Jadilah Pengikut Pecah Palak Mikir

Monday 16 September 2013

5 Jam Bersama Tun Faisal Demi Mencari Satu Jawapan

Ramai rakan pengamal media bertanya kenapa PPM menyerang dan ada yang berkata membela Tun Faisal? Termasuk juga kenapa lewat mempromosikan Tun Faisal sebagai MT. PPM rasa wajar PPM pendamkan sahaja tentang kenapa, demi menjaga sensiviti pelbagai pihak.

Apa yang pasti PPM telah berpeluang bersemuka secara berdepan dengan Tun Faisal semalam selama 5 jam untuk mencari banyak jawapan dari pelbagai persoalan yang bermain diminda PPM. Almaklumlah selama ini PPM dengar dari mulut ke mulut sahaja dan PPM hanyalah pejuang UMNO kedil di bumi kenyalang.

Dengan kesempatan semalam, Alhamdulillah PPM amat berpuas hati dengan jawapan Tun Faisal meliputi pelbagai sudut termasuk misi dan blueprint cytro PRU14. 

Sebelum PPM bertemu dengan Tun Faisal, PPM berkesempatan bertemu dan berbicara demi mencari jawapan bersama APA, Keris Tujuh Lok, Pejuang Cyber, Anuar UMNO Reform, Gomo, Parpukari, Cucu Tok Wan, Dr MIM dan ramai lagi, maaf tidak terlintas ketika ini. Ada yang bercerita secara panjang lebar dan ada yang singkat. Tetapi paling tertarik pandangan Anuar UMNO Reform. Semuanya berkisar dalam lingkungan persoalan yang hampir sama tetapi amat berkait-kait. Bila bertemu Tun Faisal, menjadi mudah untuk PPM mendapat satu jawapan yang PPM mahukan khas untuk pengetahuan peribadi PPM sendiri sahaja.

Seperkara lagi Tun Faisal adalah jeneral perang yang tidak dinobatkan tetapi dari pengalaman PPM nampak bagaimana Tun bergitu prihatin kepada pejuang-pejuang maya yang terabai dari perhatian. Tun lah yang tampil membantu supaya mereka bersama-sama bangkit membantu kempen pasca PRU13.

Sayangnya tidak semua orang pernah berpeluang melihat bagaimana Tun berkhidmat dengan blueprintnya, menunaikan tanggungjawapnya kepada jentera dan skop tugas, termasuk mengagih bantuan kelengkapan perang berdasarkan kemampuan peruntukan. 

Sebab itu PPM rasa adalah wajar para sahabat media maya yang ada pelbagai persoalan tentang integriti Tun Faisal adalah perlu bersemuka dengan Tun berbanding kita berperang di Alam Maya.

Kita berjuang kerana ABATA dan segala kekusutan wajar dirungkaikan. Tentulah sayang kalau kita biarkan tokoh ini terkandas dari terus berkhidmat memperkukuhkan benteng pertahanan UMNO BN hanya sekadar spekulasi yang tidak pasti.

Oleh itu Pecah Palak Mikir sepenuh hati menyokong TF4MT dan buat sesiapa yang hendak tahu pengalaman Tun Faisal, PPM ingin pesan sekurang-kurangnya carilah seteko kopi atau teh bersama biskut kering supaya tidak terputus khusuk dalam penelitian kemampuan Tun Faisal yang berjela-jela panjangnya.



Saya tidak pernah terfikir untuk bertanding apa-apa jawatan di peringkat Pusat. Walaupun begitu, pertandingan di peringkat MT dijadikan alasan oleh sekumpulan pengambil kesempatan untuk membezakan saya dengan Dr Novandri. Saya faham game mereka. Mungkin jika saya ada, gamemereka akan terjejas.


Keupayaan pemimpin UMNO memahami dan mengendalikan dunia media siber dan media sosial membuatkan saya berfikiran, mungkin elok juga jika ada golongan muda yang faham dan mahir tentang media siber dan media sosial bertanding sebagai Ahli Majlis Tertinggi UMNO.

Mungkin jika ada pemimpin di dalam MT yang boleh memikul tanggung jawab ini, maka UMNO tidak akan terpaksa untuk meng`outsource'kan tugas ini kepada pegawai dalam pejabat Perdana Menteri atau orang yang berada di luar kepimpinan parti.

