balik UMNO BN juga disalahkannya macam biasa-biasa dengar cerita royalti minyak laa. Hendak selesai tanah Sarawak lah tetapi tabung memali yang kecil Nasrudin tergagap-gagap jawap fitnah tampa alasan yang konkrit.

Malah kepincangan pentabiran Selangor yang menyekat dana untuk tujuan syiar islam pun suduah cukup membuktikan yang PAS sendiri tidak faham perbezaan apa yang dicakap dengan diamalkan. Bagaiman hendak mengharapkan PAS? Sayang Debat Negara Berkebajikan Ketua Pemuda PAS Nasrudin Terkulat-kulat Menafikan Kepincangan Pakatan Rakyat Sekular dan sudah xukup membuktikan PAS terlampau berangan dari mengamalkan.

Program itu akan menampilkan tiga ahli panel iaitu Pengerusi Sekriteriat Ilmuan Malaysia (ILMU), Dr. Fadlan Mohd Othman, Ketua Pemuda PAS, Nasrudin Hassan Thantawi dan Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Abdullah Zaik Abd Rahman.

No comments:

Isu Terkini

get this widget here