Jadilah Pengikut Pecah Palak Mikir

Monday 8 July 2013

Siapa Biayai Sarawak Report Dan Radio Free Sarawak Musnahkan Perpaduan Rakyat

Penulis Sarawak Report Clare Rewcastle Brown bergitu marah bila ditahan di lapangan terbang Sarawak. Menyebabkan pertemuannya dengan Baru Bian tergendala akibat dihalang oleh imigresen Sarawak. Samada dia boleh masuk atau tidak pelbagai pihak cuba berbuat andaian masing-masing tetapi  ada berberapa persoalan yang sengaja dilupakan?

Clare Rewcastle Brown adalah individu yang bertangungjawap terhadap kewujudan Sarawak Report dan Radio Free Sarawak. Tetapi dia bukanlah warga negara Malaysia walaupun dia dilahirkan di Sarawak sebelum perbentukan Malaysia, seorang warga Britain yang berkahwin dengan  Andrew Brown dan siapa suaminya ada klik di pautan.

Persoalannya kenapa manusia ini bergitu prihatin terhadap masalah Sarawak hingga ingin menjadi hero yang menumpaskan Phen Sri Taib Mahmud. Bukan setakat itu sahaja musuh utamanya juga Najib Razak. Apakah matlamat utamanya dan adakah ada dendam yang tersirat?

Jika kita bandingkan Wikileaks tiada beza cuma isu dimainkan Wikileaks adalah lebih menyeluruh, setiap pelusuk negara yang wujud didunia ini asalkan ada nilai untuk popular. Berbeza dengan Sarawak Report matlamatnya adalah khusus untuk menjatuh Phen Sri Taib Mahmud. Pada pandangan puak Pakatan Rakyat dia ini adalah aktivis penulis bebas, betulkah?

Penulis bebas tidak berbayar ke? Tetapi cuba kita fikirkan berapa kos tambang kapal terbang dibiayainya untuk turun ke Sarawak, semata-mata untuk bertemu Baru Bian? Untuk apa sebenarnya? Malah kemampuannya untuk mendapatkan info di Sarawak sungguh luar biasa tetapi siapakah yang menyalurnya?

Antara agenda yang sering dimainkan Clare Rewcastle Brown ialah cuba mengutuk penanaman sawit di Sarawak, hasil petroleum, projek hidroelektrik Sarawak, apa jua industri berat yang ingin dibena di Sarawak malah apa jualah yang bersangkutan pembangunan di Sarawak semuanya salah dimatanya mengalahkan rakyat Sarawak sendiri. Adakah dia lakukan atas prinsip aktivis atau mendapat upah dari pihak tertentu? atau ada habuan bakal menanti jika dia berjaya membuat petukaran kerajaan.

Yang paling menarik kerana hubungannya dengan ramai dari kalangan Pakatan Rakyat, cukup memberi kelebihan buat Clare Rewcastle Brown untuk mempertikaikan apa jua undang-undang yang termaktub di Negara ini. Warga Britain lebih arif dengan undang-undang Malaysia yang hidup dengan budaya pelbagai kaum?

Lebih menarik kewujudan Radio Free Sarawak khas untuk menyebarkan dakyah kotor kepada rumah-rumah panjang telah ditubuhnya pada 2010 dan berpusat di London. Bergitulah tahap bersungguh-sungguhnya mereka berjuang di Sarawak. Kalaulah kita lihat mana-mana blogger tempatan kita faham kecenderungan mereka boleh dikaitkan dengan agama, bangsa, negara mahupun ada yang  perjuangkan demi parti atau individu. Tetapi buat warga asing seperti Clare Rewcastle Brown dia berjuang untuk apa hingga ketara peranannya.

Dengan alasan  kononnya mereka ini perjuang alam sekitar seperti BMF (Bruno Manser Fund) kenapa perjuangan mereka hanya terhad di Sarawak kenapa tidak ceritakan pembalakan yang melampau-lampau di Kelantan dan Kedah. Kenapa pula seorang mengaku aktivis alam sekitar boleh cenderung kepada isu politik secara melampau hingga boleh membuat liputan kehadiran Najib ke Britain?