Soalnya sekarang, wajarkah saya bertanding sebagai MT dan apakah yang boleh saya tawarkan jika saya terpilih menjadi Ahli MT UMNO?

Wajarkah saya menawarkan diri sebagai MT atas justifikasi-justifikasi ini?

1. Pemimpin yang mewakili aspirasi generasi muda

* Walaupun Umur saya telah mencecah 42 tahun, saya masih berperanan aktif di dalam menggerakkan Majlis Belia Kawasan Putrajaya dan persatuan-persatuan belia yang bernaung di bawahnya.

* Saya merupakan pengasas Majlis Belia Kawasan (MBK) Putrajaya, Majlis Perundingan Belia Negeri (MPBN) Putrajaya, Persatuan Belia Putrajaya, GPMS Putrajaya, Kelab Sukan Komuniti Putrajaya dan yang menubuhkan semula Persatuan Bolasepak Putrajaya (Baru)

2. Pengalaman dan kemahiran dalam perang siber dan media sosial
* Terlibat dalam perang siber dan debat online sejak tahun 1999, sejak zaman chat room dan yahoo groups lagi. Ini di antara debat online saya ketika di dalam Yahoo Groups Young Professional Chambers (Promuda) berkenaan Liberal dan Conservative Islam - http://groups.yahoo.com/neo/groups/promuda_circle/conversations/topics/2325

* Semasa PRU 2004 - Pengerusi Pembangunan Bahan, Unit Media Pergerakan Pemuda UMNO / BN di bawah kendalian Exco Pemuda ketika itu, Datuk Norza Zakaria dan Ketua Pemuda UMNO Malaysia, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein

* Membantu penubuhan pasukan Cybertroopers Pemuda UMNO/BN semasa PRU 2004 dan mengetuai operasi Cybertroopers Pemuda UMNO/BN semasa PRU 2004

*Kolumnis dan pengendali Laman Web Pergerakan Pemuda UMNO pada 2003 - 2004,
* Pengerusi Unit Media Baru Pergerakan Pemuda Umno Malaysia (UMB) 2009-2013


* Terlibat mengendalikan jentera siber BN dalam Pilihan Raya Kecil (PRK), Pilihanraya Negeri (PRN) Sarawak
* membantu laporan semasa Pilihan Raya Kampus 2013
* Pelopor kepada Modul Latihan Operasi Siber UMB


Operasi Perang Siber Pilihan Raya Kecil dan Pilihan Raya Negeri

1.Pengerusi Unit Perang Siber Pemuda Umno bagi Pilihan Raya Kecil:
2.PRK Bukit Selambau
3.PRK Manek Urai
4.PRK Permatang Pasir
5.PRK Bagan Pinang
6.PRK Hulu Selangor
7.PRK Batu Sapi
8.PRK Galas
9.PRK Tenang
10.PRK Merlimau
11.PRK Kerdau
12.PRK Kuala Besut
13.Pengerusi Bersama Unit Perang Siber Barisan Nasional bagi PRN Sarawak

Latihan Perang Siber

Program latihan di bawah UMB Pusat

1.Latihan Induk UMB
2.Latihan Media Baru Peringkat Negeri Kedah
3.Latihan Media Baru Peringkat Negeri Kedah II
4.Latihan Media Baru Wilayah Persekutuan dan Selangor
5.Bengkel Media Baru Facebookers
6.Program latihan di bawh kendalian Biro Penerangan UMNO
7.Kursus Bela Nusa Khas – Pendekatan Perang Siber
8.Latihan Media Baru Peringkat Negeri Sabah
9.Kursus Khas Jentera Siber
10.Program latihan di bawah Badan Perhubungan Negeri - UMB
11.Latihan Media Baru Peringkat Negeri Pahang
12.Latihan Media Baru Peringkat Negeri Melaka
13.Latihan Media Baru Peringkat Negeri Pulau Pinang
14.Latihan Media Baru Peringkat Negeri Terengganu
15.Latihan Media Baru Peringkat Negeri Wilayah Persekutuan
16.Latihan Simulasi Cybertroopers Peringkat Negeri Kedah

