Jadilah Pengikut Pecah Palak Mikir

Sunday 18 March 2012

Siapa Sebenarnya Mendera Rakyat Kelantan

Bertapa mudahnya Nik Aziz menyebunyikan kesalahan diri, dari dipersoalkan kegagalan pentabiran PAS di Kelantan. Tindakan Nik Aziz lebih terdesak kerana ketandusan idea untuk menyerang kerajaan pusat dan untuk mengelakkan dari dipersoalkan segala kegagalan PAS memenuhi janji-janji PRU yang lalu, 22 tahun memerintah masih juga belum mampu menunaikan tanggungjawab mereka. Ucapan Nik Aziz cuba sembunyikan kelemahan PAS, semasa Jamuan Makan Anjuran Muslimat, menyentuh:
 
Haramkah (17Mac) "Apabila PAS memerintah Kelantan, kerajaan pusat telah melambat-lambatkan capitation grant kepada kerajaan negeri Kelantan dengan satu alasan sahaja iaitu mendera PAS.

"Apabila PAS menang di Terengganu, atas desakan perwakilan di mesyuarat agung Umno, kerajaan pusat telah merampas royalti minyak yang menjadi hak rakyat Terengganu. "

Apakah kerajaan Kelantan dan Terengganu ini Cina ke India...bukankah ini kerajaan Melayu jika mereka kata nak bersatu atas nama Melayu.

Ini bukan soal siapa Melayu, siapa Cina dan siapa India, yang hendak diwayangkan PAS. Ini soal perjanjian antara Petronas dengan Kerajaan Pusat. Manakala PAS sedar akan hakikat itu. 


Disebalik sendiwara wayang royalti minyak, PAS sedaya-upaya mengalih perhatian rakyat Kelantan dari melihat bertapa lemahnya pentabiran 22 tahun tampa mampu menyelesaikan sebarang pembangunan. Malah yang sedia-adapun tidak mampu diseliakan. Apatah mencari sumber-sumber baru untuk menjana keewangan Kerajaan Kelantan, kecuali menjana pendapatan melalui simpati kebajikan pihak lain dan rakyat. Erti kata lain konsep Negara Kebajikan Kroni PAS.


Walaupun apa jua kelemahan, PAS tetap bercita-cita untuk menawan Putrajaya dan akal menyembunyikan kelemahan meraka dengan mengwayangkan royalti miyak Kelantan. 

Menurut dua pakar undang-undang, Prof Datuk Dr Shad Saleem Faruqi dan Datuk Cecil Abraham bersependapat Kelantan tidak layak menuntut royalti minyak mengikut Akta Pembangunan Petroleum 1974 (PDA). 

Hujah mereka berdasarkan peruntukan PDA dan perjanjian ditandatangani Petronas bersama kerajaan negeri yang jelas menunjukkan Kelantan tidak berhak menuntut dan mendapat bayaran royalti minyak. Abraham berkata, perjanjian antara Petronas dan Kerajaan Kelantan pada 9 Mei 1975 memberi hak eksklusif kepada firma minyak negara itu mengusahakan sumber minyak yang dijumpai di negara ini sama ada di daratan atau pesisir pantai. “Kerajaan negeri tidak boleh mengharapkan bayaran daripada petroleum ditemui di negeri itu kerana ia milik Kerajaan Pusat dan Petronas. Oleh itu kerajaan negeri tidak berhak menuntut sebarang pembayaran atau royalti,” katanya pada forum bertajuk Royalti Minyak: Satu Hak Perlembagaan? anjuran Majlis Peguam, di sini semalam. 

Turut menjadi ahli panel forum ialah Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah yang juga pengasas dan bekas pengerusi Petronas serta peguam, Tommy Thomas. 

November lalu, Kerajaan Pusat mengumumkan akan memberi wang ihsan kepada Kelantan kerana mendapati negeri itu tidak berhak mendapat royalti minyak berikutan operasi cari gali minyak dilakukan di kawasan pada jarak lebih tiga batu nautika. 

Kerajaan Pas Kelantan bagaimanapun menolak pembayaran wang ihsan itu kerana menganggapnya tidak mematuhi perjanjian yang ditandatangani mengikut PDA sebaliknya menuntut wang royalti lima peratus terhadap hasil minyak diperoleh di luar pesisir pantai. 
Kerajaan pusat dijangka menyalurkan wang ihsan RM20 juta kepada Kelantan mulai bulan ini. 

Shad Saleem berkata, walaupun ada pihak mempersoal kesahihan PDA dan fungsi Petronas, petroleum yang ditemui di negara ini masih menjadi hak Persekutuan berdasarkan Perlembagaan. Sumber

Walau apa jua forum atau pendebatan dengan pihak Petronas dan Kerajaan Pusat. PAS memang sedar yang mereka tidak ada alasan untuk menuntut Royalti Minyak walaupun membawa mana-mana perguam mendesak. 


Isu sama ada dapat menuntut atau tidak. Bukan persoalan besar buat PAS. Apa yang mereka mahu sekarang bagaimana hendak mengalih perhatian rakyat supaya membeci UMNO-BN dan menutup kelemahan pentabiran mereka.

Sampai bila lagi orang Kelantan hendak ditipu Nik Aziz!!
Bagaimana kelemahan PAS boleh diberi kepercayaan mentabir negara. Kalau setakat mengharapkan orang yang pandai bercakap berterabur air liur melalui teori-teori entah mana melalut, tapi tidak penah mampu membuktikan teori mereka berjaya. Apa guna kita berharap kepada benda yang terang-terang tidak dapat diharapkan!!

2 comments:

Anonymous said...

Kerajaan PAS Kelantan bukanlah jujur terhadap rakyatnya,dan rakyat Kelantan tidak sedar diperlakukan demikian.Royalti minyak yang ditagih oleh PAS bukan untuk pembangunan Negeri Kelantan, tetapi adalah kewangan yang amat kritikal untuk kesinambungan PAS dan golongan borjuisnya.Selama ini hasilbumi dan kekayaan sumber asli Kelantan dari hutan dan lombong semua tidak pernah dikecapi oleh rakyat, tetapi digunakan semata-mata untuk parti.Rakyat Kelantan tidak pernah bersungut.Segala penderitaan dan kemiskinan disalahkan kepada UMNO. Segala kepincangan, kelemahan pentadbiran negeri disalahkan pada UMNO, malah segala kemunafikan dikatakan punca dari UMNO.Pembangunan tidak perlu bagi Kelantan,kerana rakyat yang bersikap interprise bersedia berdagang dinegeri orang.PAS sedar bahawa parti itu amat relevan dalam kemiskinan,kemunafikan, kebencian dan kecelaruan. Jika sekiranya rakyat Kelantan tidak dibuta dari melihat dan menghargai pembangunan,nampak kejujuran UMNO, tidak membenci dan menuntut kelicinan dalam pentadbiran,sudah tentu PAS bukan menjadi pilihan rakyat Kelantan.

Anonymous said...

rakyat kelantan buta hati..pentadbiran kerajaan kelantan mmg tk profesional...masalah AKSB yg aku paling meluat..dh 20 tahun umah aku ade masalah air...kata negara islam....nk ambil air sembahyang pun kena pakai air mineral...pru13 confirm aku pangkah BN

Isu Terkini

get this widget here