Sarawak Report juga cenderung menghasut rakyat Malaysia, yang kononnya PRU13 berlaku dengan adengan rasuah yang kritikal. Itulah gaya penulis pejuang Alam Sekitar? Jika kita renungi cara penulisan  Sarawak Report lebih kepada politik untuk menjatuhkan kerajaan yang sah. 

Jangan kita sebagai rakyat Malaysia lupa bagaimana negara-negara islam lain jatuh hingga berlaku peperangan saudara. Semuanya bermula dengan kaedah yang sama dengan peranan Sarawak Report di Sarawak, iaitu dimulai dengan menghasut, menghasut dan menjadi dalang dalam aktiviti menentang kerajaan. Contohnya pada 2009 Sarawak Report terlibat secara langsung dengan aktiviti bloked melibat kaum pribumi Sarawak untuk menentang kerajaan. Sebab itu mereka memainkan peranan memecahkan perpaduan pribumi dan bumiputera Sarawak.

Sebab tanpa perpecahan rakyat Malaysia terutama bumiputera, bermakna usaha mereka gagal. Sebab itu tahap mainan rasis perkauman juga terselit samada secara langsung atau tidak dalam penulisan dari aktivis Alam Sekitar, pelik bukan?

Sarawak Report boleh berbohong mengatakan kakitangan Sarawak Report dari golongan sukarelawaan  yang ikhlas tanpa mempunyai peralatan dan bantuan guaman.

Mungkin mereka ini jenis tak makan dan ada tangungan untuk ditangung sebab itu buat kerja kosonh. Malah siapa pula yang membiayai kelengkapan mengujudkan Radio Free Sarawak berpengkalan di London? Dan bagaimana pula ada golongan yang sanggup membekal radio yang boleh mendapat siaran Radio Free Sarawak di rumah panjang seluruh Sarawak? Siapa yang membiayai perjalanan ke Sarawak? Adakah semua ini datang dengan percuma?

Dari tahun 2010 hingga sekarang sudah 3 tahun buat kerja tanpa sokongan keewangan. Perhhh duit jatuh dari langit mungkin? Dan kalaulah duit korek dari tabung tak akanlah tak berharap imbal balas yang menakjubkan?


2 comments:

Anonymous said...

Bah pertama:

Padan muka SI BETINA disyaki ejen CIA-MI6-Mossad ini, yang dihalau dari bumi Sarawak! Tahniah kepada TS Abd. Taib Mahmud and rakyat Sarawak – saya cintakan Sarawak dan pelbagai adat resamnya serta alam sekitarnya yang amat cantik, terutamanya yang semulajadi dan budaya tradisional Bumiputera yang pelbagai.

Tetapi, malangnya, saya pernah tertipu macam orang bodoh dan bongkak, dengan hasutan PKR dan Bruno Manser Foundation (BMF) –saya harap TS Taib dan rakyat Sarawak dapat memaafkan saya. Saya harap masyarakat Bumiputera Penan dan Bumiputera lain, terutamanya yang miskin, diletakkan di bawah pentadbiran kerajaan BN yang ketat, secepat mungkin. Bukan hanya untuk membawa pembangunan, juga kerana elemen subversif kuasa asing makin merbahaya, termasuk melalui NGO-NGO Barat-Zionis dan tempatan, dan sekutu kuat DPA/PKR mereka. Mereka sudah menyamar sebagai gereja biasa, NGO-NGO alam sekitar ataupun kononnya nak menolong hak asasi orang miskin/teraniaya, syarikat korporat termasuk syarikat perumahan, atau sebagai perhimpunan peribadi di rumah-rumah dan kawasan perumahan, yang banyak tidak berdaftar.Di Amerika Utara pun, ada sistem yang ketat begini untuk melindungi Tanah dan penduduk Bumiputera (Native Reserve).

Semasa saya melawati perkampungan masyarakat Penan dan lain-lain, saya dapati ramai orang Penan dan Bumiputera lain yang miskin, dihasut membenci kerajaan BN, masyarakat Melayu dan Bumiputera lain yang Islam seperti masyarakat Melanau, dan Islam. Bahkan, saya diberitahu ada orang Penan dihasut berhenti kerja dengan kerajaan termasuk sebagai guru. Dan saya ada berjumpa seorang ‘aktivis‘ BMF yang sungguh berahsia, yang sekarang saya syaki dari Intellegence Jerman – dan dia menggunakan beras dan wang untuk memperdayakan masyarakat Bumiputera miskin, terutamanya orang Penan, serta mempunyai alat-alat teknologi canggih termasuk untuk logistik. Maka ini harus disiasat dengan tegas. Bahkan Theresa Kok dari DAP dan yang lain dari PKR, selalu ke Jerman.