Program Latihan di bawah pelbagai badan yang lain

1.Pemukiman Jentera UMB Wilayah Persekutuan dan Selangor
2.Kursus Persediaan PRN Sarawak (Blogger 1Malaysia)
3.Bengkel Komunikasi Strategik Blogger Sarawak
4.Kursus Media Baru IPTA
5.Kursus Media Siber Nur Al Falah
6.Kursus Media siber Nur Al Falah Siri 2
7.Kursus Media Siber Nur Al Falah Siri 3
8.Konvensyen Media Siber Nur Al Falah
9.Kursus Media Baru IPTA 1
10.Kursus Media Baru Pensyarah Destini Kenegaraan
11.Kursus Media Baru IPTA 2
12.Kursus Media Baru IPTA 3
13.Kursus Media Baru IPTA 4
14.Simulasi Media Siber Pilihanraya Kampus

Operasi-operasi Khas

1.Membantu pelaporan Pilihanraya Kampus 2012/2013.
2.Mengendalikan jentera UMB dalam operasi-operasi khas antaranya mengenai Persidangan Agung UMNO, Perhimpunan Bersih, Anti-Lynas, Bebas Anwar 901, Pro Aspirasi Mahasiswa, Jelajah Aman Kampus, Meja Bulat PTPTN, Demonstrasi PTPTN, Sambutan UMNO 66, Jelajah Destini Anak Bangsa UiTM, Bee Ant Blues Hari Belia Negara, Demonstrasi #JanjiBersih Ambang Merdeka dan Promosi Tweet Merdeka 55, 1M4U.
3.Mengendalikan Sidang Plenari berkaitan Gerakan Perang Siber bagi negeri Pahang semasa Konvensyen Umno Pahang
4.Membantu pengendalian Konvensyen Media Sosial 1Malaysia yang pertama

3. Kesediaan untuk tampil berhadapan dengan pembangkang

Kadang-kadang kita mencari-cari siapakah Ahli MT UMNO yang sentiasa ke hadapan untuk berhadapan dengan media dan pembangkang bagi mempertahankan UMNO dan Barisan Nasional. Tanyalah kebanyakan media, termasuk media online, mereka akan menyatakan bahawa amat sukar untuk mendapatkan pemimpin UMNO untuk diletakkan dalam pelbagai forum.

Saya mungkin di kalangan pemimpin UMNO yang banyak berhadapan dengan pemimpin pembangkang dalam pelbagai forum dan program bual bicara. Ada satu ketika, saya terpaksa hadir tiga slot forum bersama pemimpin pembangkang dalam satu hari, termasuk satu slot di mana saya terpaksa menjadi bidan terjun kerana ketiadaan pemimpin UMNO untuk berhadapan dengan Khalid Samad dan Muhamad Nur Manuty bagi bercakap tentang Melayu Pasca PRU13 :-


Pemuda Umno: Pakatan tiada program bangunkan Melayu

Ahli Panel program Diskusi oleh Antara Pos bersama YB Khalid Samad Ahli Parlimen Shah Alam dan Dr Mohd Nor Manuty Ketua Pemahaman dan Pemantapan Agama PKR bertajuk ‘Melayu Pasca PRU Ke-13’http://youtu.be/NDeumYO-Qbs

Di bawah adalah antara forum dan bual bicara dengan pemimpin pembangkang, termasuk yang bergelar YB Ahli Parlimen, ADUN dan Pengerusi Biro dalam parti pembangkang, yang saya hadiri;

1.Ahli Panel Forum Wacana ‘PRU13 Harapan Malaysia’ bersama Dr Yuseri Yusoff (UIA), Dr Maszlee Malek (UIA) dan Dr Zuhdi Marzuki (PAS) anjuran MPP Universiti Islam Antarabangsa (UIA) http://youtu.be/jcGOrGN2qOA

2.Ahli Panel Wacana SINAR ‘Kuasa Politik Mahasiswa’ bersama YB Nik Nazmi Nik Ahmad, Prof Azmi Hassan, Muammar Gadafi Jamal, Azan Safarhttp://youtu.be/1md8Mig16i0

3.Ahli Panel program Meja Bulat oleh Antara Pos bersama YB Shuhaimi Shafie (ADUN Sri Muda) bertajuk ‘Kebangsaan / Nepotisme Satu Warisan'http://youtu.be/qWvNlSrhqNw

4.Ahli Panel program Diskusi oleh Antara Pos bersama YB Nik Nazmi Bik Ahmad ADUN Seri Setia dan Prof Datuk Abu Latif Abu Bakar bertajuk ‘Perang Media Baharu – Faktor Penentu PRU-13’ http://youtu.be/xww7MfKWoW4

