Jadilah Pengikut Pecah Palak Mikir

Sunday 16 June 2013

Ngap Sayot Lim Guan Eng Bangkitkan Kemarahan Rakyat Sarawak

Kecenderungan Lim Guan Eng untuk menggunakan Slogan Ngap Sayot bersama slogan Ubah (yang digunapakai pada PRU13) sebagai gabungan untuk PRN11 yang bakal tiba dalam tempoh 2 tahun. Adalah bersifat melampau tanpa memahami pengertian sebenar di sebalik slogan Ngap Sayot.

Maksud sebenar Ngap Sayot adalah Makan Sayur, ertinya lebih bersifat semangat perjuangan yang sepakat antara sesama warga Sarawak. Ini membuktikan Nyap Sayot lebih bersifat kerjasama dan perpaduan dikalangan rakyat Sarawak dalam perjuangan.

Slogan ini sering diguna pakai dalam menyuntik semangat dalam sukan bola sepak sejak dari era 80an lagi. Sikap Lim Guan Eng melakukan sesuatu perkara termasuk mengunapakai slogan ini, menunjukan Lim Guan Eng tidak pernah memikir perasaan orang lain dan hanya memikirkan kehendak dirinya semata-mata.

Dalam pengertian lain Lim Guan Eng telah salah guna pakai slogan Ngap Sayot sebagai cara rakyat Sarawak bangkit memerangi sesama warga Sarawak. Walhal siapa Lim Guan Eng untuk menjadi hero Sarawak??

Lim Guan Eng terlampau angkuh dengan tindakan ini, dirinya merasakan kejayaan DAP pada PRU13 di Sarawak cukup hebat. Hakikatnya semua orang tahu tanpa penggunaan pendekatan rasis dan semangat cauvinis, adalah mustahil buat DAP menaikan intergriti sebenar DAP. Yang paling ketara dalam PRU13 jentera Red Bean Army, dan sekarang telah lari bersembunyi kerana sedar perbuatan mereka cukup melampau hingga menggangu gugat perpaduan kaum.

Sebaliknya di dalam DAP terdapat cukup banyak ruang yang harus diperbaiki tetapi diabaikan kerana Lim Guan Eng cukup meniliti kelebihannya untuk sentiasa menjadi peneraju utama dalam DAP tanpa digangu atau dicabar oleh mana-mana pihak dalam DAP.

Jika rakyat Sarawak bertanya apakah yang pernah DAP lakukan untuk penambah baik keseluruhan rakyat Sarawak? DAP tidak mempunyai sebarang alasan yang kukuh untuk menjawapnya. Tetapi di Sarawak DAP sering menjadikan Pulau Pinang sebagai model kejayaan mewakili DAP. Dan jika rakyat Sarawak terutama bumiputera meneliti apa yang sedang berlaku di Pulau Pinang? 

Adalah cukup sedih dengan pemerintahan lebih bersifat pilih bulu dan cukup kuat dengan semangat cauvinis hingga mengabaikan tangungjawapnya sebagai Ketua Menteri yang juga bertangungjawap terhadap kesamarataan kepada bangsa lain yang juga menjadi sebahagian masyarakat di Pulau Pinang.

Lihatlah bagaimana bumiputera di Pulau Pinang terpaksa berhijrah keluar dari pulau jika hendak membeli rumah kerana harganya cukup tinggi dari yang mampu dibiayai oleh kebanyakan golongan bumiputera.

Jika berginilah cara DAP bagaimana boleh layak buat Lim Guan Eng untuk mengguna pakai semangat Ngap Sayot dalam kempen PRN11? Adakah Lim Guan Eng sedar dirinya telah menghina dan memecah belahkan perpaduan warga Sarawak?


2 comments:

Anonymous said...

Ngap sama ngan makan (dgn mulut dibuka besar,spt ular sawa" mengengap" ayam."Sayot" adalah sebutan salah/mispronounced oleh apek cina penjual sayur.

DAPig jugak akan meniru gimik kegarangan "bujang senang" utk memikat rakyat Sarawak.

DAPig dgn labunya.Parti pelampau cina yg hendak menelan "tanah Sarawak'.Penang dah tak cukup utk kaum pelampau tersebut.

Anonymous said...

Jom boikot bisnes org cine.sbb dap dorg skali kna ajar

Isu Terkini

get this widget here