Lagipun, walaupun BMF berpusat di Basel di Switzerland, Basel itu bersempadan dengan Jerman dan ramai rakyat Jerman di sana. Jadi saya amat mengesyaki. BMF telah diambil alih politik kotor dari k‘jaan dan Intelligence Jerman.

Dan dengan penemuan baru minyak-gas yang bertimbun di Malaysia Timur syarikat-syarikat gergasi Barat-Zionis marah dan dengki dengan Petronas dan ingin menguasai semula. Oleh kerana itulah k’jaan Barat-Israel terlibat dengan elemen subversif di Malaysia termasuk di Malaysia Timur, dan berpusat di Miri dan Kucing contohnya, melalui BMF dan Global Witness, dan sekutu kuat mereka dari DAP/PKR durjana itu.

MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam dan umatnya, UMNO/PM/Raja-Raja Melayu/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

(PERHATIAN TERBARU: ada PENYAMUN penakut disyaki dari PENGGANAS/SAMSENG DAPigs/PKR/Red beans militiaPIGS durjana yang sekarang meniru gelaran saya sebagai “Pakcik/MAKCIK Tempurung/Temporung” untuk mengelirukan pembaca – mereka juga telah menyamar dengan identiti dan tulisan saya kononnya saya benci dan nak menggulingkan PM kita, dan juga saya seolah bersikap lucah, dan saya telah repot terus ke KDN dan Wanita UMNO!)

Anonymous said...

Bah. Kedua:

Maka Bumiputera Melayu dan BUMIPUTERA lain, terutamanya yang Islam, mesti menubuhkan NGO-NGO yang juga berlambak, untuk menentang NGO-NGO SAMPAH penjajah dan pengkhianat ini! Apalagi, ancaman semakin meningkat ke tahap amat merbahaya dari pertubuhan evangelis Kristian Zionis, yang ditaja penjajah Barat-Israel, yang sekarang disyaki mengetuai DAP/Bukan Islam PKR (fahaman Kristian Zionis ialah gabungan doktrin Kristian Protestant palsu dengan pengganas Yahudi Zionis untuk menjatuhkan Islam, dan menjajah Palestin selamanya untuk memecahbelahkan PUSAT Islam di Timur Tengah, termasuk Mekah di masa akan datang, dan seluruh dunia Islam yang kaya minyak-gas)!

Pertubuhan Kristian Zionis ini makin menyamar sebagai gereja asing/tempatan biasa, NGO-NGO asing/tempatan alam sekitar ataupun kononnya nak menolong orang miskin dan nak perjuang hak asasi termasuk kebebasan mutlak bersuara dan seks, atau sebagai perhimpunan peribadi di rumah-rumah dan kawasan perumahan, yang banyak tidak berdaftar, atau sebagai syarikat korporat, makin MENGKRISTIAN-MENGYAHUDIkan Bumiputera/Bukan Bumiputera yang Islam dan bukan Islam, seramai mungkin. Ini sebab utama undi bukan sahaja dari orang Cina, tetapi bukan Islam kepada DAP/PKR!

Dan ramai yang Bukan Bumiputera PKR pula menyokong DAP tetapi tidak mahu terdedah sebab hendak terus membodohkan penyokong Melayu/Islam PKR dan PAS, untuk menyembunyikan rahsia mereka ini sebagai Kristian Zionis. Bahkan saya syak puak Kristian Zionis ini makin rancak dengan menyamar sebagai yang disebut di atas, di pendalaman Sarawak/Sabah, di perkampungan Orang Asli dan orang India miskin di perkampungan estet, serta flat-flat orang miskin di bandar, untuk mempastikan lebih ramai Bumiputera/Bukan Bumiputera yang dikristiankan akan mengundi DAP di pilihanraya akan datang!

MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam dan umatnya, UMNO/PM/Raja-Raja Melayu/bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

Isu Terkini

get this widget here