5.Ahli Panel program Diskusi oleh Antara Pos bersama YB Shuhaimi Shafie, ADUN Sri Muda dan Hatta Wahari Ahli DAP bertajk ‘Peranan Media Baru Menjelang PRU Ke-13’ http://youtu.be/OahdYcgpk4A


8.Ahli Panel program Sudut Pandang Astro Awani bersama YB Datuk Saifuddin Abdullah dan YB Yusmadi Yusoff bertajuk ‘Menggalakkan Perdebatan’


9.Wawancara bersama Hishamudin Rais dalam segmen Current Affairs oleh BFM89.9 The Business Station bertajuk ‘Cybertroopers, Social Media and The State of Media in Malaysia’ http://youtu.be/7SuXf-tclXc


10.Ahli Panel, wawancara secara langsung Sudut Pandang, Astro Awani bersama YB Tony Pua (DAP), Tajuk - Middle Malaysiahttp://youtu.be/nXsxg6Of3iQ


11.Ahli Panel, wawancara secara langsung Agenda Awani, Astro Awani bersama YB Amiruddin Shari (PKR), Tajuk - Mengimbau Pilihanraya Kecil dan Persediaan Pilihanraya Umum ke-13 http://youtu.be/bK580pTmxEY

12.Ahli Panel, wawancara secara langsung Sudut Pandang, Astro Awani bersama Tn Hj Abbas Awang, Timbalan Pengerusi Biro Pendidikan PKR. Tajuk - Pelaksanaan Sekolah Satu Aliran http://youtu.be/fcjzK_pDdl0

13.Ahli Panel, wawancara secara langsung Sudut Pandang, Astro Awani bersama YB Yusmadi Yusof, Tajuk - Internet: Antara Tapisan dan Kemajuan.

14.Ahli Panel, wawancara secara langsung Sudut Pandang, Astro Awani bersama YB Abdullah Sani (PKR). Tajuk - Merebut Pentadbiran Selangor.http://youtu.be/CIcIEiIdI1Y


Ini tidak termasuk program bual bicara yang lain bagi mengulas pelbagai isu, tidak terhad kepada media baru semata-mata :-

1.Bual Bicara Face-Off berkenaan PRU13, Red Bean Army, Video Anwarhttp://youtu.be/V8a2ekw4Qw0 , http://youtu.be/f3XUNN7HvUY


2.Ahli Panel program Bicara Rakyat oleh RTM bertajuk Kuasa Politik Media Sosial bersama YM Datuk Raja Arif Raja Ali dan blogger Big Doghttp://youtu.be/4TtCaG5JSjY


3.Ahli Panel program Bicara Kampus oleh RTM bertajuk PTPTN – Retorik vs Realiti http://youtu.be/L4t93hixdBM


4.Ahli Panel program Dalam Radar Radio24 Bernama bertajuk ‘Veteran Dalam Media Sosial’
Ahli Panel program Bicara Rakyat oleh RTM bersama Prof Madya Dr Abu Hassan Abdullah dan Prof Madya Dr Ismail Sulaiman bertajuk ‘Media Sosial: Peranan & Tanggungjawab’ http://youtu.be/fZnZIRaMEZM


5.Ahli Panel program What Say You oleh MobTV mengenai ‘Peranan Cybertroopers Menjelang PRU13’http://tunfaisal.blogspot.com/2012/03/cybertroopers-pemuda-bn-tunfaisal-di.html


6.Ahli Panel program What Say Youth oleh MobTV bertajuk mengenai ‘Peranan Blogger Merancakkan PRU13’ bersama Hasbeemasputra Abu Bakar.http://jendelamy.blogspot.com/2012/02/peranan-blogger-merancakkan-pru13-what.html


7.Wawancara program Kerusi Panas oleh Radio 24 Bernama bertajuk ‘Media Sosial sebagai ‘askar baru’ tangkis propaganda liar’http://tunfaisal.blogspot.com/2011/11/updates-podcast-tf-kena-drill-di-kerusi.html


8.Ahli Panel program Analisis RTM mengenai Analisis Pilihan Raya Kecil Tenang bertajuk ‘Tenang Akhirnya’


9.Ahli Panel program Astro Awani Khas bertajuk ‘Merealisasi Model Politik Baru’


10.Ahli Panel program Astro Awani, berkatan dengan analisis Pilihan Raya Kecil Galas bertajuk ‘Menggalas Harapan’


11.Ahli Panel Arena Media, program Meja Bulat, Astro Awani mengenai ‘Pandangan Hidup Golongan Muda’.


12.Ahli Panel Arena Media, program Meja Bulat, Astro Awani mengenai ‘Umur Persaraan’.


13.Ahli Panel, wawancara secara langsung Analisis Awani Khas, Astro Awani sempena Perhimpunan


14.Agung UMNO 2009, Tajuk - Transformasi UMNO.


15.Ahli Panel, wawancara secara langsung Agenda Awani, Astro Awani bersama sdri Ida Moerni, Ketua Puteri Bukit Gelugor, Tajuk - Pindaan Perlembagaan Umno.


16.Ahli Panel, wawancara secara langsung Analisis Awani, Astro Awani. Tajuk - Pilihanraya Kecil Permatang Pasir.


17.Ahli Panel, wawancara secara langsung Agenda Awani, Astro Awani. Tajuk - Unit Amanah.
Ahli Panel, wawancara secara langsung Analisis, RTM. Tajuk - Kembali Bertauthttp://youtu.be/sO87T5Oel4s


18.Ahli Panel, wawancara secara langsung Analisis Awani, Astro Awani. Tajuk - Pilihanraya Kecil ManekUrai


Selain itu ada juga tweet exchange saya dengan pemimpin-pemimpin PR seperti Tony Pua, Nik Nazmi, Dr Siti Mariah dan Khalid Samad yang saya blogkan sebagai rekod :-

1.Tony Pua tak puas hati dengan namanya... ?

2.When chauvinists tried to explain 1Malaysia from Malaysian Malaysia angle...

3.Nik Nazmi gagal jawab sama ada PR akan hapuskan judi dan premis maksiat atau terus halalkannya di Selangor

4.Arak - Khalid nafi Pas pernah janji tutup kilang arak, Dr Dzul dan Dr Siti Mariah tidak berani jawab

5.@DrSitiMariah - Pas tidak pernah janji untuk tutup kilang arak Shah Alam #PenipuRakyat

4. Pengalaman dalam perkara-perkara berkaitan dasar dalam bidang pendidikan
Sebagai salah seorang Pegawai Khas kepada Menteri Pelajaran yang melihat kepada perkara-perkara berkaitan dasar sepanjang April 2004 – April 2009, saya mempunyai pendedahan dalam melakukan tugas-tugas penyelidikan dalam bidang berkaitan Dasar Pelajaran dan pelaksanaannya. Antara penglibatan langsung saya ketika di sana adalah -

1.Bertanggungjawab untuk membantu YBM merangka, menulis dan memperhalusiPelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) 2006-2010 Kementerian Pelajaran Malaysia


2.Bertanggungjawab untuk membantu YBM merangka Program Pembestarian Sekolah, Pelan Strategik ICT KPM dan program-program ICT lain, termasuk merangka semula program latihan perkakasan untuk Program Pengajaran Sains dan Matematik (PPSMI) Fasa 4, bertanggungjawab merangka dan menulis Nota dan Memorandum kepada Jemaah Menteri berkaitan Usaha Menangani Gejala Disiplin Pelajar, Langkah Memantapkan Program Kokurikulum di KPM, Menaik taraf maktab perguruan kepada Institut Pendidikan Guru (IPG); dan Memorandum Bersama dengan Jabatan Perpaduan dan Integrasi berkaitan Pengukuhan Semangat Patriotisme, Memorandum bersama dengan Kementerian Pembangunan Wanita dan Kebajikan Masyarakat berkaitan Pendidikan Seksualiti (Reproduktif dan Sosial)


3.Bertanggungjawab untuk membantu YBM dalam perkara-perkara berkaitan peperiksaan dan penilaian, termasuk pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah


4.Bertanggungjawab untuk membantu YBM merangka strategi untuk Memperkasa Bahasa Kebangsaan, Kesusasteraan dan industri perbukuan dalam konteks pengukuhan pelaksanaan Dasar Buku Negara


5.Bertanggungjawab membantu YB Menteri Pelajaran mengendalikan Hal Ehwal Parlimen dan memperhalusi jawapan-jawapan yang disediakan


6.Bertanggungjawab untuk membantu meneliti dan memperhalusi ucapan-ucapan YB Menteri Pelajaran


7.Bertanggungjawab atas segala aduan yang dihantar kepada YB Menteri Pelajaran berkaitan Salah Laku Pelajar dan Pengurusan Sekolah


8.Membantu merencana aktiviti perhubungan awam, pengukuhan imej dan pengurusan persepsi awam terhadap YB Meteri dan Kementerian Pelajaran


9.Bertanggungjawab untuk meneliti kertas kerja, projek-projek khas dan tugasan-tugasan lain yang diarahkan oleh YB Menteri Pelajaran (Memperkasakan Sekolah Kebangsaan, Memperkukuhkan Kurikulum, Perlaksanaan Islam Hadhari, Sekolah Agama Rakyat dan Sekolah Agama Negeri, Sekretariat Menangani Gejala Disiplin, pelaksanaan International Baccalaureate (IB), program F1 In School dan Robotik)


10.Terlibat di dalam mesyuarat berkala Majlis Permuafakatan Pentadbir-pentadbir Sekolah Putrajaya dan Cyberjaya bersama Pengarah Jabatan Pelajaran Wilayah Persekutuan Putrajaya bagi merencana program pendidikan anak-anak di dalam kejiranan ini selain dari menangani pelbagai isu dan masalah yang timbul di sekolah-sekolah dalam kejiaranan ini secara lebih pantas dan berkesan

5. Pengalaman dalam bidang latihan dan pengkaderan

Saya merupakan produk Institut Kajian Dasar (IKD) semasa di universiti. Sebelum itu saya juga terlibat dalam gerakan-gerakan pelajar termasuk yang menggunakan usrah sebagai salah satu kaedah pengkaderan. Saya terlibat membantu mengendalikan sejumlah program latihan selain latihan perang siber, termasuklah program latihan ABATA.

6. Pengalaman dalam politik kampus dan engagement dengan mahasiswa

Saya merupakan graduan universiti tempatan, USM yang terlibat dengan politik kampus IPTA sejak zaman kehasiswaan lagi. Terlibat dalam engagement dengan mahasiswa sejak 2003 sehingga sekarang.

7. Kebolehan dalam penulisan
Antara tulisan -

1.The Credibility of News Portals Compared to Mainstream Press

2.Developing World Class ASEAN Leaders - The Role Of Universities

3.James Wong opinion – a pure nonsense

Bangsa Eropah yang mudah mengkritik tapi benci dikritik

4.(Menyanggah kritikan editorial Wall Street Journal terhadap Tun Mahathir)

5.Dr M Leader Par Excellence

8. Pendirian dalam perkara-perkara prinsip berkaitan agama Islam
Pemimpin UMNO juga adakalanya dilihat terkebelakang dalam mengutarakan pendirian mereka mengenai Islam. Ini merupakan sebahagian daripada pandangan saya mengenai perdebatan yang hangat ketika itu -

1.Zainah Anwar – searching the true meaning of `uswatun hasanah’.
(A response to “Ending the Patriarchy”)

2.Kesemua artikel berkaitan Kalimah Allah sejak kes itu diputuskan pada Disember 2009

3.Hanya Pas, bukan UMNO perjuangkan Islam?

4.Menyanggah tulisan Farish Noor "Ummah, not ulama, should call the shot"

5.PROMUDA - Debat Islam Liberal dan Konservatif dari Perspektif Sejarah Islam
Conservativeness leads to the stagnation of the Ummah

6.Memahami dan menangani pemikiran Islam liberal

7.Liberal Islam: Menyanggah M Bakri Musa

9. Pendirian dalam perkara-perkara pokok berkaitan perjuangan orang Melayu/Bumiputera
Ini adalah antara pandangan saya mengenai agenda ekonomi orang Melayu -

1."Melayu miskin terus miskin di bawah DEB"

2.Bursa Saham Bumiputera (BSE) - cadangan baik untuk Model Ekonomi Baru

3.Model Baru Ekonomi - Maaf PM, saya tidak percaya Amirsham!

4.Komputer 1Malaysia : TERAJU gagal! Bumiputera kalah kepada syarikat penjual penyapu Cina?

6.Joceline Tan - Membaca pemikiran orang Cina

Lebih lanjut mengenai saya dan pengalaman saya di dalam bidang politik, profesional, NGO dan kepimpinan di pautan di bawah

No comments:

Isu Terkini

get this widget here